مشاور عالی رئیس جمهوری مطرح کرد

دو کتابی که حسن روحانی بر مبنای آن گام بر می‌دارد

کدخبر: ۲۰۶۵۰۷
مشاورعالی رئیس‌جمهور مبانی فکری واجرایی حسن روحانی را تشریح کرد. اکبر ترکان معتقد است حسن روحانی برخلاف روسای جمهوری پیشین برنامه‌ای مدون برای اجرای داشته و پیش از حضور در پاستور آن را در اختیار افکار عمومی قرار داده‌است.
دو کتابی که حسن روحانی بر مبنای آن گام بر می‌دارد

به گزارش «اقتصادنیوز» این فعال سیاسی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره ارزیابی شرایط اقتصادی فعلی با اشاره به خطراتی که در سطح بین الملل کشور را تهدید می‌کند، گفت: من برای ارزیابی شرایط فعلی، یک پرده به عقب یعنی زمان شروع دولت روحانی بازمی‌گردم. روحانی شاید تنها رئیس‌جمهوری باشد که قبل از شروع دولت خود مبانی سیاسی و اقتصادی دولت مورد نظرش را به صورت کتبی نوشته و منتشر کرده‌ بود. زمانی که روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک حضور داشت دو کتاب به نام نظام اقتصادی و امنیت ملی منتشر کرد که تمامی نظرات و سیاست‌هایش در آنها به طور مدون وجود داشت.

وی افزود: روحانی در بخش دیگر گفته‌ها و نوشته‌های خود هم به سیاست‌های هسته‌ای و امنیت ملی، که مدنظر داشت، اشاره کرده بود. درواقع او قبل از شروع به کار دولتش مجموعه سیاست خارجی و روابط بین‌المللی که به آنها فکر می‌کرد را تدوین و ارائه کرده بود. این مسئله یکی از تفاوت‌های روحانی با روسای‌جمهور قبل است. 

مشاور عالی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: روحانی در وهله اول با اجرای برجام سیاست‌های خود را در عرصه بین الملل پیش برد و در گام بعدی هم که تامین سیاست‌های اقتصادی کشور بود، برنامه‌های لازم از قبل به طور معین وجود داشت، اما این اتفاق همزمان بود با روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده که نه تنها خود را مقید به اجرای برجام نمی‌داند بلکه معتقد به بسیاری از روابط بین‌المللی هم نیست.

ترکان همچنین با اشاره به اظهارات برخی درباره ناکام ماندن کشور در بهره‌برداری از توافق برجام اظهار داشت: مجموع این به‌هم‌ریختگی‌ها باعث شد ما نتوانیم از دستاوردهای برجام در حوزه‌های مختلف بهره‌مند شویم. در حال حاضر رئیس‌جمهور ایالات متحده تلاش می‌کند تحریم‌ها را به نوعی بازگرداند و حتی تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کند. این شرایط وضعیت ما در عرصه اقصاد را سخت‌تر کرده است به طوری که باید برای چنین وضعیتی برنامه‌ها و سیاست‌های مربوط به آن را تبیین کنیم. در شرایط فعلی سه فکر اقتصادی در کشور وجود دارد که به موازات یکدیگر حرکت می‌کنند اما حرکت آنها دیگر همزمان باهم ممکن نیست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید