نشاط نیروی کار لازمه حمایت از کالای ایرانی است

کدخبر: ۲۱۰۷۹۰
رئیس جمهور در مراسم گرامیداشت هفته کارگر به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در بیست و نهمین جشنواره ملی قدردانی از کارگران که به مناسبت هفته کارگر در سالن اجلاس سران برگزار شد، با بیان اینکه میلاد امام زمان و ماه شعبان ماه امید است، گفت: در بسیاری از روایات آمده که دوران حکومت امام زمان (عج) دوران امنیت است. یک خانمی به تنهایی از شام به حجاز می‌آید بدون آنکه کسی او را تهدید کند.

روحانی ادامه داد: آن زمان مسافرت‌ها با مرکب‌های شتر انجام می‌شد و راه‌ها طولانی بود و بعضا ماه‌ها طول می‌کشید تا مسافر به مقصد برسد. به ذهن انسان می‌آید که چگونه یک خانمی به تنهایی از شام به حجاز می‌آید.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: امروز تصور این موضوع آسان است، خانمها که خودشان رانندگی می‌کنند، گاهی رانندگی‌شان از آقایان بهتر و گاهی همتراز است.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: دوران حکومت امام زمان (عج) دوران عدالت است و ظلم ریشه‌کن می‌شود و همه به هم کمک می‌کنند.

وی با اشاره به روایاتی در مورد طواف واجب در دوران حکومت امام زمان (عج) گفت: در روایات آمده است در دوران حکومت امام زمان (عج) هر فردی که طواف مستحب دارد، اگر ببیند فردی طواف واجب دارد، جای خود را به او می‌دهد و این از اخلاق خوب است.

روحانی با تأکید بر اینکه برادری و وحدت اساس دوران حکومت مهدی موعود است، ادامه داد: زندگی ما امید به آینده است، البته معنایش این نیست که تلاش و برنامه‌ریزی نکنیم، بلکه امید به ما نشاط می‌دهد.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به شعار حمایت از کالای ایرانی، گفت: باید امسال حمایت بیشتری از کالای ایرانی داشته باشیم؛ کالای ایرانی چگونه حمایت می‌شود؟ اول از شما کارگران، مهندسان، کارفرمایان و ... آغاز می‌شود.

رئیس قوه مجریه به ذکر مثالی در این باره پرداخت و ادامه داد: کارفرما، کارگر، مهندس و ... در یک محیط کنار هم هستید، مثلا اگر یکی از اجزای آن مجموعه کار خود را به درستی انجام ندهد، فعالیت خوب پیش نمی‌رود.

وی با بیان اینکه اگر در یک بیمارستان هم تمامی کادر آن جا با هم هماهنگ و همراه نباشند، کار به خوبی پیش نمی‌رود، افزود: زمانی که در یک بیمارستان همه دست به دست هم می‌دهند، آن وقت شفای خداوند نازل می‌شود، یعنی وقتی ابزارها کنار هم قرار می‌گیرند، شفای الهی نازل خواهد شد.

روحانی با اشاره به اینکه ما رقابت ناسالم نداریم، ادامه داد: اگر کارگر خوب نباشد کارفرما چگونه می‌تواند به سود و محصول برسد؟ اگر کارگر خوب کار کند اما کارفرما و سرمایه نباشد، کار پیش نمی‌رود؛ اگر کارفرما و کارگر هردو خوب باشند، اما دولت تسهیلات فراهم نکند، مسلما کار پیش نمی‌رود.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: در سال 92 یکماه قبل از برگزاری انتخابات، سفری به جنوب داشتم. کارخانه پتروشیمی را دیدم که محصولات زیادی تولید کرده بود، اما فروش نمی‌رفت. به صاحب کارخانه گفتم چرا اینگونه است؟ گفت: تحریم هستیم و محصول‌مان را نمی‌خرند و مجبور شدم کارخانه را ببندم.

رئیس قوه مجریه افزود: در سال 94، 800 میلیون دلار خرج کردیم تا چاه‌های‌مان را برای نفت آماده کنیم، چرا که چاه‌ها به خاطر تحریم خوابیده بودند و به بازسازی نیاز داشتند؛ کارگران تلاش زیادی کردند و در عرض چند ماه تولید نفت دوبرابر شد.

وی تأکید کرد: می‌گویند دولت پول نفت را چه می‌کند، کمتر از 100 هزار میلیارد تومان پول نفت‌مان است و دولت 55 درصد آن را به مستمری‌بگیران می‌دهد و این موضوع جزئی از مخارج دولت است.

روحانی ادامه داد: همه باید دست به دست هم بدهیم. رونق کالای ایرانی از نشاط کارگران آغاز می‌شود.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه نشاط و روحیه عاملی برای آغاز کار خوب است، گفت: ما کار باکیفیت می‌خواهیم و برای دستیابی به آن باید دست به دست هم دهیم.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: اگر تولیدکننده ما ماده خوب وارد نکند؛ هرچه کارگر خوب هم کار کند، آن کالا کیفیت خوبی نخواهد داشت و مشتری نیز دیگر آن را نمی‌خرد؛ ما باید برای فروش کالاها جاذبه ایجاد کنیم و کیفیت را بالا ببریم و اقدامی در تولید انجام دهیم که مشتری جذب کالا شود.

وی با تأکید بر این موضوع که اولین قدم در فروش یک کالا جاذبه چشم و منظره آن است، تصریح کرد: امسال به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نامیده شده و برای این کار همه باید دست به دست هم دهیم؛ اگر فروش کالا بیشتر شود اشتغال افزایش می‌یابد که نتیجه آن افزایش شیفت و خطوط تولید کارخانه‌هاست.

روحانی ادامه داد: متأسفانه فرهنگی بد از گذشته در کشور ما وجود دارد که آن هم این است که همه می‌گویند کالای خوب خارجی است؛ این اشتباهی بزرگ در فرهنگ جامعه است. ما باید با عرق ملی حرکت کنیم و حتی اگر کیفیت کالای ایرانی پایین‌تر از نمونه خارجی باشد، آن را بخریم؛ البته اگر کیفیت کالا خیلی پایین‌تر باشد و قیمت آن زیاد، کالا در کارخانه و اصطلاحا بیخ ریش صاحبش خواهد ماند.

رئیس جمهور کشورمان گفت: باید کاری کنیم کالای ایرانی در بازار فروش برود و اگر این کار را انجام دهیم، اشتغال را بالا خواهیم برد؛ در گذشته همه فکر می‌کردند جوانان باید در دانشگاه درس بخوانند و سپس در دولت استخدام شوند، اما امروز این دوره از بین رفته است.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه امروز دولت بسیار فربه و چاق شده و باید وزن کم کند و اگر این کار را نکند کم کم نمی‌تواند راه برود، تصریح کرد: دولت ما باید لاغر و چابک شود و برای این کار ما باید کاری کنیم تا جوانان درس را برای بازار کار و نه برای بازار استخدام بخوانند؛ توصیه من به وزرا این است که به جوانان مهارت کار را آموزش دهیم.

وی با تأکید بر این موضوع که آموزش مهارت به جوانان وظیفه همه مسئولین است، افزود: امروز مدرک مهم نیست، بلکه مهارت و کار فناورانه مهم است؛ یکی از وظایف ما افزایش مهارت برای جوانان و حتی برای کارگرانی است که در حال حاضر مشغول هستند.

روحانی با بیان این موضوع که باید در کشور شغل بادوام ایجاد شود، گفت: دولت امروز نه فقط برای اشتغال مردها، بلکه برای اشتغال بانوان هم وظیفه دارد؛ بانوان امروز در کشور ما درس خوانده و کار را بلدند و نمی‌توانیم به آنها بگوییم کار نکنید.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به این موضوع که در حدود 2 سال از دولت یازدهم تعداد اشتغال بانوان بیشتر از آقایان بوده، افزود: وزارت کار باید توجه ویژه‌ای به موضوع اشتغال بانوان داشته باشد.

رئیس قوه مجریه درباره آمار بیکاران در کشور نیز گفت: آمار بیکاری که در کشور وجود دارد، مجموع تعداد زنان و مردان بیکار است؛ ما در سال گذشته در حدود 800 هزار شغل خالص ایجاد کردیم. در سال 95 تعداد افراد شاغل کشور حدود 22 میلیون و 500 هزار نفر بود که در سال 96 به بیش از 23 میلیون و 300 هزار نفر رسید، یعنی حدود 700 هزار نفر افزایش شاغلین را داشت.

وی افزود: البته باید آمار تأسف‌باری را نیز اعلام کنیم که در سال 1386 میزان شاغلین کشور بیش از 20 میلیون نفر بود و در سال 91 هم میزان شاغلین در کشور همین‌قدر بود که جای ناراحتی دارد.


                     

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی