روایت ولایتی از جلسه‌اش با سعد حریری

کدخبر: ۱۹۱۶۲۷
باشگاه خبرنگاران جوان: مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: در دیدارم با سعد حریری به هیچ وجه لفظ تهدید آمیزی وجود نداشت و جلسه کاملا دوستانه بود.
روایت ولایتی از جلسه‌اش با سعد حریری

علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوم آذر ماه به بررسی چشم انداز تحولات منطقه‌ای و جهان اسلام پرداخت.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در ابتدا پیرامون اجلاس محبان اهل بیت گفت: تقارن اجلاس با شکست داعش معنادار است.

وی افزود: حدود 600 نفر از علمای شیعه و سنی از 94 کشور جهان به همراه و 200 شرکت کننده طی دو روز درباره چگونگی وحدت و انسجام بیش از پیش مسلمانان برای مقابله با توطئه های ضداسلامی بحث و تبادل نظر کردند.

ولایتی با بیان اینکه محبت اهل بیت اکسیر وحدت مسلمین است، ادامه داد: همه شرکت کنندگان شیعه و سنی در اجلاس محبان اهل بیت، در بیاناتشان درباره محبت اهل بیت از یکدیگر سبقت می‌گرفتند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه وهابیت در غرب آفریقا نتوانست نفوذ پیدا کند، گفت: داعش ورژن شرقی شده کمپانی بلک واتر بود که بلای جان مسلمین شد.

وی با بیان اینکه راه مبارزه با داعش کار دفاعی است. ایران محور مقاومت بود، افزود: اگر ما کمک نمی‌کردیم بغداد، بیروت و دمشق دست داعش بود. کسانی که اطلاع از تاریخ ندارند بهتر است اظهارنظر قطعی سیاسی نکنند. رهبران داعش مدعی بودند کاری که یزید در کربلا ناقص گذاشت را باید کامل کنند.

ولایتی گفت: صدام جنگ ۸ ساله بر ما تحمیل کرد و هنوز آثار جنگ وجود دارد. با شکست داعش همسایه ما اکنون دوست ماست. اگر ابوبکر بغدادی به قدرت می‌رسید چه اتفاقی می‌افتاد.

ولایتی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها به دنبال مشوح کردن چهره اسلام بودند، اضافه کرد: اوباما و هیلاری کلینتون داعش را درست کردند و به دنبال ایجاد تجزیه و تفرقه میان مسلمانان بودند.

وی با اشاره به اینکه داعش به دنبال از بین بردن آثار فرهنگی بود تا اینگونه جلوه کنند که اسلام مخالف آثار فرهنگی است، افزود: شرکت کنندگان در اجلاس محبین اهل بیت درخواست کردند تا این اجلاس به کنگره جهانی محبین اهل بیت تبدیل شود ، این دهمین اجلاس مجمع عمومی بیداری اسلامی بود که تحت عنوان محبین اهل بیت تشکیل شد.

وی با اشاره به اینکه مسائل مهم جهان اسلام و مسئله تکفیری‌ها از موضوعات اصلی این اجلاس بود، عنوان کرد: ­­امروز آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و عوامل آن‌ها در منطقه بر ایجاد تفرقه در جهان اسلام اشتراک نظر دارند و همه مسائل امروز در منطقه به این علت است.

علی اکبر ولایتی در ادامه افزود: تاریخ همواره تکرار می‌شود و هرگاه که ایران مقتدر بوده در خارج از مرز‌های خود به دفاع پرداخته است. حضور مستقیم ایران در جنگ با داعش هم یک امر بدیهی برای دفاع از منافع ملی بوده است.

وی ادامه داد: اگر ما به طور مستقیم با داعش وارد مبارزه نمی‌شدیم متحدان خود را در منطقه از دست می‌دادیم و اگر نقشه داعش در مورد جهان اسلام را نگاه کنیم به خوبی متوجه خطر این گروه تروریستی برای ایران می‌شویم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: هدف اصلی از حضور داعش تجزیه جهان اسلام بوده است و سناریو بعدی آن‌ها نیز بر همین اساس پی ریزی خواهد شد، زیرا تجزیه دولت‌های منطقه برای آن‌ها سود آور است و این در حالی است که آن‌ها به دنبال اتحاد در بین خودشون هستند.

همچنین افزود: ما به نفوذ ایران در منطقه افتخار می‌کنیم. نفوذ ایران یک حضور دوستانه و خارج از هر گونه مداخله است. ما با حضور خود به همسایگان کمک می‌کنیم. در حالیکه عربستان به طور مداخله جویانه در منطقه رفتار می‌کند که نمونه آن را در جنگ یمن می‌بینیم.

وی خاطرنشان کرد: عربستان لبنان را حوزه‌ی نفوذ خود می‌داند و استعفای حریری تحت فشار آن‌ها صورت گرفته است چرا که پس از ائتلاف جریان‌های مختلف در لبنان عربستان نفوذش تا حدودی محدود شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: چه کسی به ولیعهد عربستان وکالت داده که شما بروید و با ایران مشاجره کنید. در دیدارم با سعد حریری به هیچ وجه لفظ تهدید آمیزی وجود نداشت و جلسه کاملا دوستانه بود.

وی گفت: فرانسوی‌ها به دلیل نفوذ در لبنان، سعودی‌ها را تهدید کردند و گفتند اگر سعد حریری آزاد نشود؛ به شورای امنیت شکایت می‌کنند.

ولایتی افزود: حریری حاضر نیست موقعیت خود در لبنان را رها کند و تابع امر سعودی‌ها شود. اگر او می‌دانست که در ریاض بازداشت می‌شود، به آنجا نمی‌رفت.

ولایتی ادامه داد: عربستان با گروگانگیری سعد الحریری به دنبال ایجاد تنش جدید در منطقه بوده است و عمده هدف آن‌ها نیز حزب الله است چراکه این حزب الله بر علیه مواضع گرو‌های تروریستی در سوریه جنگید و مقاومت کرد.

 

وی با تاکید بر اینکه ولیعهد جوان عربستان با بی تجربگی رفتار می‌کند و قوانین داخلی و خارجی را به خوبی نمی‌شناسد تصریح کرد:به همین پنهان کردن رابطه با اسرائیل نیز تعجب آور نیست.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید