نوسازی 60 هزار خودرو سنگین در سال 97

کدخبر: ۲۱۱۱۳۰
اقتصادنیوز: وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامه‌ریزی برای جایگزینی 60هزار دستگاه خودرو فرسوده ناوگان حمل و نقل سنگین کشور در سال 1397 خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «محمد شریعتمداری» عصر دوشنبه در آیین آغاز دومین مرحله نوسازی ناوگان فرسوده سنگین گفت: فرم های مربوط به قطعات منفصل برای تولید 36 هزار دستگاه خودرو سنگین از سوی شرکت های خارجی تامین شده که در مراحل مختلف گشایش اسنادی است.

به گفته وی، برخی از این محموله‌ ها در حال حمل به داخل است و امید می رود از مرداد امسال نخستین محموله به خودروهای تجاری ساخت داخل تبدیل و تحویل خودروها در روند جدید پیگیری شود. 

شریعتمداری ابراز امیدواری کرد این حرکت، جهش قابل توجهی در دیگر عرصه‌های اقتصادی از جمله قطعه سازان بخش خصوصی ایجاد کند.

وی از برنامه‌ریزی برای تولید یک میلیون و 750 هزار دستگاه خودرو سبک در سال 1397 خبر داد.

  اسفندماه پارسال مگاپروژه نوسازی ناوگان فرسوده سنگین کشور در حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت با واگذاری 200 دستگاه خودرو تجاری به متقاضیان در شرکت سایپادیزل آغاز شد.

برنامه دولت برای نوسازی این ناوگان، پرداخت تسهیلات بانکی به دارندگان خودروهای فرسوده است و شمار خودروهای جایگزین شده در سه سال اجرای طرح 202 هزار و 500 دستگاه و منابع اختصاص یافته از سوی دولت معادل قطعات منفصل خودرو (بیش از هفت میلیارد دلار) برآورد شده است.

در این طرح، سهم تسهیلات بانکی 212 هزار و 600 میلیارد ریال و آورده متقاضی 183 هزار میلیارد ریال خواهد بود.

چندی پیش معاون توسعه صنایع حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به ایرنا گفت: این تسهیلات با نرخ بهره 18 درصد و پنج ساله اعطا می شود که 30 درصد قیمت خودرو را دربردارد. 

 وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره میزان رشد صنعتی پارسال اعلام کرد: از 44 قلم کالای منتخب مهم صنعتی، برای 33 کالا روند رشد پنج درصدی در تولید و درباره 13 کالای دیگر رشد مشابه پارسال یا کمی کمتر ثبت شد. 

وی به رشد بیش از 15درصدی صادرات غیرنفتی در فروردین امسال در قیاس با مدت مشابه پارسال اشاره کرد که با وجود رشد منفی در صادرات میعانات گازی رخ داده است.

شریعتمداری اضافه کرد: در زمینه واردات نیز رشد 7.7 درصدی در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ثبت و روند منفی تراز تجاری کشور متوقف شد.

 صادرات غیرنفتی ایران به سه میلیارد و 133 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 15.9 درصد رشد کرد.

همچنین 2 میلیارد و 529 میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که 7.07 درصد افزایش را نشان می‌دهد. 

فروردین ماه امسال تراز تجاری کشور به مثبت 604 میلیون دلار رسید و صادرات غیرنفتی 15 درصد افزایش یافت.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید