راهنمای خرید سیسمونی نوزاد

کدخبر: ۱۸۶۵۹۲
خرید سیسمونی برای نوزاد یکی از زیباترین مراحل دوران بارداری برای مادرانی است که قرار است اولین نوزاد خود را به دنیا بیاورند.اما با تبلیغات زیادی که در فروشگاه ها وجود دارد به هنگام خرید وسایل ضروری دچار سردرگمی شده و شاید لوازمی خریده شود که نیازی به آن نباشد.

نمناک؛ اگر نوزاد در راه دارید و در تب و تاب تهیه سیسمونی هستید می توانید با کمک این لیست خیلی راحت تر خرید کنید و چیزی را از قلم نیاندازید زیرا در اغلب فروشگاه های سیسمونی تا دلتان بخواهد لیست هایی را می بینید که با هم در رقابت اند که کدام یک قد بلندتر و پیچیده ترند.سیسمونی نوزاد

ما می خواهیم فهرستی از سیسمونی لازم و خوب را بگوییم که برای استقبالی شاد و مثبت از فرزند جدید خانواده کافی است.

نکاتی برای خرید سیسمونی نوزاد

رسم سیسمونی یکی از رسم های ایرانیان برای نخستین بچه خانواده است که اغلب، خانواده دختر آن را به عهده می گیرد اما هستند پدر و مادرهای جوانی که دوست دارند در تهیه این هدیه، خودشان هم دخیل باشند تا هم مستقل بمانند و هم کمکی به خانواده ها کرده باشند. اما از آنجا که شروع یک کار، بر ادامه آن اثر می گذارد، روش های تربیتی که پدر و مادر می خواهند در طول زندگی برای تربیت فرزند خود به کار بگیرند از جایی مثل همین خرید سیسمونی شروع می شود.

یک سیسمونی خوب و مثبت، خریدی است که در آن شرط هدیه بودن وسایل رعایت شود و در آن اجبار و بحث های غیرصمیمی به خاطر نوع خرید پیش نیاید.

در این سیسمونی منطقی آنچه برای تدارک حضور نوزاد لازم است، بدون نگرانی از اینکه مبادا بخواهد قحطی بیاید و بعد ها دیگر نشود خرید کرد انجام می گیرد. قبل از این خرید خوب، خانواده باید شرایط خود را مرور کند تا خرید موجب دردسر های بعدی و زحمت دوباره نشود. برای مثال به پرسش های زیر پاسخ دهید:

1- محل زندگیتان گنجایش چه وسایلی را دارد؟ اگر مستأجر هستید آیا به فکر راحتی حمل ونقل وسایل خود هم هستید؟

2- فرزند شما در چه فصلی متولد می شود، نیازهای مرتبط با فصل و سن او چیست ؟

3- حداکثر توانایی مالی شما چه میزان است ؟ نیازها را با قدرت خریدتان هماهنگ کنید تا نیمه کاره رها نشود.

4- جنسیت فرزندتان چیست ؟ برخی نیازها با جنسیت رابطه دارد و این آگاهی از اسراف جلوگیری می کند.

بعد از تعیین شرایطتان می توانید برای خرید اقدام کنید. نکات این لیست خرید با هدف کمک به خریدی کاربردی و کافی است. به همراه داشتن یک دفترچه یادداشت برای ثبت آنچه خریده اید و آنچه نیاز دارید می تواند به خرید مفید و بدون تکرار کمک کند.

سرویس کالسکه و ...

چند سالی است که نسخه خرید سیسمونی به جای رفع نیازها به سمت تجمل گرایی و افراط رفته است.

گاهی افراد برای نوزاد خود صندلی ماشین می خرند درحالی که ماشین ندارند و یا نمی توانند بخشی از ماشین را فعلا به این دلیل محدود کنند

خرید کالسکه انجام می شود درحالی که وضعیت جسمی مادر اجازه بلند کردن و بستن کالسکه های سنگین را به او نمی دهد و یا موقعیت های حمل کودک با کالسکه برای این خانواده قابل توجه نیست. تنها چیزی که مورد توجه والدین هست این نکته است که اقلام موردنظر (باید) در سیسمونی باشد و دیگر هیچ!

با وجود این اگر به دنبال خرید این سرویس برای کودک هستید به این نکات توجه کنید:

توان خرید خود را برای تهیه این اقلام که قیمت های بسیار متفاوتی دارند مشخص کنید. امروز مارک های ایرانی با کیفیت قابل قبول نیز در بازار وجود دارد که می تواند نیاز شما را با هزینه خیلی کمتری برآورده کند.

در اغلب این سرویس ها وسیله حمل ونقلی به نام کریر به چشم می خورد. بهتر است بدانید این وسیله اغلب تا حدود 6ماهگی گنجایش نگهداری از کودک را دارد. برای این مدت کوتاه شاید قرض گرفتن این وسیله از یک دوست و آشنا که حالا برای او بدون استفاده است منطقی تر باشد. روکش جدید شما و یک آویز زیبا می تواند ساک حمل کودک دوست تان را تزئین و برای استفاده کودک شما آماده کند.

قبل از خرید، آشنایان می توانند منبع تحقیق خوبی برای چگونگی خرید این سرویس باشند.

در فروشگاه سعی کنید یک بار به تنهایی کالسکه را جمع و حمل کنید تا از توانایی خود برای تکرار این کار با خبر شوید.

انتخاب رنگی مناسب برای این سرویس که نیاز به شست وشوی دائم نداشته باشد یا کاور پلاستیکی برای تمیز نگه داشتن آن نیز پیشنهاد می شود. رنگ هایی که جنسیت ندارد در این خرید ها به استفاده از آن در آینده کمک می کند.

اگر تصمیم به خرید روروئک دارید به احتمال خطر آفرینی این وسیله که البته برای مدت کوتاهی استفاده می شود دقت کنید. امانت گرفتن این وسیله فضا گیر و خطرآفرین شاید برای امتحان چند روزه کودک شما راه بهتری باشد.

اگر قصد خرید آغوشی برای نوزادتان را دارید،نوعی از آن که امکان خوابیدن کودک در آن وجود دارد و محافظ گردن هم در آن تعبیه شده پیشنهاد بهتری است.

لوازم بهداشتی

لیست وسایل بهداشتی سیسمونی هر سال تغییر می کند. اغلب معروف ترین آنها عبارت است از:شیردوش، شیشه شیر، پستانک نوزادی که البته از معمولی تا مدل های ارتودنسی دار موجود است، کرم های بهداشتی، دماسنج، ناخن گیر، دندان گیر، پوشک، دستمال مرطوب، پودر بچه و... .

در خرید وسایل بهداشتی به آن دسته از محصولات که تاریخ مصرف دارد دقت کنید و با خرید زیاد ازحد، موجب هدر رفت آن نشوید.

استفاده از ماشین لباسشویی کودک چند سالی است که مرسوم شده است. قیمت این وسیله از حدود 300هزار تومان شروع و با توجه به شرکت سازنده آن و توانایی هایش تغییر می کند. این وسیله به دلیل امکان شست وشو با حجم کم لباس ها و درصورت استفاده از پارچه به جای پوشک برای تعویض کودکان پیشنهاد خوبی است اما اگر شما قرار است برای کودک تان از پوشک استفاده کنید به هیچ وجه این وسیله را تهیه نکنید. کافی است لباس های نوزادتان را به طور مستقل و جداگانه از لباس های خودتان با همان ماشین لباسشویی همیشگی خودتان بشویید.

برخی از خانواده ها به دلیل مدیریت اقتصادی خانواده ترجیح می دهند که با وجود استفاده از پوشک در مهمانی ها و... در محیط خانه از پارچه های مخصوص برای تعویض کودک استفاده کنند. در این صورت تهیه مواد بهداشتی شست وشو از داروخانه ها که از حساسیت جلوگیری کند اما ضد عفونی کننده باشد را فراموش نکنید.

اسباب بازی

فروشگاه های اسباب بازی با تنوع جنس ها و رنگ ها و شخصیت های کارتونی و... خریدار سیسمونی را به ولع خرید بیشتر تشویق می کند اما خرید اسباب بازی، خرید ابزار شادی و رشد هوشی و مهارتی کودکان است؛ پس خرید آن با تمام خرید های سیسمونی فرق می کند.

یک اسباب بازی خوب بهتر است با توجه به رده سنی خاص کودک تعیین شود و پس از خرید هم در آن بازه سنی در اختیار کودک قرار گیرد.

اسباب بازی هایی که رنگ های شاد و جنس مقاوم داشته باشند را ترجیح دهید. در 4 ماه اول دوره نوزادی بهتر است از وسایل بازی درشت تر استفاده کنید تا خطرآفرین نشود.

اسباب بازی های موزیکال برای کودکان نوپا جذاب تر است اما هرچه وسایل بازی امکان دست ‍ورزی بیشتری را مهیا کند مثل خمیر های بهداشتی، گل رس و... برای کودکان جذاب تر است؛ البته کودکان امروز به وسایل خانه مثل ظروف منزل یا عصا و چوب های معمولی و... علاقه بیشتری دارند. می خواهیم بگوییم که مطمئن باشید افراط در خرید اسباب بازی به معنی تضمین لذت از بازی و کمک به رشد کودک نیست. بهتر است حوصله والدین و مهیاکردن بستر بازی بدون خطر و سالم با وسایل بازی را هم برای کودکان تدارک ببینید.

پیشنهاد می شود اگر خانواده، اسباب بازی های متعددی را برای فرزند شما تهیه کرده اند یا کادو گرفته اید، پس از تولد کودک به مرور آنچه در سال های بعد برای کودک مفید است را جمع آوری و تا آن زمان در انباری و دور از چشم کودک نگهداری کنید تا برای کودک شما عادی و بی معنی نشود.

خرید کتاب را فراموش نکنید. بعضی از خوبی ها، خوبی های دیگر را هم به دنبال خود می آورند و انس کودک با کتاب یکی از عادت های خوب تربیتی برای فرزندان است. یک قفسه کوچک از کتاب های داستان، زمینه عادت و انس به کتابخوانی را نیز به بچه ها منتقل می کند.

کتاب هایی که تهیه می کنید، بهتر است از تصاویر درشت و جذاب بهره مند و دارای موضوعات متنوع باشد.

لباس

یکی از موقعیت هایی که در آن اسراف زیادی ممکن است اتفاق بیفتد خرید لباس است. به عنوان مثال کودک شما در هر ماهی که از تولدش می گذرد حداکثربه اندازه 3دست لباس نیاز دارد. خرید بیش از اندازه فقط می تواند به شما ضرر بزند . پیشنهاد ما این است که هر ماه به اندازه نیاز همان ماه او لباس تهیه کنید. با این کار به تنوع مورد نظر خود هم می رسید.

به خاطر داشته باشید که در دوران بارداری برای تهیه سیسمونی فقط برای همان فصلی که کودک شما متولد می شود خرید کنید چون ممکن است ناگهان چندماه بعد با انبوهی از لباس ها مواجه شوید که اندازه کودک شما نیست، درحالی که پول زیادی بابت آنها داده اید.

بسته های سرویس های لباس نوزادی نیز گاهی شامل لباس هایی می شود که مورد نیاز نیست یا سایز مناسبی ندارد؛ اگر بتوانید خودتان از لباس های غیرسرویسی انتخاب کنید خرید مفیدتری دارید.

در خرید تعداد لباس نیز عجله نداشته باشید چراکه اگر خرید سال های بعد را امروز انجام دهید ممکن است خرید شما با سلیقه فرزندتان جور نباشد یا رنگ لباس ها مناسب ظاهر او نباشد.

توجه به نوع پارچه، راحتی لباس و پرهیز از لباس های چسبان را در حفظ سلامتی فرزندتان درنظر داشته باشید. هر جنس گرانی، لزوما جنس خوبی نیست. وسواس انتخاب را از اسم و نوع مارک، به سمت جنس پارچه و دوخت تغییر بدهید.

تهیه لباس هایی که هنر دست مادربزرگ یا مادر باشد نه تنها به اقتصاد خانواده کمک می کند بلکه در تمام فرهنگ ها نشان دهنده هنر و میزان بیشتر توجه و ذوق برای استقبال از نوزاد است؛ هنر پول خرج کردن را به هنر دست خودتان ترجیح ندهید.

سرویس تخت و کمد

یکی از بخش های گران قیمت سیسمونی را سرویس چوب تشکیل می دهد. برای تعیین هزینه این خرید باید بدانید چه وسایلی لازم دارید. تنوع این خرید می تواند از یک گهواره کوچک شروع شود و تا تخت های 2منظوره با چندین کمد همراه و... ادامه داشته باشد.

نکات مهم در خرید سرویس چوب:

قبل از خرید تخت و کمد خوب و منصفانه با خودتان فکر کنید که اگر کودک شما کمد مستقل نداشته باشد، می توان با اختصاص یکی دو قسمت از کمد خودتان به لباس های او، نیاز به خریدن کمد را حذف کنید یا نه؟ بعضی از والدین واقعا در خانه خود برای اضافه کردن یک کمد دیگر فضای خالی ندارند اما فکر می کنند که واجب است نوزادشان کمد مستقل داشته باشد. سرویس چوب یک وسیله جاگیر است، برای آن به خوبی برنامه ریزی کنید تا فضای اتاق کودک یا اتاق مشترک والدین و کودک به نحو دردسرسازی محدود نشود.

برخی از این سرویس ها با وجود پرداخت هزینه 2تخت اما در واقع نمی تواند به صورت همزمان تبدیل به 2تخت شود. در این تخت ها میله های محافظ فقط بخشی از تخت نوجوان را محدود کرده است و اگر بعدا کودک دیگری داشته باشید، نمی توانید از تخت کودک برای فرزند کوچک تر و از تخت نوجوان برای فرزند بزرگ تر استفاده کنید.

گاهی بهتر است اگر فضای محدودی دارید به خاطر بیاورید که کودک برای حدود 2سال نزد مادر می خوابد و این یعنی تخت غیرقابل حمل ونقل نمی تواند تا چند سال و تا زمان خواب مستقل کودک، کاربرد داشته باشد. در این شرایط یک گهواره یا تخت کوچک برای زمان تولد نوزاد کافی است.

چوب مورد استفاده در سرویس خواب کودک بهتر است مقاوم و ضد خش باشد.

در برخی از سرویس های چوب، چیزهای عجیبی مثل میز آرایش وجود دارد آیا از قبل، به نیاز و هدف چنین وسیله ای دقت کرده اید!

با سیسمونی نوزاد خود چه کنیم؟

بالاخره کودک شما بزرگ می شود و شما با هر معیاری که برای او سیسمونی تهیه کرده باشید حالا با انبوهی از وسایل نوزاد مواجه هستید که دیگر به آنها نیازی ندارید. شما برای این وسایل چه فکری کرده اید؟

پیشنهاد اول: کودک شما از حدود 3 سالگی بهانه جدیدی می گیرد که این بهانه از نوع خواستن اسباب بازی و عروسک نیست. او یک همبازی دائمی از شما می خواهد. بهترین کار برای شما این است که وسایل سیسمونی کودک اول را که به خوبی نگه داشته اید برای برآورده کردن آرزوی همان بچه که داشتن یک خواهر یا برادر است، استفاده کنید.

پیشنهاد دوم: شاید حالا که چند سال از خرید سیسمونی شما گذشته است کم کم به فکرتان رسیده که «این وسایل دیگه تکراری شده» و... . اگر این فکرها باعث شده است که بخواهید به فکر خرج مجدد و تهیه وسایل جدید باشید، بهتر است بدانید که راه حل دیگر، ایجاد تغییر در همان خرید های قبلی است.

یک نجار باسلیقه به راحتی و با هزینه بسیار کمتر از خرید جدید می تواند تغییراتی در شکل ظاهری وسایل چوبی تان، رنگ سرویس چوب و حتی اضافه کردن فضا و نوع استفاده از آنها بدهد. راه حل دیگر تغییر کاربری، هنرنمایی اعضای خانواده و استفاده از وسایل هنری است. برای مثال استفاده از برچسب های کودکانه که در طرح های فوق العاده زیبا و متنوع وجود دارد یا پارچه های نمدی که در پارچه فروشی های هنری موجود است، پیشنهاد خوبی است.

پیشنهادسوم: وسایلی که شما امروز دیگر به آن نیاز ندارید یا از آن خسته شده اید و اسم اش را گذاشته اید وسیله اضافه، می تواند دغدغه خرید و استقبال یک خانواده از نوزادشان باشد. اگر به جمع دوستان و فامیل و حتی همسایگانتان نگاه دقیق تری داشته باشید به این پیشنهاد بهتر می توانید فکر کنید. زیباتر آن است که خود شما پیشنهاد دهنده استفاده آنها از این وسایل باشید.

پیشنهاد چهارم: با چند نفر از فامیل یا دوستان خود یک خیریه یا یک تعاونی وسایل کودک برای به اشتراک گذاری سیسمونی های بدون استفاده خود راه بیندازید. با این کار می توانید به خانواده های زیادی کمک کنید و دغدغه مالی خیلی از زوج های جوان را برای بچه دار شدن کاهش دهید.

پیشنهاد پنجم: هنوز هم مغازه های وسایل دست دوم در شهر ها وجود دارند. اگر بعضی از وسایل سیسمونی برای شما غیرقابل استفاده است و به هیچ وجه به آن نیاز ندارید، می توانید به فکر فروش وسایلتان به مغازه های فروش دست دوم باشید. حتی رسانه هایی برای معرفی وسایلتان مثل ضمیمه جمعه بازار روزنامه همشهری یا سایت های مربوط به فروش وسایل دست دوم وجوددارد تا شما بدون واسطه وسایلتان را بفروشید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید