این اتاق تاریخ ایران را برای همیشه تغییر داد+ عکس

کدخبر: ۵۹۰۲۱۸
بعد از گذشت ۱۱۷ سال، درهای «اتاق فرمان مشروطه»، پس از مرمت به روی مردم باز شده است
این اتاق تاریخ ایران را برای همیشه تغییر داد+ عکس

فرمان مشروطه که در نتیجه بست‌نشینی‌ها و جنبش مشروطه صادر شد، مبنایی برای تأسیس مجلس شورای ملی در راستای محدود کردن قدرت شاه و ایجاد حکومتی برپایه قانون و نظر دولت ـ ملت بود. این فرمان ۱۳ مرداد ۱۲۸۵ در کاخ صاحبقرانیه (نیاوران) نوشته شد و یک روز بعد مظفرالدین‌شاه قاجار در تالار برلیان کاخ گلستان آن را صادر کرد.  

تالار برلیان که در دوره ناصرالدین‌ شاه قاجار به جای عمارت تخریب‌شده و فرسوده «بلور» ساخته شد، به گفته مدیر کاخ گلستان علاوه‌بر آن‌که محل صدور فرمان مشروطه است، جایی است که جنازه ناصرالدین شاه پس از ترور در حرم شاه عبدالعظیم به آن منتقل شد.

این تالار به واسطه آیینه‌کاری‌ها و گچ‌بری‌های ظریف و پرنقش، یکی از باشکوه‌ترین تالارهای کاخ گلستان به شمار می‌آید، که البته در جریان مرمت‌های دوره مظفرالدین‌شاه، تزئیناتی به آن اضافه شد که تغییراتی ایجاد کرد و به نوعی، تالار پرنقش‌تر شد.

گفته شده ناصرالدین‌شاه از تالار برلیان برای نگهداری هدایای نفیس شاهان خارجی استفاده می‌کرد و در دوره پهلوی، این تالار کاربرد تشریفاتی داشت. بعد از انقلاب درهای تالار برلیان حدودا تا اوایل دهه ۹۰ به روی بازدیدکنندگان بسته بود. اکنون با مرمت‌ها و چیدمانی جدید که تداعی‌کننده روزگار نهضت مشروطه است، از ۱۴ مردادماه ۱۴۰۲ همزمان با یکصدوهفدهمین سالگرد مشروطه به روی مردم باز شده است.

اتاقی که تاریخ ایران را تغییر داد
 
اتاقی که تاریخ ایران را تغییر داد
اتاقی که تاریخ ایران را تغییر داد 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید