حمایت صریح موگرینی از برجام از نشست اتحادیه اروپا تا نیویورک

کدخبر: ۱۸۴۰۱۹
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دریک ماه اخیر که افکار عمومی جهان شاهد لفاظی های ترامپ علیه توافق هسته ای بوده، هر باردرسخنرانی های مختلف و گفت وگو با خبرنگاران از این توافق که بین ایران و گروه 1+5 به دست آمده، حمایت کرده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، کمتر از یک ماه قبل فدریکا موگرینی، در کنفرانس سال 2017نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل اعلام کرد توافق هسته ای با ایران نشان دهنده شیوه اتحادیه اروپا در سیاست خارجی است. این توافقی بین دو کشور نبود ؛ بارها این را تکرار کرده ام و احساس می کنم که ناچاریم در ماههای آینده هم بارها این موضوع را تکرار کنیم.

وی افزود: این توافق تعهد کل جامعه بین المللی از یک طرف و ایران از طرف دیگر بود که با یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل هم حمایت شده و بطور منظم مورد تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی هم قرار گرفته است.

موگرینی خاطرنشان کرد: امروز پس از دوسال، آژانس و همچنین کمیسیون مشترک، تبعیت از برجام را تایید کرده اند و ما باید این را در ماههای آینده در هر جایی که هستیم تکرار کنیم، زیرا این مهم امنیت بین المللی ، ایمنی بین المللی و همچنین موضوع اعتبار توافق های بین المللی است.

موگرینی مدتی بعد در نشست عمومی پارلمان اروپا که در خصوص پرتاب موشک از سوی کره شمالی دروز 12شهریورماه برگزار شده بود بار دیگر از برجام حمایت کرد و گفت : من بویژه علاقه ای ندارم وضع ایران و کره شمالی یکسان دانسته شود. نظام سیاسی و سوابق دو کشور متفاوت است و آنها کاملا با یکدیگر متفاوت هستند.

وی افزود: اتحادیه متبوعش مسئولیت هدایت مذاکراتی را داشت که برجام منتتهی شد و نتایج موفقیت آمیزی داشته است.

اما این پایان تاکید های موگرینی بر حمایت از برجام نبود، وی اواخر شهریورماه با حضور در آمریکا و شرکت در مجمع سازمان ملل هر بار که صحبت از برجام و احتمال خروج آمریکا از ان به میان آمد، از این توافق دفاع کرد.

موگرینی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: توافق هسته ای باایران(برجام) خوب کار (به خوبی پیش می رود) می کند. کار ما به عنوان اتحادیه اروپا و همچنین کار شخصی من این است که از اجرای کامل آن از سوی طرفین مطمئن باشیم.

موگرینی در خصوص امکان خروج امریکا از برجام تاکید کرد که 'برجام به یک کشور تعلق ندارد بلکه متعلق به جامعه بین المللی است.

وی سپس در دیداری که با مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا داشت بر ضرورت اجرای کامل و موثر برجام توسط همه طرف ها تاکید کرد.

موگرینی دراین دیدار تاکید کرد که برجام کار می کند (نتیجه بخش بوده) و ایران به تعهدات خود عمل کرده چنانکه تاکنون هفت بار آژانس بین المللی انرژی اتمی این مساله را تایید کرده است.

موگرینی تاکید کرد: از این رو، مهم است که اجرای کامل و موثر برجام در تمام بخش های آن و توسط تمام طرفها ادامه یابد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت وگو با شبکه خبری اسکای نیوز عربی نیز بار دیگر از برجام حمایت کرد و در واکنش به این پرسش که امکان مذاکره مجدد در خصوص این توافق وجود دارد گفت: مذاکره دوباره درباره توافق هسته ای ممکن نیست.

موگرینی در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام نیز در نیویورک از توافق هسته ای به عنوان یک دستاورد راهبردی برای جامعه جهانی دفاع کرد و گفت: آمریکا پذیرفته که ایران کاملا به برجام پایبند است.

وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا آماده برگزاری مذاکرات چندجانبه درباره اختلاف ها میان آمریکا و ایران است، اظهار داشت: برجام مربوط به موضوعات هسته ای است و مسایل دیگری هست که خارج از چارچوب آن قرار دارد. آن مسایل می تواند در چارچوب دیگری مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی افزود: برجام مربوط به موضوع هسته ای بوده و تاکنون هم جواب داده است. برای همین هم نیازی به بازبینی ندارد.

هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا با نشان دادن متن توافق هسته ای به خبرنگاران گفت که این توافق متعلق به هفت کشور و در واقع جامعه جهانی است.

وی اضافه کرد: دوازده سال برای تک تک کلمات این توافقنامه کار شده است. من شما را دعوت می کنم که متن این توافق را بخوانید.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از آن و در تازه ترین گفت وگوی خود با شبکه سی ان ان نیز با تاکید بر عدم امکان مذاکره مجدد برسر مفاد توافق هسته‌ای گفت: هر مشکلی خارج از حیطه برجام را باید در توافق دیگری برطرف ساخت.

موگرینی در این خصوص گفت: موضوعات بسیاری برای گفت وگو با ایرانی‌ها وجود دارد اما برجام تنها به مسئله هسته‌ای می‌پردازد.

وی ادامه داد: این توافق ماحصل 12 سال کار فشرده است که در 104 صفحه درآمده، توافق هسته‌ای نام گرفته و تمامی جنبه‌های برنامه هسته‌ای ایران را شامل شده است.

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم تاکنون هشت بار تایید کرده که تهران به تمامی تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند بوده است. بنابراین این توافق کارآمد بوده است.

موگرینی ادامه داد: هم‌اکنون یک بحران هسته‌ای در کره شمالی و یک توافق هسته‌ای کارآمد با ایران داریم. ما باید نظام منع گسترش تسلیحات هسته‌ای را بهبود ببخشیم، نه اینکه آنچه جواب داده است، کنار بگذاریم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید