پرسپولیس در دهه 60 قبل از دربی کجا اردو می زد؟

کدخبر: ۱۸۷۲۸۱
پیشکسوت تیم پرسپولیس خاطرات جالبی از دربی‌هایی دهه ۶۰ را بازگو کرد.
پرسپولیس در دهه 60 قبل از دربی کجا اردو می زد؟

مرتضی فنونی‌زاده در گفت‌وگو با تسنیم، درباره برتری دو بر یک پرسپولیس مقابل نفت تهران در مرحله یک شانزدهم نهایی جام حذفی اظهار داشت: ابتدا باید به تیم خسته نباشید بگویم که در عین شایستگی از لیگ قهرمانان آسیا حذف شد. هر چند اتفاقات حاشیه‌ای زیاد رخ داد، اما همه مسائل بیرون از زمین بود.

پرسپولیس دو بازی بیشتر در خانه برگزار نکرد و یک دیدار هم بدون تماشاگر بود. اگر بازی با الهلال عربستان در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود، با اختلاف دو، سه گل این تیم را شکست می‌دادیم. فکر نکنم تا 10 سال دیگر تیمی مانند پرسپولیس در آسیا شرکت کند، تیمی که با قدرت بود، اما مسائل حاشیه‌ای و اتفاقاتی که برای مهدی طارمی افتاد، خیلی به تیم ضربه زد.

فنونی‌زاده با اشاره به دربی 85 که روز پنجشنبه هفته جاری برگزار می‌شود، گفت: اصلا نباید به جایگاه دو تیم توجهی داشت. شما رسانه، ما پیشکسوتان و هواداران خونگرم دو تیم می‌دانند که جایگاه دو تیم نشان دهنده برتری یک تیم در دربی نیست. استقلال تیم بزرگی است و می‌خواهد حقانیتش را ثابت کند. پرسپولیس با اختلاف کمی در جایگاه سوم قرار دارد و نباید در دربی بی‌گذار به آب بزند. پرسپولیس باید آسیا را فراموش کند و به فکر دیدارهای پیش‌رو باشد. فکر نکنم این تیم در بازی پنجشنبه تغییر خاصی داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به خاطراتش از دربی‌هایی که حضور داشت، گفت: سال 65 سه بر صفر استقلال را شکست دادیم. استقلال تیم خوبی بود و مرحوم ناصر حجازی در آن حضور داشت. ما مانند امروز شب قبل بازی‌ها هتل نمی‌رفتیم و بیشتر مواقع منزل یکی از هواداران که وضع مالی خوبی داشت، دور هم جمع می‌شدیم.

علی پروین هم منزل زیر 100 متر هم قبول نمی‌کرد. یادش بخیر، نه رستورانی می‌رفتیم نه هتل. استقلال هم همین شرایط را داشت. پروین آبگوشت دوست داشت و شب بازی، به من گفت با صاحبخانه برو برای همه دیزی بخر. به او گفتم شب بازی که نمی‌توانیم دیزی بخوریم! خلاصه من با صاحبخانه رفتم دو تا دیزی برای علی آقا گرفتم، یک قابلمه هم کوبیده برای همه بازیکنان. جمعا 25 بازیکن، مربی و 4 هوادار همیشگی کنار تیم دور هم جمع شده بودیم. پروین هم وقتی دیزی را دید با رفقای بازاری‌اش شروع به خوردن کردند. البته ما هم ناخنکی به دیزی پروین زدیم و فردا نهار هم جوجه خوردیم.

پیشکسوت پرسپولیس ادامه داد: بهروز سلطانی صبح بازی از آلمان رسیده بود، وحید قلیچ آن بازی درون دروازه ایستاد، ولی به دلیل درگیری با بازیکن استقلال جایش را به سلطانی داد. الان بعضی از بازیکنان قلیان می‌کشند، اما دوره ما خدا شاهد است کسی را ندیدم چه ما و چه استقلالی‌ها قلیان بکشند. قلیان را پیرمردها می‌کشیدند، آن هم خوانسار. الان بازیکنی بخواهد خوانسار بکشد، روی زمین می‌افتد!

فنونی‌زاده به خاطر دیگری اشاره کرد و گفت: اگر اشتباه نکنم، سال 68 بود. من و صمد مرفاوی در اردوی تیم ملی هم اتاق بودیم. یکی از اردوها با دربی آن سال تداخل پیدا کرد. به ما گفتند روز بازی به تیم‌های خود ملحق شوید. من زودتر از اتاق بیرون زدم و چند دقیقه بعد مرفاوی بیرون آمد. درست لحظه آغاز بازی، صمد به من گفت کلید اتاق را چه کار کردی؟ به او گفتم من شما را نمی‌شناسم! صمد گفت مرتضی چرا جواب نمی‌دهی؟ خلاصه بازی یک بر یک تمام شد و پس از پایان بازی وقتی همدیگر را بوسیدیم گفتم موقع بازی پدر و مادرم را هم نمی‌شناسم. صمد واقعا پسر خوبی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید