شوک به اصول‌گرایان/ ناطق نوری و علی لاریجانی پشت سر روحانی

کدخبر: ۱۶۷۱۰۰
عصر ایران - مصطفی داننده: در حالی که اصول‌گرایان تلاش می‌کنند به هر طریق ممکن در اردیبهشت 96 برای دولت روحانی نقطه پایان بگذارند، بخشی از جریان اصول‌گرایی تصمیم گرفته است از حسن روحانی حمایت کند.
شوک به اصول‌گرایان/ ناطق نوری و علی لاریجانی پشت سر روحانی

روز گذشته ستاد اصول‌گرایان حامی روحانی اعلام موجودیت کردند. این اصول‌گرایان در ادبیات سیاسی ایران به اصول‌گرایان معتدل معروف هستند. اصول‌گرایانی که زعامت آنها با ناطق نوری و علی لاریجانی است.

بهروز نعمتی در مورد این ستاد می‌گوید:« جمعی از اصول‌گرایان معتدل و نمایندگان مجلس ستاد اصول‌گرایان حامی روحانی را شکل می‌دهند.»

لاریجانی و ناطق نوری برخلاف دیگر اصول‌گرایان حسن روحانی را برای اداره کشور بهتر از هر فرد دیگری می‌دانند. آنها بر این باور هستند که دوران تلخ احمدی نژاد برای ایران کافی است و دیگر نباید اجازه بدهیم آن دوران تکرار شود.

از همین روست که علی لاریجانی در واکنش به برخی از اظهارنظرهای نامزدهای انتخابات در مورد افزایش یارانه‌ها می‌گوید:« «در شرایط فعلی اقتصادی کشور، دولت توان افزایش 2 یا سه برابری یارانه ها را ندارد.سالانه یک میلیون و 500 هزار میلیارد ریال یارانه در کشور داده می شود که با توجه به درآمدها و هزینه های دولت افزایش آن امکان پذیر نیست چرا که دولت پولی برای پرداخت آن ندارد.»

حمایت علی لاریجانی و ناطق نوری به طور رسمی از حسن روحانی شوک بزرگی به جریان اصول‌گرایی است. بسیاری از اصول‌گرایان بر این باور بودند که هیچ اصول‌گرایی حاضر نیست در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم از حسن روحانی حمایت کند و سبد رای رییس دولت یازدهم مختص به اصلاح طلبان است. حالا اما داستان فرق کرده است.

علی لاریجانی و ناطق نوری جریان‌های قوی سیاسی را با خود به همراه دارند. جریان‌هایی که می‌توانند از سبد رای قالیباف و رییسی کم و سبد رای روحانی اضافه کند.

این در حالی است که هیچ یک از جریان‌های اصلاح طلب و طرفدار دولت حاضر نیستند در انتخابات ریاست جمهوری به فردی غیر از روحانی رای دهند. بدین ترتیب می‌توان گفت سبد رای نامزدهای اصول‌گرا تنها به راست گرایان اختصاص دارد و سبد رای روحانی متشکل از اصلاح طلبان و اصول‌گرایان است.

نکته جالب توجه در این میان این است که هنوز دو نهاد مهم جریان اصول‌گرا یعنی جامعه مدرسین قم و جامعه روحانیت تهران حاضر نشدند حمایت قاطع خود را از نامزدهای اصول‌گرا نشان دهند. این سکوت نشان می‌دهد در این دو نهاد بر سر رسیدن به ی نامزد واحد اختلاف وجود دارد. بسیاری از افراد موثر در جامعتین حامی حسن روحانی هستند و حاضر نیستند از نامزدهای دیگر حمایت کنند.

به طور مثال می‌توان گفت آیت‌الله امامی کاشانی، مصطفی پورمحمدی، سید مهدی طباطبایی، سیدرضا اکرمی در جامعه روحانیت مبارز از حامیان پروپاقرص روحانی هستند.

فراجناحی بودن حسن روحانی باعث شده است تا اصول‌گرایان نتوانند در برابر او جبهه واحدی را ایجاد کنند و مهم‌ترین چهره‌های شاخص اصول‌گرا امروز در قامت حامی روحانی وارد صحنه شده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید