مقایسه ادعاهای ترامپ و جورج بوش علیه ایران

کدخبر: ۱۸۳۶۸۹
روزنامه بریتانیایی گاردین در گزارشی با اشاره به اظهارات ترامپ در اولین حضور خود در سازمان ملل, بهانه های جورج بوش برای حمله به عراق را با ادعاهای ترامپ درباره ایران مقایسه کرد و نوشت: بریتانیا که متحد کلیدی واشنگتن در حمله به عراق بود امروز بارها بر پایبندی‌اش به برجام تاکید کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه بریتانیایی گاردین، دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا از اولین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل روز سه‌شنبه با طرح درخواست جهت یک اقدام بین‌المللی برای مقابله با کره‌شمالی و ایران مدعی شد این دو تهدیدهای علیه امنیت جهانی هستند.

یکی از مقامات ارشد کاخ سفید در گفت‌وگو با این روزنامه گفت: رییس‌جمهور آمریکا به کشورهای عضو شورا هشدار داده در صورتی که در مقابله با تهدیدها بسیج نشوند، بیننده تاریخ خواهند بود.

این مقام کاخ سفید گفته ترامپ از این سخنرانی برای بیان ایده‌هایش درباره چگونگی همکاری برای مقابله با چالش‌ها بدون به خطر افتادن حاکمیت‌های سرزمینی استفاده کرده است. درخواست او برای شرکت سایر ملل در کنش دست‌جمعی(علیه ایران و کره‌شمالی) بخش جدایی‌ناپذیر رویکرد "آمریکای برتر" از نظر ترامپ است.

این مقام کاخ سفید مدعی شد: قطعا یکی از این تهدیدها کره‌شمالی و رفتارهای خطرناک و خصومت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش است. از طرفی ایران نیز تهدید دیگری است. در مورد این دو کشور و دیگر معضلات، ترامپ درخواست کرده که سایر ملت‌ها هم نقش خود را برای مقابله با این تهدیدها ایفا کنند و بدانند این تهدیدها مشترک است و ملت‌ها نمی‌توانند بیننده تاریخ باشند. اگر امروز با این تهدیدها مقابله نکنند با گذشت زمان این‌ها نیروهایشان را جمع کرده و موجب نگرانی بیشتر خواهند شد.

به گزارش این روزنامه بریتانیایی ترامپ سعی داشت در این سخنرانی میان دولت ایران و مردم ایران تفاوت قائل باشد.

این روزنامه بریتانیایی، سخنرانی ترامپ را با جورج بوش مقایسه کرده و گفته جرج بوش نیز در سخنرانی خود در سال ۲۰۰۲ ایران، عراق و کره شمالی را  محورهای شرارت خوانده بود. کمتر از یک سال بعد از این سخنرانی بوش با بهانه از بین بردن سلاح کشتار جمعی به عراق حمله کرد و بعدها ثابت شد این ادعا بی‌پایه بوده است.

در ادامه این گزارش آمده است: بر اساس این گزارش درخواست ترامپ برای اقدام علیه ایران حتی از زمانی که بوش علیه عراق در ۱۵ سال پیش اعلام موضع کرده بود هم کمتر مورد حمایت است. ایران توافق هسته‌ای را امضا کرده و پذیرفته در ازای محدود کردن برنامه‌های هسته‌ای خود، تحریم‌های بین‌المللی لغو شود و دیگر امضا‌کنندگان این توافق در شورای امنیت نیز معتقدند ایران به تعهداتش پایبند بوده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز پایبندی ایران را تایید کرده است.

به اذعان گاردین، بریتانیا که متحد کلیدی واشنگتن در حمله به عراق بود هم نیز امروز بارها بر پایبندی‌اش به برجام تاکید کرده است. همین وضعیت برای فرانسه و آلمان و روسیه و چین نیز وجود دارد . آنها نیز در برابر هرگونه مشابهت دادن میان ایران و کره شمالی مقاومت می‌کنند.

بر اساس این گزارش این در حالی است که شورای امنیت درباره کره شمالی و اینکه این کشور تهدیدی علیه امنیت بین‌المللی و ثبات جهانی است، اجماع نظر دارد. در خصوص به چالش کشیدن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با تهران، آمریکا تنهاست. بنیامین نتانیاهو از معدود شرکای ترامپ در نظراتشان درباره توافق هسته‌ای است.

گاردین در ادامه به دیدار ترامپ با امانوئل ماکرون رییس‌جمهور فرانسه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرده و نوشت:  ماکرون به وضوح از آمریکا خواست که ایمانش را به توافق هسته‌ای از دست ندهد.  ژان ایولودریان وزیر خارجه فرانسه نیز بر حیاتی بودن این توافق برای امنیت جهانی تاکید کرد.

وزیر خارجه فرانسه مدعی شد که حفظ توافق هسته‌ای برای جلوگیری از تشویق تندروها در ایران ضروری است.

به گزارش این روزنامه بریتانیایی رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا قرار است برای اولین بار روز چهارشنبه در نشست کمیسیون مشترک برجام با همتای ایرانی خود محمد جواد ظریف دیدار داشته باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید