سفر مرکل ومکرون به آمریکا و فرصت متقاعد کردن ترامپ

کدخبر: ۲۰۹۶۵۰
«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه درحالی این هفته عازم واشنگتن می شوند که برخی رسانه ها این سفر را فرصتی برای متقاعد کردن ترامپ به ماندن در توافق هسته ای ایران عنوان کرده اند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، سفر این دو مقام اروپایی به آمریکا پس از آن انجام می گیرد که تلاش فرانسه، انگلیس و آلمان موسوم به E3 در نشست هفته گذشته وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ برای اعمال تحریم ایران بر سر برنامه موشکی راه به جایی نبرد.

به ادعای برخی منابع غربی، آلمان، انگلیس و فرانسه پیشتر نیز به بهانه ترغیب آمریکا به حفظ برجام برای تحریم 15شخص و نهاد ایرانی پیشنهاد داده بودند که به نوشته نشریه پولیتیکو با مخالفت بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا مواجه شد.

این در حالی است که فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه گذشته در حاشیه نشست وزیران خارجه اروپایی تصریح کرد که اینک هیچ اجماعی بین کشورهای اروپایی برای تحریم ایران وجود ندارد هر چند ادامه داد که پیشنهادهایی مطرح شده و در روزها و هفته های آینده بحث در باره این پیشنهادها ادامه خواهد داشت.

ترامپ قرار است 22 اردیبهشت ماه جاری تصمیم خود را درباره تعلیق تحریم های هسته ای ایران اعلام کند. رئیس جمهوری آمریکا متحدان اروپایی اش را تحت فشار قرار داده است تا آنچه را که به زعم وی اشکالات توافق هستند، رفع کنند.

اکنون با نزدیک شدن به ضرب الاجل ترامپ درباره خارج کردن کشورش از توافق هسته ای ، مرکل و مکرون امیدوارند بتوانند ترامپ را قانع کنند از این توافق خارج نشود.

ترامپ روز جمعه 27 آوریل (7 اردیبهشت) میزبان مرکل در کاخ سفید خواهد بود. دیدار مرکل از آمریکا ( 5 اردیبهشت) چند روز بعد از اولین دیدار رسمی مکرون از کاخ سفید از زمان روی کار آمدن ترامپ انجام خواهد شد.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست درباره دیدار این دو مقام اروپایی ازآمریکا گزارش داد: ترامپ و مکرون روابط نزدیکی را درباره مسائل امنیتی از جمله سوریه برقرار کرده اند اما تنش های تجاری در حوزه پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روابط رئیس جمهوری آمریکا و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان را سردتر کرده است.

مرکل، سال گذشته نیز با ترامپ دیدار کرد اما خودداری رئیس جمهوری آمریکا از دست دادن با او حین عکس گرفتن در دفتر بیضی شکل (محل کار رئیس جمهوری آمریکا)، این دیدار را از همان لحظه آغاز تحت الشعاع قرار داد.

روزنامه واشنگتن تایمز نیز این دیدار را اولین ملاقات مرکل از زمان تصدی وی در کرسی صدر اعظمی آلمان برای چهارمین بار از زمان انتخابات ماه گذشته در آلمان عنوان کرد.

کاخ سفید در بیانیه ای ائتلاف دو کشور را «بستری برای روابط ترانس آتلانتیک (دو سوی اقیانوس اطلس)» توصیف و اعلام کرده که سران دو کشور برای «رفع مجموعه گسترده ای از چالش های ژئوپلتیکی و اقتصادی» تلاش خواهند کرد.

«پیتر بِیِر» هماهنگ کننده جدید دولت آلمان در روابط ترانس آتلانتیک به شبکه تلویزیونی بلومبرگ گفت که ائتلاف ترانس آتلانتیک به وقت و تلاش بسیاری نیاز دارد اما وی انتظار دارد که سران دو کشور در دیدار با یکدیگر اختلافات شان را کاهش دهند. وی تاکید کرد که روابط ترانس آتلانتیک یکی از شالوده های مهم روابط آلمان و آمریکا و از ستون های مهم آن است اما باید مذاکرات زیادی درباره آن انجام شود.

مسائل تجاری احتمالا در دستور کار مذاکرات ترامپ و سران آلمان و فرانسه خواهد بود به ویژه آنکه ترامپ بشدت از اقدامات تجاری اتحادیه اروپا علیه آمریکا انتقاد کرده است. ترامپ همچنین با آنگلا مرکل درباره مسائل مهاجرتی و مربوط به پناهجویان اختلاف داشته است.

نشریه آمریکایی پولیتیکو درباره سفر مرکل و فرانسه به آمریکا نوشت:دو کشور تلاش می کنند جبهه مشترکی را در مقابل ترامپ درباره مسائل تجاری ایجاد کنند.

مرکل ومکرون هفته گذشته درباره اصلاحات پیشنهادی اتحادیه اروپا مذاکره و تلاش کردند مواضع شان درباره مسائل دیگری از جمله رویکرد دولت شان در قبال دولت ترامپ، هماهنگ کنند.

مرکل در کنفرانس خبری درباره روابط با آمریکا گفت: ما در دورانی به سر می بریم که اختلافاتی وجود دارد.

وی در عین حال تاکید کرد که روابط ترانس آتلانتیک را یک «دارایی مهم» قلمداد می کند که به دنبال حفظ آن است.

مرکل و مکرون با وجود تایید پیشنهادها درباره اصلاحات منطقه یورو و ایجاد یک صندوق مالی اروپایی برای مقابله با بحران های مالی، بر سر برخی جزییات مهم آن اختلاف نظر دارند.

سران آلمان و فرانسه گفته اند که پیام یکسانی را درباره مسائل تجاری و توافق هسته ای ایران در دیدار با ترامپ منتقل خواهند کرد.

مکرون به دنبال دیدارش با مرکل از تعرفه های سنگین اعمال شده توسط دولت ترامپ درباره واردات فولاد و آلومینیوم انتقاد کرد و گفت: فرانسه و آلمان به چارچوب های چندجانبه و قواعد سازمان جهانی تجارت احترام می گذارند.

سازمان خبری «NHK» ژاپن ضمن اشاره به نگرانی فرانسه و آلمان از سیاست تجاری ترامپ نوشت: مکرون و مرکل گفته اند که در سفر به آمریکا تلاش خواهند کرد مانع از خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران شوند. رهبران دو کشور تاکید دارند که کشورهای اروپایی این توافق را مهم قلمداد می کنند.

با وجود خوشبینی ها نسبت به موفقیت مکرون در قانع کردن ترامپ برای حفظ توافق هسته ای ایران، برخی منابع خبری با وجود اشاره به روابط دوستانه مکرون با ترامپ، موفقیت تلاش هایش را در این زمینه زیر سوال برده اند.

خبرگزاری فرانسه درگزارشی تحت عنوان «آیا دیدار مکرون از کاخ سفید می تواند توافق هسته ای ایران را نجات دهد؟» به این موضوع پرداخته است.

دراین گزارش آمده است: مکرون ظاهرا مانند هر رهبر دیگری در جهان روابط نزدیکی با همتای آمریکایی خود برقرار کرده است. اما آیا رابطه به ظاهر نزدیک آنها در حالی که پایتخت های اروپایی برای حفظ توافق هسته ای تلاش می کنند، موثر واقع خواهد شد؟ چنین ایده ای روز دوشنبه وقتی که رهبر جوان فرانسه اولین دیدار رسمی خود از واشنگتن را آغاز می کند محک خواهد خورد و دیپلمات های اروپایی بر روی این وظیفه بسیار دشوار حساب کرده اند.

خبرگزاری فرانسه افزود اگر کسی بتواند ترامپ را راضی کند، مکرون است که در مقایسه با مرکل و «ترزا می» نخست وزیر انگلیس روابط بهتری با کاخ سفید دارد.

این خبرگزاری نوشت: ترامپ به دنبال اصلاح توافق است و شرایطی را مطرح کرده ازجمله بند موسوم به «غروب» که امکان از سرگیری بخش هایی از برنامه هسته ای را بعد ازسال 2025 فراهم می کند. اما غرب نمی تواند به طور یکجانبه در این زمینه تصمیم بگیرد. ایران گفته توافق، نهایی است و هشدار داده که آماده است - درصورت خروج طرف ها از برجام- برنامه هسته ای اش را از سرگیرد.

خبرگزاری فرانسه نوشت: «محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران به خبرنگاران در نیویورک گفت که از سرگیری فعالیت های هسته ای با سرعت بیشتر ممکن است واکنش ایران به خروج یکجانبه آمریکا از توافق باشد.

افزون بر این، این توافق نتیجه ماه ها دیپلماسی فشرده بین انگلیس، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و آمریکا و با حمایت اتحادیه اروپا بوده و فقط ترامپ است که خواستار لغو آن است.

فرانس پرس در گزارش خود افزود: نمایندگان انگلیس، فرانسه و آلمان مذاکرات عمیقی با «برایان هوک» مدیر سیاستگذاری وزارت امور خارجه آمریکا درباره چگونگی یک توافق تکمیلی داشته اند اما نمایندگان این کشورها در محافل خصوصی شکایت داشتند که با وجود برخی پیشرفت ها در گفت و گو با همتایان آمریکایی شان هنوز به توافقی که ترامپ آن را بپذیرد، نزدیک نشده اند.

هوک در این زمینه گفت که وقتی با متحدان اروپایی اش به توافق برسد تصمیم گیری درباره آن با ترامپ خواهد بود البته بعد از مشورت با«جان بولتون» مشاور امنیت ملی اش که سیاست های تندروانه ای اتخاذ کرده است.

وی اضافه کرد: اگر بتوانیم توافق کنیم نتیجه توسط مشاور امنیت ملی یا وزیر امورخارجه آمریکا به رئیس جمهوری این کشور ارائه خواهد شد و بعد وی تصمیم گیرنده خواهد بود که آیا در توافق بماند یا معافیت تحریم ها را متوقف کند.

فرانس پرس نوشت: انتصاب جان بولتون و معرفی «مایک پمپئو» به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا به بدبینی اروپایی ها دامن زد. با این حال پمپئو که همواره مواضع سختگیرانه را علیه ایران داشته است در نشست سنا اهمیت مهلت 22 اردیبهشت به عنوان ضرب الاجل ترامپ برای به اصطلاح اصلاح توافق را کاهش داد.

پمپئو خطاب به قانونگذاران آمریکایی گفت: من می خواهم این توافق را اصلاح کنم، این هدف من است. اگر شانسی برای اصلاح توافق نباشد به رئیس جمهوری پیشنهاد می کنم برای رسیدن به نتیجه ای بهتر و توافقی بهتر با متحدان مان همکاری کنیم. حتی بعد از 12 مه (22 اردیبهشت) تلاش های دیپلماتیکی انجام خواهد شد.

این خبرگزاری نتیجه گرفت: بعد از دیدار مکرون، مرکل با ترامپ دیدار خواهد کرد که روابطش با رئیس جمهوری آمریکا ظاهرا بیش از این که موثر باشد، مخرب است. بعد توپ در زمین ترامپ خواهد بود.

مکرون 25 آوریل (5 اردیبهشت) به عنوان بخشی از دیدارش از آمریکا در نشست مشترک کنگره سخنرانی خواهد کرد.

شبکه خبری سی ان ان با اشاره به این مطلب به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا افزود: دیدار مکرون با تمرکز بر روابط قدیمی فرانسه و آمریکا، روابط تجاری و مشارکت امنیتی بین دو کشور خواهد بود. توافق هسته ای ایران که ماه آینده میلادی با یک ضرب الاجل مهم مواجه است، «موضوع اصلی مذاکرات ترامپ و مکرون» خواهد بود.

مقام مذکور خاطرنشان کرد که کار اصلاح توافق بنا بر خواسته ترامپ هنوز کاملا تمام نشده است اما این فرصتی برای ترامپ و مکرون برای مذاکرات بیشتر خواهد بود.

قرار است مکرون و ترامپ در این دیدار درباره حملات مشترک اخیر به سوریه و آینده نقش این دو کشور در سوریه نیز مذاکره کنند.

«جاشوا کیتینگ» Joshua Keating نویسنده و تحلیلگر سیاسی آمریکایی سفر مکرون به آمریکا را تنها امید برای جلوگیری از خروج ترامپ از توافق هسته ای توصیف کرده و در مطلبی که درتارنمای اسلیت منتشر شد، آورده است: دیدار مکرون با توجه به روابط شخصی بهتر وی با ترامپ و جاه طلبی هایش برای تبدیل شدن به رهبری جهانی در مسائل امنیت ملی مهم است. برخی گمانه زنی ها نشان می دهد که مشارکت فرانسه و انگلیس در حملات اخیر در سوریه تا اندازه ای در روابط تحت فشار ترامپ و اروپایی ها اعتماد ایجاد کرده است.

تحلیلگر مسائل ایران و اروپا در اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در این زمینه معتقد است: تردید درباره مقاصد ترامپ به این معناست که فرانسه تلاش خود را خواهد کرد هر چند که چنین تلاشی ممکن است چندان جدی نباشد. آنها نمی خواهند رئیس جمهور شان شکست بخورد؛ شکستی که تبعات پیچیده ای برای روابط آمریکا و فرانسه خواهد داشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید