نکات روشن و تاریک تیم منصوریان

کدخبر: ۱۷۹۴۴۱
استقلال در حالی به اولین برد خود در لیگ برتر دست یافت که نکات مثبت و منفی زیادی در بازی آنها دیده شد.
نکات روشن و تاریک تیم  منصوریان

جمعه شب ورزشگاه آزادی پذیرای 50 هزار هوادار سرخابی بود. جایی که استقلال منصوریان و تراکتور یحیی گل محمدی با کلی فشار و بحران رو در روی هم قرار گرفتند و نهایتا این تیم آبی پوش پایتخت بود که موفق شد بعد از 1613 روز پرشورهای تبریزی را در لیگ شکست دهد و پس از 4 سال در ورزشگاه آزادی از این تیم امتیاز بگیرد.

استقلال در حالی موفق شد به اولین برد این فصل خود دست پیدا کند که حریف تبریزی در نیمه دوم فشار زیادی را روی دروازه آنها آورد. با این حال ثبت اولین گل فصل توسط سرور جپاروف، به بار نشستن دومین کلین شیت و همچنین حفظ فاصله 5 امتیازی با پرسپولیس از نکات مثبت این مسابقه برای منصوریان و تیمش بود. قطعا اگر آبی های پایتخت در بردن تراکتور ناکام می ماندند اولتیماتومی جدی برای سرمربی جوان در راه بود چرا که مدیران و هواداران استقلال دیگر مانند فصل قبل نمی توانستند تا هفته هفتم برای به دست آمدن اولین برد صبر کنند.

به گزارش ایلنا، بازی تیم منصوریان در این دیدار نکات مثبت و منفی زیادی در دل خود داشت که در ادامه این سایه روشن ها را باهم مرور می کنیم:

نکات روشن استقلال در برابر تراکتورسازی:

1)شروع طوفانی؛

یکی از علل موفقیت پرسپولیس با برانکو شروع های طوفانی در بازی ها بوده است. آنها اکثر اوقات علی الخصوص در فصل قبل با گل های زودهنگامی که می زدند تیم حریف را تحت تاثیر خود قرار می دادند و نبض کار را دردست خود می گرفتند. استقلال در برابر تراکتورسازی هم این کار را انجام داد. تیم منصوریان بارها تا استانه فتح دروازه گروسیان رفت اما بی دقتی در زدن ضربات نهایی باعث شد تا آبی پوشان در امر گلزنی موفق نباشند. با این حال این امر اگر ادامه پذیر باشد می تواند در ادامه به استقلال کمک کند.

2)تنوع تاکتیکی؛

یکی از انتقادهایی که همیشه در این چند سال و حتی قبل از منصوریان به استقلال وارد بود این بود که آبی ها 90 درصد تمرکز خود را برای گلزنی روی ارسال از جناحین می گذاشتند. اما در بازی دیشب مشاهده کردیم که استقلالی ها از عمق و حتی با استفاده از شوت از راه دور سعی در نزدیک شدن به دروازه تراکتور داشتند و از همین حربه ها به گل پیروزی بخش دست پیدا کردند.

3)ثبت دومین کلین شیت؛

یکی از مشکلات آبی پوشان تهرانی در فصل قبل ضعف این تیم در خط دفاعی بود. آنها گل های زیادی دریافت کردند و کلین شیت های کمی برای رحمتی به ثبت رسید اما در این سه هفته استقلال فقط یک گل خورده که آن هم روی ضربه پنالتی بوده یعنی تیم منصوریان در جریان بازی هیچ گلی دریافت نکرده است. عادت به گل نخوردن باید در ذهن بازیکنان استقلال نهادینه شود.

4)حضور پرشمار در محوطه جریمه؛

یکی از ضعف های استقلال در بازی های قبل این بود که آنها در محوطه جریمه حریف با تعداد کم حضور پیدا می کردند و همین باعث می شد تا زهر حملات این تیم گرفته شود اما در بازی با تراکتور در نیمه نخست و تا قبل از گل پیروزی مشاهده شد که استقلالی ها با تعداد بالا در محوطه تراکتور حضور پیدا می کردند و همین باعث می شد تا خطرات زیادی دروازه گروسیان را تهدید کند.

5)نود دقیقه ای نشدن قائدی؛

مهمترین خروجی بازی استقلال و استقلال خوزستان رونمایی از پدیده ای به نام مهدی قادی بود. جوان ریز جثه ای که زیاد درباره اش نوشته شد و شاید خیلی ها انتظار داشتند تا او برای دیدار با تراکتورسازی از ابتدا به میدان برود اما منصوریان در تصمیمی آگاهانه بازهم از قائدی مانند دیدار با استقلال خوزستان برای حدود 30 دقیقه بازی گرفت و تحت تاثیر جو رسانه ای قرار نگرفت. منصوریان متوجه شده که باید تدریجا و کم کم بازیکن جوانش را به ترکیب اصلی تزریق کند و نباید زیاد درباره او بی گدار به آب زد.

نکات منفی بازی استقلال مقابل تراکتورسازی:

1)همچنان محتاط؛

یکی از جدی ترین انتقادات به سیستم سرمربی گری منصوریان محتاط بودن اوست. اینکه تیمش مهره های کافی برای برد پرگل و ارائه بازی هجومی را دارد اما بعد از زدن یک گل کاملا اشباع می شوند و عقب می کشند. در بازی با تراکتور همگان دیدند که این بازی تدافعی می توانست کار دستشان بدهد و اگر جوانی و بدشانسی شاگردان گل محمدی نبود شاید الان منصوریان باید منتظر جلسه اضطراری با هیئت مدیره می بود.

2)بی دقت در ضربات آخر؛

استقلال در نیمه نخست می توانست پیش از گل جپاروف دو یا سه گل بزند اما بی دقتی مهاجم های این تیم در زدن ضربات پایانی این اجازه را به آنها نداد. مشکلی که باید هر چه زودتر حل شود. شهباززاده و بیت سعید می توانستند اولین گل های خود را در برابر تراکتور به ثمر برسانند اما عدم تمرکز و استرس بالا در ضربات پایانی مانع از این اتفاق شد.

3)دفاع نامطمئن؛

استقلال در برابر تراکتورسازی گل نخورد و عملکردش نیز از بازی های قبل بهتر بود اما نباید فراموش کنیم چند موقعیت تیم تراکتورسازی روی جایگیری های گاها بچه گانه شاگردان منصوریان حادث شد. یعقوب کریمی و وریا غفوری یکی دو بار یارهای خود را گم کردند و دور خوردند. مجید حسینی و پژمان منتظری هم چندین مرتبهدفع توپ های ناقص داشتند ودر یکی دو صحنه هم مهدی شریفی و فرزاد حاتمی از بین آنها موفق به سرزنی شدند که البته ضربه های این دو مهاجم راهی به چارچوب نداشت.

4)ایستگاهی های فراوان اما بی اثر؛

تراکتورسازی در دیدار برابر استقلال بارها کرنر و خطا در اطراف محوطه جریمه به آبی پوشان تهرانی هبه کرد اما هیچ کدام از این فرصت ها به گل تبدیل نشد. این اتفاق در حالی رخ داد که گروسیان به طرز ملموسی روی خروج ها ایراد داشت و مدافعین تراکتور هم در یارگیری بعضا اشتباهاتی را مرتکب شدند اما ارسال های خیلی بلند یا خیلی کوتاه بازیکنانی چون جپاروف و غفوری اجازه نداد تا استقلالی ها از این حربه کاری بهره لازم را ببرند.

5)پاس های یک امتیازی؛

در این فصل شاهد این امر هستیم که استقلال به قول منصوریان رو به بازی مالکانه آورده است! فوتبالی که آنها علاقه به حفظ توپ دارند و گردش آن را در دستورکار خود قرار داده اند اما مساله ای که در این بین وجود دارد این است که آیا این تعداد پاس نسبتا بالا، رو به جلو است یا به اصطلاح جزو پاسهای تک امتیازی و بی ارزش به حساب می آید که بیشتر در فاز دفاعی بده بستان می شود و تاثیری در روند بازی ندارد؟ جمعه شب آبی پوشان تهرانی بارها از این گونه پاس ها استفاده کردند و خیلی از اوقات راهی هم به دروازه حریف پیدا نکردند و مجبور شدند تحت فشار مهاجمان حریف توپ ها را بلند به کناره ها ارسال کنند.

تکمله؛

در کنار همه این نکات مثبت و منفی باید به این اشاره کرد که استقلال در بازی با تراکتور فقط به سه امتیاز احتیاج داشت تا طلسم نبردن ها و گل نزدن هایش را بشکند و منصوریان به مهمترین خواسته خود رسید. آبی پوشان جمعه شب ایراد، کم نداشتند اما امیدوار کننده ظاهر شدند. پیشرفت در بازی تیم منصوریان به وضوح دیده می شد. آنها نسبت به بازی با استقلال خوزستان بهتر و نسبت به دیدار مقابل صنعت نفت بسیار بهتر شده بودند و همین مساله می تواند بارقه های امید را در دل هواداران این تیم روشن کند. فصل گذشته اولین برد استقلال در حالی به دست آمد که فاصله شان با پرسپولیس هشت امتیاز بود و در هفته هفتم بودیم اما حالا این فاصله 5 است و تنها سه هفته از رقابت ها گذشته است و همین می تواند نوید بخش روزهای بهتری برای تیم پرمهره و جذاب علیمنصور باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید