مصرف این قرص برای لاغری ممنوع!

کدخبر: ۱۸۰۳۰۷
کارشناس دارویی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان نسبت به استفاده از قرص "فلوکستین" با اهداف لاغری هشدار داد.

ستوده پیرمحمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه فلوکستین یک داروی ضدافسردگی مهارکننده باز جذب سروتونین است، گفت: سروتونین ماده‌ای در بدن است که کاهش آن سبب عدم تعادل روانی، علائم افسردگی، خواب‌آلودگی، نگرانی و غیره می‌شود.

وی ادامه داد: این دارو به شکل کپسول‌های ۱۰ و ۲۰ میلی‌گرمی در بازار رایج است و برای درمان بیماری‌های افسردگی، اضطراب و وسواس جبری تجویز می‌شود. فلوکستین غیر از کاربرد اصلی یعنی درمان افسردگی و اضطراب، در درمان برخی دیگر از اختلالات از جمله برخی اختلالات خوردن (پراشتهایی عصبی)، سندروم پیش از قاعدگی، حملات ترس (حملات غیرقابل پیش‌بینی و ناگهانی ترس و نگرانی شدید)، درمان مشکلات جنسی، اختلالات خواب و برخی دیگر از اختلالات نیز کاربرد داشته و بر اساس بررسی و نظر پزشک تجویز می‌شود.

این کارشناس دارویی افزود: فلوکستین نیز مانند بسیاری دیگر از داروهای مشابه، پس از مدتی مصرف تاثیر خود را نشان خواهد داد و فرد نمی‌تواند بلافاصله پس از مصرف، انتظار بهبود حالات خود را داشته باشد. علاوه بر آن قطع ناگهانی و خودسرانه فلوکستین نیز به هیچ وجه مورد قبول نیست. در حقیقت قطع خودسرانه دارو همان‌قدر می‌تواند عوارض داشته باشد که مصرف خودسرانه آن دارد. بنابراین با توجه به مکانیسم عمل، شرایط هر بیمار، سابقه خانوادگی و تاثیراتی که این دارو می‌تواند داشته باشد حتما باید با تجویز پزشک و تا مدت زمان تعیین شده از این دارو استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: از جمله عوارض این دارو می‌توان به عوارض گوارشی مثل دل‌درد، سوءهاضمه، اسهال، یبوست، تهوع و استفراغ اشاره کرد. گاهی عوارضی مثل راش پوستی و بی‌قراری هم دیده شود که اگر درمان طبق نظر پزشک و با دز کم شروع شود، این عوارض به حداقل رسیده و حتی در صورت بروز، پزشک می‌تواند آن را مدیریت کرد.

پیرمحمدی افزود: یکی از عوارضی که برای فلوکستین در نظر گرفته می‌شود، کاهش وزن است، اما وقتی از عوارض یک دارو صحبت می‌شود ممکن است فقط در یک نفر رخ دهد و قرار نیست در همه کسانی که از دارو استفاده می‌کنند، دیده شود. یکی از علائم افسردگی، بی‌اشتهایی است که اتفاقا برخی افراد پس از مصرف فلوکستین و بهبود افسردگی، اشتها پیدا کرده و ممکن است حتی وزن اضافه کنند.

وی ادامه داد: کاهش وزن بر اثر مصرف فلوکستین صد درصد نیست. علاوه بر آن در همان افرادی هم که بر اثر مصرف فلوکستین وزن کم کرده‌اند، این کاهش وزن محدود بوده و به این صورت نیست که چند ماه فلوکستین مصرف کنند و هر ماه مقداری وزن کم کنند. بعد از چند ماه کاهش وزن متوقف می‌شود، زیرا بدن به دارو عادت می‌کند.

پیرمحمدی ادامه داد: معمولا عوارض دارویی در شروع مصرف رخ می‌دهد، کاهش وزن بر اثر مصرف فلوکستین هم همین‌طور است. اگر کسی افسرده نباشد و فلوکستین را فقط به عنوان داروی کاهنده وزن مصرف کند، اتفاقا ممکن است عوارض جانبی زیاد و ناراحت کننده‌ای به همراه داشته باشد؛ چرا که این دارو اصولا به عنوان داروی کاهش وزن درنظر گرفته نمی‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید