دمکرات‌ها طرح منع فروش سلاح درآمریکا را به سنا بردند

کدخبر: ۱۸۹۷۲۷
تارنمای خبری هیل گزارش داد؛ بیش از 20 عضو دمکرات مجلس سنای آمریکا به رهبری «داین فاینستاین» سناتور کالیفرنیا روز چهارشنبه طرح جدیدی را برای منع فروش تسلیحات جنگی در داخل این کشور ارائه دادند.

به گزارش ایرنا، تدوین این طرح پس از دو حادثه تیراندازی کور در ایالت‌های لاس وگاس و تگزاس صورت گرفت که در مجموع بیش از 80 کشته و ده‌ها زخمی به همراه داشت.

در صورت تصویب طرح، تولید، فروش و انتقال تسلیحات جنگی (تهاجمی)، خشاب‌های باظرفیت بالا و لوازم جانبی که باعث تبدیل اسلحه نیمه خودکار به خودکار می‌شود، ممنوع خواهد شد. طرح دمکرات‌ها همچنین بررسی سوابق خریدار‌ها در تمامی معاملات آتی را الزامی می‌کند.

در این طرح موارد استثنایی هم در نظر گرفته است و برای نمونه، افرادی که هم‌اکنون صاحب تسلیحات یاد شده هستند، نیازی به تحویل سلاح خود نخواهند داشت.

کنگره آمریکا پیش از این در سال 1994 طرح مشابهی را برای منع فروش تسلیحات جنگی تصویب کرده بود؛ اما این قانون پس از انقضا در سال 2004 دیگر تمدید نشد.

با وجود روند رو به رشد وقوع حوادث خونین در آمریکا؛ جمهوریخواهان کنگره این کشور تاکنون مانع وضع قوانین محدود‌کننده برای فروش و مالکیت سلاح شده‌اند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا هم همسو با دیگر اعضای حزب خود، با وضع قوانین جدید در این رابطه مخالفت کرده است.

وی روز گذشته (سه شنبه) با اشاره به یکی از ساکنان محلی که در حادثه تیراندازی تگزاس، به تبادل آتش با ضارب پرداخته بود، گفت که اگر قوانین محدودکننده‌تری برای فروش و حمل تسلیحات وجود داشت، ممکن بود این حادثه صدها کشته داشته باشد.

ترامپ به تازگی با صدور یک فرمان اجرایی جدید، ممنوعیت استفاده نیروهای پلیس از تسلیحات جنگی را هم لغو کرده بود؛ اقدامی که به گفته نهادهای فعال حقوق بشری می‌تواند تبعات روانی گسترده‌ای داشته باشد.

در جریان این تیراندازی کور روز یکشنبه گذشته در کلیسای منطقه «ساترلند اسپرینگز» در ایالت تگزاس دست‌کم 26 تن کشته و 20 زخمی شدند.

در حادثه دیگری که ماه گذشته رخ داد، فردی از هتلی در نزدیکی محل برگزاری یک کنسرت خارج از سالن در ایالت لاس‌وگاس آمریکا به سوی مردم شروع به تیراندازی کرد که در جریان این حادثه 58 تن کشته و صدها نفر زخمی شدند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید