تاکید بر استفاده حجاج از کارت و مچ‌بندهای شناسایی

کدخبر: ۱۸۰۶۹۸
رئیس سازمان حج و زیارت بر استفاده حجاج از کارت و مچ بندهای شناسایی تاکید کرد و گفت: حج امسال حج سرنوشت سازی است که همه باید نهایت تلاش را برای اجرای مطلوب آن داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری سازمان حج و زیارت حمید محمدی در دو جلسه توجیهی مناطق ۱ و ٢ مکه مکرمه حضور پیدا کرد تا با توجه به نزدیک شدن به ایام تشریق برخی از نکات و ضوابط را یادآوری کند.

محمدی در ابتدای جلسه بیان کرد: خاص بودن وضعیت حج امسال برای همه ملموس است و حج امسال حج متفاوتی است، که داری ویژگی هایی هست ؛ تاخیر در ورود ایران به عملیات حج ؛ افزایش سهمیه ۵۰۰ هزار نفری زایرین کل کشورها و ٣۵ درصدی زایرین ایرانی از این ویژگی ها است.

محمدی افزود: تمایز دیگر حج امسال با سالهای قبل فضایی بود که برعلیه حج ایجاد شده بود که الحمد الله زائرین طی حضورشان در کشور عربستان به بی اساس بودن آن پی بردند.

وی افزود: حج امسال حج سرنوشت سازی است که همه باید نهایت تلاش را برای اجرای مطلوب آن داشته باشیم.

رئیس سازمان حج و زیارت حفظ سلامت و امنیت حجاج را به عنوان دو اصل مورد تاکید قرار داد که خادمین به این دو اصل میبایست نگاه ویژه داشته باشند وضابطه مندی تمام بخشنامه ها و دستورالعمل ها باید دقیقا عمل شود و هیچ فردی حق عدول از این بخشنامه های اعلامی را ندارد، زیرا این دستورالعمل ها با تایید سازمان و  بعثه مقام معظم رهبری نهایی شده است.

وی افزود: سیاست های سازمان مجموعه محوری است و در عرفات هم خیام بصورت مجموعه ای اداره میشود ،در عین حال مدیر کاروان مسئول کاروان و اجرای دستورالعمل هاست.

اطلاع رسانی شفاف در کلیه مقاطع عملیات در جهت راهنمایی زائران ضروری است و در تسهیل امور موثر خواهد بود و دغدغه و استرس زائرین در گفتگو و اطلاع رسانی برطرف خواهد شد.

رئیس سازمان حج و زیارت عنوان کرد: عملیات انتقال زائرین اهل سنت از صبح هشتم ذی الحجه به منا و انتقال سایر زائران نیز به عرفات بعد از ظهر روز هشتم آغاز می شود و تا اواخر شب، این انتقال به اتمام می شود. انتقال زائرین طبق برنامه اعلامی بعد از نماز مغرب در نهم ذی الحجه صورت خواهد گرفت که بانوان و معذورین در ابتدا به منا منتقل خواهند شد و سایرین نیز به منطقه پیش بینی شده در مزدلفه منتقل خواهند شد تا بعد از اذان صبح بسمت منا حرکت کنند و بعد از طلوع آفتاب به سرزمین منا وارد شوند که حرکت به سمت جمرات مطابق جدول زمانبندی بعد از صرف صبحانه و استراحت از ساعت ۱۰:۳۰ صبح روز دهم ذی الحجه آغاز می شود و کاروان ها طبق زمانبندی به تدریج به سمت جمرات می روند و برنامه ذبح برای زائرین هم طبق همین برنامه انجام خواهد گرفت؛ لازم بتوضیح است ذبح برای بانوان و معذورین که درشب قبل رمی خود را انجام خواهند داد نیز صبح روز عید قربان انجام خواهد گرفت.

محمدی افزود: در روز یازدهم ذی الحجه نیز هیچ زائر ایرانی چه فردی و چه کاروانی حق حضور از ساعت۱۴ به بعد را در جمرات ندارد و همچنین در روز دوازدهم ذی الحجه نیز زائرین ما قبل از ساعت ۱۰:۳۰ می بایست به خیام خود در منا برگردند که اجرای دقیق آن از سوی مدیران کاروانها مورد انتظار است.

رئیس سازمان حج و زیارت در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد: مدیران مجموعه در جهت احقاق حق زائرین در تامین امکانات طبق قرارداد با مالکین تلاش کنند و برخی موارد اجرایی را نیز جهت اقدام ابلاغ کرد.

محمدی ضمن تاکید بر اطلاع رسانی شفاف به زائرین، اطلاع زائرین را در خصوص برخی موارد منجمله دلایل اختلاف قیمت کاروانها؛ تعطیلی نقل بین شهری از ۵ تا۱۴ ذی الحجه را حق مسلم ایشان دانست که میبایست توسط مدیران کاروانها اطلاع رسانی شود واز مدیران خواست تا بر استفاده زائرین بر کارت و مچ بندهای شناسایی تاکید کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین بر رعایت قوانین کشور میزبان از سوی مدیران تاکید داشت و با ذکر چند مورد از ایشان خواست تا به زائرین در این رابطه اطلاع رسانی داشته باشند که عدول از آن ممکن است شرایط مطلوب فعلی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید