روحانی: مذاکره مجدد درباره برجام حرف خنده‌داری است

کدخبر: ۱۸۸۰۹۹
رئیس جمهور در جریان دفاع از وزرای پیشنهادی علوم و نیرو،‌ گریزی به عهدشکنی آمریکا در موضوع برجام زد و خطاب به آمریکا،گفت:هر نقض عهدی که بکنید به ضرر شماست.در ساختن و انبار کردن سلاح و در استفاده در زمان لازم، تردید نمی‌کنیم.

به گزارش خبرآنلاین،‌ حسن روحانی رئیس جمهور که برای دفاع از وزرای پیشنهادی علوم و نیرو به مجلس آمده بود، پس از بیان دلایل معرفی منصور غلامی و رضا اردکانیان، گریزی به عهدشکنی اخیر آمریکا در موضوع برجام زد.

او در بخش پایانی صحبت‌هایش با اشاره به «تخلفات پیاپی آمریکا»، گفت:در طول تاریخ همواره ملت ها و دولت ها از گذشته تاریخ، یکی از راه های تعامل شان بستن عهدها و پیمان‌ها با هم بوده است. این بخشی از تاریخ جهان است. اصل وفای به عهد فراملی و فرادینی است.

روحانی ادامه داد:اصل وفای به عهد اصلی است که همه انسان های عاقل و با تدبیر، دارای هر مذهبی به آن احترام گذاشته اند. یک معیار برای تمدن یک ملت و یک معیار برای قانونی بودن یک دولت،‌ وفای به عهد است. اگر دولتی وفای به عهد نکرد اعتبارش را در افکار عمومی به حراج گذاشته است.

رئیس دولت دوازدهم با اشاره عهدشکنی آمریکا در موضوع برجام،‌ با صراحت اعلام کرد: اگر در برابر تعهد مهم بین المللی، دولتی مانند آمریکا بیاید و بگوید من به آن متعهد نیستم و استدلالش این باشد که سر دولت قبلی کلاه رفته است،‌خب در هر کشور هر دولتی که به روی کار بیاید میتواند این کار را انجام دهد. پس تداوم تعهدها و تداوم مسئولیت دولت ها چه می شود؟ تعهد یک دولت با یک دولت، یک رژیم-آمریکا- در برابر نظام ایران است. یک تعهد بین المللی است.

روحانی با مضحک خواندن تلاش آمریکا برای گرفتن تعهدی جدید از ایران،‌ گفت: یک داستان مضحکی در هفته های اخیر اتفاق افتاده است،‌بد نیست که به آن داستان اشاره کنم. برخی می گویند تعهدی که قبلا با هم بستیم این فعلا محکم نباشد،‌بیایید در مورد موضوع دیگر با هم مذاکره کنیم. این یکی از حرف های خنده دار تاریخ است. کسی پیمانی می بندد و میگوید که من پای پیمانم نیستم اما جایزه این است که در مورد تعهد دوم حرف بزنیم.

رئیس قوه مجریه معتقد است:«آمریکایی ها دارند اعلام میکنند که ما اهل تعهد و مذاکره نیستیم، اعلام می‌کنند که اصول اخلاقی را نمی شناسند. اگر کشوری در این مسیر قرار گرفت،‌کشور دیگری میتواند به آن اعتماد کند؟ دارند به برخی از کشورهای شرق آسیا اعلام میکنند که با ما -آمریکا- مذاکره کنید،‌مگر دیوانه اند که مذاکره کنند؟ شما به مذاکره ای که به تایید سازمان ملل رسیده است پایبند نیستید. آمریکا با این شیوه ای که پیش گرفته است باید آینده تعهدات خود را نسبت به کشورهای دیگر کنار بگذارد.»

روحانی گریزی به توان نظامی ایران هم زد و در دفاع از فعالیت‌های موشکی ایران،  گفت: میگویند چرا ایران از نظر دفاع توانمند است؟ چرا کشورها منطقه به ایران احترام میگذارند؟ این مشکل شما آمریکایی ها است.‌شما در منطقه امنیت عراق،‌افغانستان را به هم ریختید. شما با آوردن تروریست امنیت سوریه و لبنان را به هم ریختید. شما که تروریست را ایجاد کردید باید جایزه بگیرد،‌اما کشوری که یار ملت های دیگر بوده است میگویید مداخله کرده است؟ شما میخواستید عراق را تجزیه کنید اما این ملت عراق و ایران بود که نگذاشتند.

در این حین نمایندگان با فریاد «مرگ بر آمریکا»، روحانی را همراهی کردند.

رئیس جمهور افزود: اگر بنا هست شما به این مسائل اعتراض کنید،‌ ما از شما میپرسیم کشور ایران که حامی کشورهای مظلوم در برابر تروریست بوده است،‌رفتارش از نظر شما خوب نیست اما شما که تروریست را ایجاد کردید،‌منافقین را پناه دادید و شما که به ملت ایران در طول تاریخ ظلم کردید، سکوی نفتی ملت ایران را زدید،-سکوی نفتی تانک یا هواپیما بود که زدید؟- شما در داستان طبس وارد خاک ایران شدید، شما رفتارتان درست است؟ ‌شما قبول ندارید که کشور متجاوز هستید؟ شما هواپیما مسافربری ما را زدید،‌بارها بی ادبانه ملت ایران را تروریست خوانید.

روحانی با بیان این نکته که «ملت ایران بارها با تروریست مبارزه کرده است و گروهک های تروریستی را از ایران رانده و داعش را در سوریه و عراق به زانو در آورده است.»، افزود: شما به سلاح های ما ایراد می گیرید. ما برای دفاع از مردم و کشورمان،‌هر سلاحی از هر نوعی نیاز داشته باشیم، در ساختن و انبار کردن سلاح و در زمان لازم- برای دفاع از خودمان- در استفاده از این سلاح‌ها تردید نمی‌کنیم.

روحانی که با تذکر هیئت رئیسه متوجه شد زمان صحبت‌هایش به پایان رسیده است، اینگونه صحبت‌هایش را خطاب به آمریکا،‌پایان داد:« شما بدانید ما موشک را ساخته ایم، میسازیم و خواهیم ساخت. این اقدام با هیچ یک از قوانین بین المللی در تناقض نیست.ما راه  دفاع منافع ملی‌مان را ادامه خواهیم داد و بدانید هر نقض عهدی که بکنید به ضرر شما خواهد بود و جمهوری اسلامی پاسخ قاطع را به شما خواهد داد.»

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید