یادگار آیت الله هاشمی رکورددار رای تهران شد

کدخبر: ۱۶۹۳۳۵
روزنامه آرمان- مطهره شفیعی: دیروز نتایج انتخابات شورای شهر اعلام شد و همان‌طور که بسیاری پیش‌بینی‌ می‌کردند لیست امید در تهران و سایر شهرها توانست پیروز باشد و البته یک رکورد در تهران از سوی فرزند آیت‌ا... هاشمی شکست. آیت‌ا... اگر نیست فرزندانش هستند تا یاد او را زنده نگه دارند؛ فرزندانی که می‌دانند باید سازندگی را در دستور کار خود قرار دهند، مانند محسن هاشمی که سال‌ها از پدر آموخت نباید انتظار داشت دیگران بسازند بلکه باید آستین‌ها را بالا زد و شروع به سازندگی کرد.
یادگار آیت الله هاشمی رکورددار رای تهران شد

 محسن هاشمی سال‌ها در متروی تهران بود و دوران حضور او از موفق‌ترین زمان‌های توسعه مترو قلمداد می‌شود. او پس از آن هم تکلیف خود دانست که مسیر سازندگی را ادامه دهد، چنان‌که معاونت عمرانی دانشگاه آزاد را پذیرفت و اکنون شورای شهر از حضور او استفاده خواهد کرد. پسر آیت‌ا.. هاشمی رکورد رأی در انتخابات شورای شهر تهران را زد و با با بیش از یک‌میلیون و 700‌هزار رأی نشان داد که همگان به نیت سازندگی او معترف هستند. بر اساس نتایج اعلامی، مردم تهران حدود ۱۴۰‌هزار رأی بیشتر به نفر اول لیست امید در شورا نسبت به مجلس دهم داده‌اند. یعنی محسن هاشمی رفسنجانی بیشتر از محمدرضا عارف رأی آورد. با ادامه اعلام نتایج و افزایش آرای محسن هاشمی، وی رکورد محمدرضا خاتمی در مجلس ششم را نیز خواهد شکست.

سومین پیروزی امید در 2 سال

پس از پیروزی مقتدرانه حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری، چشم‌ها به سمت نتایج پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهروروستا چرخید. پس از حوادث و اتفاقاتی که در سال‌های اخیر در حوزه مدیریت شهری رخ داد، حساسیت مردم نسبت به شوراها افزایش پیدا کرد. پیش‌بینی می‌شد که مشارکت در این انتخابات، بسیار بیشتر از دوره‌های گذشته باشد. طبق گفته مجریان انتخابات، آمار مشارکت بسیار بالا رفته تا جایی که در تهران رکورد جدیدی ثبت شده است. عیسی فرهادی، فرماندار تهران در این خصوص توضیح داد که در سال ۹۲ مشارکت مردم تهران ۲‌میلیون و ۷۰۰‌هزار نفر بود که در این دوره ۹۰۰‌هزار نفر به تعداد رأی‌دهندگان اضافه شد و در مجموع در تاریخ مشارکت مردم تهران آمار بی‌نظیری ثبت شد. خبرهای اولیه در برخی شهرها و البته خبرهای نهایی شهرهای دیگر نشان می‌دهد که در بسیاری از حوزه‌ها، اصلاح‌طلبان بودند که پیروز انتخابات شده‌اند و شورای شهر را به دست خواهند گرفت. طبق نتایجی که اعلام شده است، در شهرهایی مانند اراک، یزد، شیراز، اصفهان، مشهد، تبریز و... لیست اصلاح‌طلبان توانست اکثریت کرسی‌های شوراها را کسب کنند. در شهر اراک، 8 کرسی از 11 کرسی به اصلاح‌طلبان رسید و در شهر اصفهان نیز تمامی افراد لیست امید وارد شورای شهر شدند. این درحالی است که برخی شخصیت‌های جناح اصولگرا، این شهر را پایگاه خود می‌دانند و معتقدند که در میان سفرهای استانی سیدابراهیم رئیسی، اصفهانی‌ها حضور پرشورتری داشتند و از او استقبال بهتری انجام دادند. اما اصفهانی‌ها در جریان انتخابات این موضوع را رد کردند. نتیجه انتخابات شورای شهر که تمامی لیست امید را وارد شورای شهر کرد گواهی بر رد این مدعاست. در شهر تبریز هم هشت کرسی از سیزده کرسی شورای شهر به اصلاح‌طلبان رسید تا در این شهر هم لیست امیدی‌ها پیشتاز باشند. در این میان شنیده می‌شود که در شهر کرج هم لیست اصلاح‌طلبان با شکست قاطع اصولگرایان تمامی کرسی‌های شورای این شهر را کسب کرده است اما هنوز نتیجه آن اعلام نشده است.

رأی مشهد به اصلاح‌طلبان است

شهر دیگری که اصولگرایان از آن به عنوان پایگاه خود نام می‌برند، شهر مشهد است که زادگاه سیدابراهیم رئیسی هم هست. شاید یکی از جالب‌ترین اتفاقات این انتخابات، رفتار مردم در انتخابات شورای شهر مشهد بود که به‌طور کامل، لیست اصلاح‌طلبان رأی آورد و هیچ‌یک از نامزدها اصولگرا وارد آن نشد. نتیجه انتخابات مشهد و اصفهان، پیام‌های متعددی دارد و گستردگی و عمق پایگاه اجتماعی اصولگرایان را نشان می‌دهد.

انتخابات تهران؛ باز هم لیست امید!

در شهر تهران اما وضعیت جالب‌تری رخ داده است.‌ لیست امید، موفق شد مانند انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 94 با شکست قاطعانه اصولگرایان وارد شورا شود و تمامی افراد فهرست اصلاح‌طلبان با رأی مردم، پیروز انتخابات شدند. شورای شهر تهران دارای 21 کرسی است. نفر بیست‌ودوم که از ورود مستقیم به شورا بازماند مهدی چمران، رئیس دوره چهارم شورای شهر است. یعنی در میان شکست خورده‌ها او بالاترین رأی را داشت. چمران که در 4 شورای قبل، معمولا به عنوان رئیس شورا انتخاب می‌شد و با ریاست او بود که احمدی‌نژاد و قالیباف شهرداران تهران شدند، شورای پنجم را باید از رسانه‌ها دنبال کند. چمران در تهران حدود 600‌هزار رأی آورد در حالی که آخرین نفر در لیست امید بیشتر از یک‌میلیون رأی کسب کرد. نتیجه این انتخابات نشان می‌دهد که حوادثی مانند پلاسکو، مردم را رنجانده و آنها‌درصدد حل آن برآمده‌اند. نفر اول شورای شهر تهران محسن هاشمی با بیش از یک‌میلیون و 700‌هزار رأی است. پس از او مرتضی الویری و احمد مسجدجامعی در رده‌های بعدی قرار دارند. لیست امید که البته انتقادات بسیار زیادی را درپی داشت، پیروز شد و اشخاصی مانند چمران، طلائی، راستگو و... را از شورای شهر کنار گذاشت. بعد از لیست امید، لیست اصولگرایان قرار گرفته و همچون انتخابات مجلس دهم، لیست ائتلافی آنها، پس از لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان قرار گرفته است. پس از لیست اصولگرایان برخی نام‌ها جلب توجه می‌کند.‌ اسماعیل دوستی، نامزد پنجمین دوره شورای شهر تهران که در انتخابات ۷ اسفند ۹۴ از کاندیداهای اصولگرای عضو جمنا حمایت کرده بود با ۳۸‌هزار رأی حتی در بین40 نفر هم قرار نگرفت. در این میان نام افرادی مانند حکیمی‌پور، سرخو، تندگویان و... نیز به چشم می‌خورد که در شورای شهر قبلی، در فهرست اصلاح‌طلبان قرار داشتند اما در این دوره موفق نشدند وارد لیست شوند.‌

کنار رفته‌ها فراموش نشوند

پس از معرفی لیست امید تعدادی از کاندیداها از خودگذشتگی کرده و از حضور در لیست‌های دیگر البته با وعده‌های رنگارنگ خودداری کردند. این کاندیداها از خود گذشتند و انصراف خود را اعلام کردند تا لیست امید با اقتدار به عرصه وارد شود. این ایثار و از خودگذشتگی‌ها رمز پیروزی میانه‌روی و آبادی در کشور است. بنابراین نباید اقدام آنها را فراموش کرد بلکه باید با استفاده از آنها در بخش‌های مختلف نشان داد پاداش ایثار برای آبادانی حذف و فراموش شدن نیست. بلکه هم‌فکری و همراهی با آنان است.

پدیده‌هایی که به شورای شهر رفتند

نتایج انتخابات شورای شهر پدیده‌هایی هم داشت: «از مردم برای مردم»؛ محمدحسن علی‌پور با همین شعار ساده حالا یکی از یازده منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر رشت است. پاکبانی که در ایام تبلیغات انتخابات، ‌پخش تصویر پوستر‌هایش با لباس نارنجی رنگ رفتگری همه جا صدا کرد و حالا با بیش از 17‌هزار رأی یکی از صندلی‌های شورای شهر شهر را به‌دست آورده است. او می‌گوید شغل خودش را رها نمی‌کند و با همین لباس در شورا حضور پیدا خواهد کرد. ولی‌ا... رستمی‌نژاد، دستفروش خرم‌آبادی هم نفر اول انتخابات شورای شهر شد. رستمی‌نژاد، یک دستفروش قدیمی شهر خرم‌آباد است. او در عین حال کارشناسی ارشد زبان‌های خارجه از دانشگاه تهران است. رستمی‌نژاد سال‌ها قبل معلم مدارس استان لرستان بوده که به دلایل نامعلوم بیکار شده و سال‌هاست که کنار قلعه فلک‌الافلاک، بساط دستفروشی دارد. او پرنده فروش است و از همین راه معاش خانواده را تامین می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید