پیروزی اصلاح طلبان در شوراهای کلانشهرها

کدخبر: ۱۶۹۳۳۷
روزنامه اعتماد نوشت : کبوتر پیروزی روی شانه‌های اصلاح‌طلبان جاخوش کرده است. هنوز شیرینی پیروزی حسن روحانی را هضم نکرده‌اند که خبرهای خوش از سراسر ایران برای‌شان مخابره می‌شود. اصلاح‌طلبان در بسیاری از شهرها توانستند اکثریت کرسی‌های پارلمان شهری را از آن خود کنند. اگر در سال ٩٢ با پیروزی روحانی بسیاری بر این باور بودند که جریان اصلاح‌طلب جان گرفته است و پس از انتخابات هفتم اسفند در تهران بسیاری معتقد بودند این جریان‌سیاسی بازگشتی شکوهمندانه داشته اکنون می‌توان گفت دست بالا متعلق به اصلاح‌طلبان است.

از یک سو پیروزی حسن روحانی، سوی دیگر حضور اسحاق جهانگیری به عنوان نماینده این جریان که پس از سال‌ها محدودیت صدای شان را به گوش مردم رساند. در این میدان اما نبرد دیگری هم در کار بود. نبردی که در میان شور و شوق و هیجانات انتخابات ریاست‌جمهوری کمرنگ جلوه می‌کرد اما اکنون پیروزی پررنگ و امیدبخشی را برای اصلاح‌طلبان به ارمغان آورده است. اکنون می‌توان گفت اصولگرایان نه فقط در انتخابات ریاست‌جمهوری، بلکه در انتخابات شوراهای شهر هم شکست سنگینی را متحمل شدند. امروز دیگر پایتخت، هیچ نماینده اصولگرایی ندارد، امروز تهران «امید» دارد، هم در بهارستان و هم در بهشت.

اصلاح‌طلبان هر ٢١ کرسی شورای شهر پایتخت را فتح کردند و آنچه در انتخابات مجلس بر سر اصولگرایان آمد، در انتخابات شورای شهر نیز تکرار شد. محسن هاشمی‌رفسنجانی که نامش در صدر لیست اصلاح‌طلبان بود با کسب یک میلیون و ٧٠٠ هزار رای از شهروندان پایتخت شگفتی‌ساز شد. اما این شگفتی فقط برای نفر نخست لیست امید در تهران نبود. حجت نظری، آخرین نفر لیست امید یک میلیون و ٦٠ هزار رای از آن خود کرد. به بیان دیگر آخرین نفر لیست اصلاح‌طلبان در تهران بیشتر از ابراهیم رییسی در پایتخت سبد رای خود را پر کرد. نامزد اصلی اصولگرایان تنها بیش از ٩٠٠ هزار رای در تهران کسب کرده است.

تغییر در پایتخت‌های اصلی اصولگرایان

پیروزی بزرگ در این دوره از انتخابات شوراهای شهر تنها مختص به پایتخت نبود. اصلاح‌طلبان در بیشتر شهرهای بزرگ پیروزی‌های قاطعی را کسب کردند و گام‌های بسیار بلندی را برداشتند. اکثریت شوراهای شهر در مشهد و اصفهان به طور کامل در اختیار اصلاح‌طلبان قرار گرفت. در این میان شاید مشهد مهم‌ترین گام بود. در انتخابات هفتم اسفند در میان خبرهای پیروزی اصلاح‌طلبان در بسیاری از شهرها، مشهد برای آنها چندان خوش‌یمن نبود و نماینده‌های اصولگرا را، راهی بهارستان کرد. اما در ٢٩ اردیبهشت ماه اصلاح‌طلبان مشهد پیروزی بزرگی را پس از ١٢ سال برای خود رقم زدند و لیست امید اصلاح‌طلبان در این شهر همه ١٥ کرسی شورای شهر را از آن خود کردند. اما پیروزی بزرگ برای اصلاح‌طلبان خراسان رضوی تنها به مشهد ختم نمی‌شود. خبرها حاکی از آن است که، اصولگرایان نه‌تنها در مشهد، بلکه در استان خراسان رضوی شکست خورده‌اند. حسینی، رییس ستاد انتخابات استان خراسان رضوی گفت در استان ٢٨ مرکز شهرستان داریم. گرایش سیاسی ٧٥درصد منتخبین شوراهای شهری استان اصلاح‌طلب و معتدل است. از این میزان ٨٢ نفر معادل ٥/٤٩ درصد اصلاح‌طلب و ٤٢ نفر معادل با ٥/٢٥ درصد مستقل و از جریان اعتدال هستند. ٤١نفر از منتخبین مردم در ٢٨ شهر استان معادل با ٢٥ درصد نیز اصولگرا هستند. او در ادامه گفت در ٥شهر استان ١٠٠ درصد اصلاح‌طلبان و اعتدالیون حامی دولت حایز اکثریت آرا شده‌اند که این پنج شهر شامل مشهد، بجستان، تایباد، خواف و زاوه است. در هیچ یک از شهر‌های مرکز شهرستان‌های استان اصولگرایان نتوانسته‌اند اکثریت شورا را به دست آورند. در شهر‌های تربت‌حیدریه ٤ نفر، تربت‌جام ٣، جوین ٣، کاشمر ٣ و گناباد ٣ نفر اصولگرا وارد شورای شهر شده‌اند، هر چند در این شهرها نیز اکثریت با اصولگراها نیست. حسینی همچنین گفت سایر مرکز شهرستان‌های استان اکثریت اعضای شوراها با حامیان دولت است، در هر یک از شورای شهرهای باخزر، جغتای، خوشاب، رشتخوار، فیروزه، فریمان، مه‌ولات ٤ نفر حامی دولت حایز اکثریت آرا شده‌اند. در نیشابور ٨ نفر، فریمان ٣، چناران ٥، خلیل‌آباد ٣، درگز ٣، سبزوار ٧، قوچان ٥ و کلات ٣ نفر از منتخبین از حامیان دولت هستند. مشهد و اصفهان همیشه جزو شهرهایی بودند که اصولگرایان در آنها دست بالا را داشتند و سال‌ها پیروزی در این شهرها سبب شده بود تا به این شهرها لقب پایتخت اصولگرایان داده شود.

پیروزی در دیگر شهرها

با پایان شمارش صندوق‌های انتخابات ریاست‌جمهوری و اعلام نتیجه نهایی آن، فضای خبری به سمت نتایج شوراهای شهر رفته است. از دیروز صبح خبرهای خوبی برای اصلاح‌طلبان مخابره شده است که حاکی از پیروزی آنها در بیشتر شهرهای کشور است. بدین‌ترتیب می‌توان گفت اصلاح‌طلبان اکثریت پارلمان‌های شهری را برده‌اند و برنده قطعی آنها خواهند بود. در کنار کلانشهر تهران، اصلاح‌طلبان توانستند در کرج هم پیروزی دلچسبی را کسب کنند. همه ١٣ نفر لیست اصلاح‌طلبان در این شهر پیروز شده‌اند و کرجی‌ها حتی یک اصولگرا را هم به شورای شهر خود راه ندادند. در حالی که خبرهای مربوط به اتمام شمارش و تجمیع آرای کرج منتشر شده بود، ایلنا گزارش داد با وجود آنکه شنیده‌ها از پیروزی قاطع «لیست امید» در کرج حکایت دارد، یکی از اعضای اصولگرای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها، مدعی شده که بروز تخلفات گسترده در این پیروزی تاثیرگذار بوده است. با همه اینها بسیاری، با توجه به اینکه خبرهای پیروزی اصلاح‌طلبان در تهران و بسیاری از کلانشهرهای دیگر منتشر شده به زودی نتایج رسمی در کرج هم منتشر شود و اصلاح‌طلبان به صورت رسمی در کرج هم به پیروزی بنشینند. در شیراز هم هوای اصلاح‌طلبی در شهر حاکم شده است. مشارکت بالای شهروندان شیرازی سبب شد تا سال‌ها تسلط اصولگرایان در این شهر پایان یابد. ابتدا خبرهای غیررسمی حکایت از پیروزی قاطع لیست اصلاح‌طلبان در این شهر داشت. اما دیروز عصر درنهایت مشخص شد اصلاح‌طلبان ١٢ کرسی و اصولگرایان یک کرسی از ١٣ کرسی این شهر را کسب کرده‌اند. به این ترتیب شیراز هم به دومینوی پیروزی اصلاح‌طلبان پیوست. از ١١ کرسی شورای شهر یزد هم، ٦ کرسی از آن اصلاح‌طلبان و ٢ کرسی از آن اصولگرایان و ٣ کرسی هم نصیب نامزدهای مستقل شد تا در یزد هم اصلاح‌طلبان دست بالا را داشته باشند. در تبریز هم اصلاح‌طلبان با کسب ٨ کرسی از ١٣ کرسی شورای این شهر عنوان پیروز را برای خود کردند. در بندر انزلی و زاهدان اما اصلاح‌طلبان به طور مطلق پیروز شدند. به عبارت دیگر در این دو شهر لیست اصلاح‌طلبان به طور کامل تمام کرسی‌های شورای شهر را از آن خود کردند و اصولگرایان ناکام بزرگ میدان بودند. در همدان و بندرعباس هم اصلاح‌طلبان پیروزی‌هایی را کسب کردند اما این پیروزی‌ها مطلق نبودند. در همدان از ١١ کرسی تنها ٥ کرسی نصیب اصلاح‌طلبان شد و در بندر عباس، ٣ اصلاح‌طلب، ٢ اصولگرا به شورای شهر راه یافتند و بقیه کرسی‌ها به چهره‌های معتدل نزدیک به دولت رسید.

اصلاح‌طلبان سال‌های سختی را پشت سر گذاشته‌اند و بی‌شک همین سختی‌هاست که شیرینی پیروزی این سال‌ها را دو چندان می‌کند. با روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد در سال ٨٤ اصلاح‌طلبان به طور کلی از حاکمیت کنار رفتند و همه‌چیز به طور کامل در دست اصولگرایان بود. با رخداد وقایع تلخ سال ٨٨ جریان اصلاح‌طلب از مرکز دورتر شد. چهره‌های اصلی این جریان یا در زندان بودند یا با محدودیت‌هایی رو‌به‌رو شدند. اما این جریان در سال ٩٢ با یک ائتلاف و حمایت از حسن روحانی توانست جانی دوباره بگیرد و به عرصه بازگردد. این گام اول اصلاح‌طلبان در مسیر بازگشت به عرصه مدیریت کشور بود. در هفتم اسفند ٩٤ گام دوم را هم با موفقیت چشمگیر طی کردند و در تهران همه کرسی‌های پایتخت را از آن خود کردند و با پیروزی در بسیاری از شهرها توانستند ترکیب مجلس را تغییر دهند. گام سوم اما مهم‌تر و البته پیروزمندانه‌تر بود. از یک سو حسن روحانی را با رایی بالا راهی پاستور کردند و از سوی دیگر شوراهای شهر را در بیشتر شهرهای مهم ایران از آن خود کردند. اکنون اصلاح‌طلبان بار دیگر به صحنه مدیریت شهری باز گشته‌اند و کابینه بعدی حسن روحانی مشخص خواهد کرد چقدر در مدیریت کشور نقش خواهد داشت. همای سعادت و پیروزی فعلا بر شانه‌های اصلاح‌طلبان نشسته و اگر کارنامه خوبی از خود ارایه دهند بی‌شک این همای حالا حالاها از شانه آنها برنخواهد خاست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید