سفر هیأتی از نمایندگان عربستان به ایران

کدخبر: ۱۸۱۸۵۲
هیاتی از نمایندگان عربستان برای رسیدگی به پرونده خسارت دیدن سفارتخانه و کنسولگری این کشور به ایران سفر می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گالف نیوز؛ یک هیات از نمایندگان عربستان برای تخمین زدن خسارت‌های وارد شده به سفارتخانه و کنسولگری این کشور در شهرهای تهران و مشهد، راهی ایران می‌شود.

روزنامه کویتی الجریده با انتشار این خبر مدعی شد یک منبع آگاه و نزدیک به وزیر خارجه ایران، این موضوع را بازگو کرده است. این روزنامه می‌نویسد: هیات دیپلماتیک عربستان پس از عید قربان، راهی ایران می‌شود تا خسارت‌های وارد شده به ساختمان سفارت عربستان در تهران و همچنین کنسولگری این کشور در مشهد را برآورد کند.

در ادامه گزارش الجریده به نقل از منبع نزدیک به وزیر خارجه ایران آمده است: قرار بود 2 ماه پیش این هیات به تهران سفر کند؛ اما به دلیل بروز اختلافات بر سر برنامه و سطح دیدارها با مقامات ایرانی، این سفر به تاخیر افتاد. به ادعای ریاض، ایران در صدور روادید برای اعضای هیات سعودی «وقت‌کشی» کرده بود؛ اما مقامات ایرانی به روشنی می‌دانستند عصبانیت ریاض به سطح دیدارهای هیات عربستانی با مسئولان ایرانی مربوط می‌شد.

هیات عربستانی قصد داشت با قاضی‌ها و مسئولان پیگیری پرونده حمله به سفارت و کنسولگری عربستان دیدار کند. این حملات به قطع روابط دو طرف منتهی شد. این درحالیست که وزارت خارجه ایران موفق نشد این خواسته را برآورده کند.

منبع آگاه به الجریده گفته است: اختلافات میان ایران و عربستان همزمان با موسم حج تا حد قابل توجهی کاهش یافته است. مسئولان سازمان حج و هیات دیپلماتیک کنسولی ایران که به ریاض سفر کرده‌اند، درباره حل بخشی از اختلافات دو طرف با سعودی‌ها وارد گفتگو شده‌اند. این هیات ایرانی به تهران اطلاع داد، موضع عربستان مثبت است.

این منبع آگاه در بخش دیگری از سخنانش افزود: هیاتی دیپلماتیک ایران نیز پس از سفر هیات عربستان به تهران، عازم ریاض می‌شود. این کار با هدف ارتباط مستقیم میان دو کشور به جای هر گونه میانجیگری‌، انجام می‌شود تا شروعی برای حل اختلافات باشد. وزیران خارجه ایران و عربستان به طور تصادفی در ترکیه با یکدیگر دیدار کرده بودند که هر دو طرف ایجاد کانال‌های ارتباطی مستقیم میان تهران و ریاض را برای حل اختلافات منطقه‌ای ضروری دانستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید