تحلیل نیویورک تایمز از نتیجه انتخابات ایران

ایرانیان قسم خورده اند که دیگر اجازه ندهند یک احمدی نژاد دیگر رئیس جمهور شود

کدخبر: ۱۶۹۳۰۲
مشارکت مردم دراین انتخابات بسیار بالا بود. علی رغم اینکه روحانی اکثریت آرا را به خود اختصاص داد اما با چالش هایی چه در بعد داخلی و چه در بعد خارجی در این دوره مواجه خواهد بود. او به تعمیرات اساسی در اوضاع اقتصادی نیاز دارد.
ایرانیان قسم خورده اند که دیگر اجازه ندهند یک احمدی نژاد دیگر رئیس جمهور شود

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ نیویورک تایمز نوشت: طبقه متوسط شهری ایران بار دیگر حسن روحانی را به عنوان رییس جمهور کشور انتخاب کرد. روحانی وعده توسعه آزادی های اجتماعی و بازشدن گره های اقتصادی کشور با ورود سرمایه به کشور را داده بود.

به گزارش «انتخاب»؛ مشارکت مردم دراین انتخابات بسیار بالا بود. علی رغم اینکه روحانی اکثریت آرا را به خود اختصاص داد اما با چالش هایی چه  در بعد داخلی و چه در بعد خارجی در این دوره مواجه خواهد بود. او به تعمیرات اساسی در اوضاع اقتصادی نیاز دارد.

برخی معتقدند منافع برجام برای احیای اقتصاد ایران کافی نبوده چرا که تحریم های غیرهسته ای آمریکا همچنان به قوت خود باقی است.

او باید با دولت غیر قابل پیش بینی ترامپ که بارها توافق هسته ای را تهدید به نابودی کرده و در عین حال چند روز پیش طرح توقف تحریم های هسته ای را که بخش مهمی از برجام است تمدید کرده کار کند.

مقامات امنیت ملی دولت ترامپ بر این باورند که ایران منبع اصلی مشکلات در خاورمیانه است. کنگره تحت کنترل جمهوری خواهان نمیخواهد تحریم های یکجانبه اش را از دست بدهد تا این کار به باز شدن فضای تجاری بانک ها وکسب و کار ها کمک کند.

روحانی روابط ایران را اتحادیه اروپا را بهبود بخشید و گفته ما برای لغو تحریم های غیر هسته ای نیز تلاش میکنیم.

روحانی برای بازی با آمریکا کارتهای لازم را داد. ایران حمایت حیاتی ای از دولت حیدرالعبادی در عراق که یکی از متحدان آمریکاست دارد و هر تلاشی برای کاهش نفوذ ایران در عراق و سوریه میتواند تلاش های صورت گرفته برای بازپس گیری موصول و رقه از کنترل داعش را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

پیروزی روحانی نشان داد مردم رویکردهای اعتدال گرایانه را هنوز ترجیح میدهند .در واقع، اصولگرایان با پیروزی روحانی شکست سختی در امر سیاسی خورده اند. پیروزی او در سال 2013 به مذاکرات مستقیم با امریکا و توافق هسته ای ختم شد که اصولگرایان باآن مخالف بودند. 

نتیجه انتخابات نشان دهنده این است که نسل جدید رای دهندگان رییسی را به عنوان یک احمدی نژاد دیگر هرگز قبول ندارند.

ایرانیان توسعه خواه قسم خورده اند که دوباره اجازه ندهند سال 2005 تکرار شود. انتخابات این دوره شکاف بین کسانی که به دنبال سیاست های سوسیالیستی هستند و کسانی که آزادی های سیاسی و اجتماعی می خواهند را پررنگ کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید