ایسنا بررسی کرد؛

راهکارهای روحانی برای عبر از بحران

کدخبر: ۲۲۳۲۰۸
اقتصادنیوز؛ چهار روز از دستورات رئیس جمهور که برخی از آن ها مخاطبان خاص داشت و برخی به صورت عام کلیه مسئولین و مردم را در بر می‌گرفت، گذشته است.
راهکارهای روحانی برای عبر از بحران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ حسن روحانی پس از وضع تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و اتهابات اخیر بازار ارز در نشست هم‌اندیشی با مدیران ارشد دولت دستوراتی را به عنوان رئیس دولت به تمامی وزرا از جمله وزرای اقتصادی و مسئولین پولی و بانکی ارائه کرد.

او از قوای دیگر برای اجرای درست برنامه‌های دولت همراهی طلبید، بخش خصوصی و دانش‌بنیان را به همکاری فراخواند و از مردم نیز خواست تا همدلی خود از مسئولین را دریغ نکنند تا کشور از شرایط فعلی گذر کند. قطعا مردم برای همراهی بیش‌تر با دولت و سایر قوا به میزان اجرایی شدن دستورات رئیس جمهور در بین مسئولین توجه ویژه خواهند کرد.

حسن روحانی چهار روز پیش، به عنوان رئیس قوه مجریه کشور بایدها و نبایدهایی را خطاب به وزرا و اعضای کابینه دولت، مسئولین و مردم اعلام کرد . او معتقد است با این " 30 باید و نباید" ایران با کمک مردم و مسئولین از مقطع تاریخی فعلی با افتخار عبور خواهد کرد. بار دیگر آن‌ها را مرور می‌کنیم:

1- باید به دنیا نشان دهیم که سختی و مشکلات را تحمل می‌کنیم اما استقلال، آزادی، مردم‌سالاری، جمهوریت و اسلامیت نظام و دین و فرهنگ خود را معامله نمی‌کنیم.

2- باید به فکر مشاورین و کارشناسان جدید باشیم و از افکار همه استفاده کنیم.

3- باید وزیر، معاون وزیر و مدیر کل احساس کند و در عمل نیز نشان دهد که شرایط امروز با قبل متفاوت است و اگر مردم باید صرفه‌جویی کنند، دولت باید این کار را آغاز کند.

3- روسای سازمان‌های برنامه و بودجه و اداری و استخدامی می‌خواهم که آیین‌نامه‌ای برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها تدوین کنند.

4- باید مسئولان و دولتمردان برنامه‌های خود را برای مردم توضیح دهند.

5- باید وزارت کار با همه قدرت به صحنه بیاید و اشتغال ایجاد کند.

6- باید وزرای کار و مسکن عملکرد خود در زمینه اشتغالزایی را گزارش دهند.

7- باید همه دستگاه‌ها زمین‌هایی که مورد نیازش نیست را در اختیار وزارت مسکن قرار دهد؛ این یک الزام است.

8- باید سازمان برنامه و بودجه ‌، وزرای اقتصادی و ستاد اقتصادی دولت به میدان بیایند.

9- باید تمام وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هایی که می‌توانند اوراق منتشر کنند، به میدان بیایند و اموال خود را در اختیار مردم بگذارند.

10- باید ارز برای واردات مواد اولیه کارخانجات تولیدی از خارج را با قیمت ارز رسمی تخصیص دهیم.

11- باید از بالا بردن مطالبات مردم جلوگیری کنیم؛ مطالبات مردم را در سخنان تبلیغاتی بالا نبریم.  

12- باید استانداران و مسئولان دولتی حقایق را به مردم بازگو کنند.

13- از قوه قضائیه خواسته‌ام که از فضای کسب و کار حمایت کند.

14- در جلسه سران سه قوه هرچه لازم باشد را دنبال خواهیم کرد.

15- باید توقعات را پایین‌ آورده و تولید را افزایش دهیم. همه باید به تولید داخلی کمک کنیم .

16-باید  با فقر در کشور مبارزه کنیم. نباید اجازه دهیم افرادی که درآمدشان کم است،‌ دچار مشکل شوند و باید از اقشاری که در فشار هستند، حمایت کنیم.

17- تنظیم بازار در شرایط کنونی، وظیفه بزرگ بر دوش مسئولان است.

18 - باید تلاش کنیم تا قیمت‌گذاری‌ها با مرکزیت انجام شود و این اولین وظیفه دولتی‌هاست تا قیمت محصولاتی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد را به طور دقیق مورد نظارت قرار دهند تا اجناس گران عرضه نشود.

19- باید بخش خصوصی در مبارزه با فشارها و تحریم‌های آمریکا به کمک دولت بیاید تا با راه‌حل‌های جدید نیازمندی‌های کشور و مردم را تأمین کنیم.

20- باید همه وزرایی که در زمینه تولید، واردات و صادرات نقش دارند، از بخش خصوصی مشورت و راه‌حل بگیرند.

21- باید خدمات در دستگاه‌های دولتی بویژه آموزش و پرورش، آموزش عالی و بهداشت و درمان افزایش پیدا کند. باید خدمات را تسهیل و ارزان‌تر کنیم.

22- باید دستگاه‌های دولتی نسبت به برنامه‌ها و خدمات خود با مردم صحبت کنند و از همه فرهیختگان، دانشگاهیان، هنرمندان و کسانی که مرجعیت اجتماعی آنها مشورت بخواهند، اما نباید به دنبال حاشیه‌ها و پاسخگویی به برخی رفتارها در فضای مجازی باشیم.

23- باید وزیر صنعت ، معدن و تجارت صریحا به مردم بگوید که چه اقلام  و جنس‌هایی به کشور به وفور وارد می‌شود و قیمت آنها تغییر نخواهد کرد ؛اگر این اقدام نیاز به ارز دارد ما تحت هر شرایطی آن را تأمین خواهیم کرد.

24- باید بانک مرکزی به مردم توضیح دهد که برای چه کارهایی ارز رسمی و به چه میزان پرداخت شده است.

25- باید از فضای مجازی استفاده کرد و به مردم بگوییم در این پنجاه و یک روز، به چه کسی و به چه قیمتی و برای چه جنسی ارز دادیم.

26- نباید در برابر فشارهای خارجی عصبانی شده، عجله کرده و سست شویم.

27- باید قاطع و محکم ایستادگی کنیم ؛ شک ندارم که اگر همه با هم باشیم و با تدبیر عمل کنیم، از مشکلات عبور خواهیم کرد.

28- باید شرکت‌های دانش‌بنیان  امروز احساس وظیفه سنگینی بکنند ؛همه باید به صحنه بیاییم تا بتوانیم با  فشار دشمنان مقابله کنیم.

29-باید  مسئولان و تولیدکنندگان و همه آنهایی که مسئولیت بر دوش دارند، احساس کنند که در برابر یک قلدر باید بایستیم و پیروز شویم.

30 - نباید تردید داشته باشید که ما از این مقطع تاریخی عبور کرده و با افتخار خواهیم گذشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید