برنده واقعی بحران قطر و اعراب

کدخبر: ۱۸۷۲۸۳
شرکت کنندگان در کنفرانس بررسی پیامدهای بحران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، در دوحه یکصدا تاکید کردند، رژیم صهیونیستی بیشترین سود را از این بحران می‌برد.
برنده واقعی بحران قطر و اعراب

به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه «القدس العربی»، کنفراس «بحران خلیح فارس، پیامدها وآینده آن»  روز شنبه (29 مهر)  در مرکز مطالعات الجزیره در دوحه پایتخت قطر برگزار شد.

جواد العنانی معاون نخست وزیر اسبق اردن و کارشناس سیاسی در سخنرانی خود در این کنفرانس با تاکید بر این که رژیم صهیونیستی بیشترین سود را از بحران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس می برد، اظهار داشت، ادامه وضعیت کنونی این بحران ناممکن است. 

وی ضمن طرح درخواست کاهش اقدامات علیه قطر، تاکید کرد این بحران با محاصره اقتصادی برطرف نخواهد شد.

احتمال حل و فصل تدریجی بحران محور سعودی و قطر

العنانی همچنین احتمال داد  این بحران حتی اگر به دلیل تحولات منطقه شش ماه به طول انجامد، به تدریج حل و فصل می شود.

ماجد الانصاری استاد جامعه شناسی سیاسی دانشگاه قطر نیز در موضعی مشابه العنانی با اشاره به شتاب و به سر دویدن برخی -که نام آنها را ذکر نکرد- برای عادی سازی روابط با تل آویو، گفت اسرائیل بیشترین بهره برداری را از بحران کنونی بعمل می آورد.

الانصاری یادآور شد  این بحران، نفوذ آمریکا در منطقه خلیج فارس و قدرت نرم کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را نیز کاهش داده است و در اصل بحران کشمکش بر سر نفوذ در منطقه است.

از سوی دیگر ناصر التمیمی استاد روابط بین الملل دانشگاه لیدز گفت، این بحران از طریق اقدامات ساده ای مانند کاهش تحریم های وضع شده علیه قطر در زمینه حمل ونقل، -طوری که آبروی طرف های محاصره کننده هم حفظ شود- قابل حل است.

عبدالله الشایجی استاد علوم سیاسی دانشگاه کویت با بیان این که موضع آمریکا مانع حل وفصل این بحران است ، پیشنهاد کرد برای حل آن طرح کویت اجرا شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید