نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 4 آبان

افزایش تبادل طلا بین ایران و ترکیه

کدخبر: ۴۴۹۹۸۷
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 4 ابان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
افزایش تبادل طلا بین ایران و ترکیه

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

چهارم آبان 1351؛ ایران به بلژیک اعتبار می‌دهد

صورتجلسه دومین اجلاسیه کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، صنعتی و فنی ایران و بلژیک در وزارت اقتصاد به امضا رسید.

از نظر توسعه روابط بازرگانی بین دو کشور موافقت شد که به صادرات کالاهای صنعتی ایران به بلژیک توجه خاص مبذول شود. برای رسیدن به این هدف بلژیک اعلام کرد که تسهیلات موثری برای افزایش صادرات محصولات صنعتی ایران به بلژیک فراهم خواهد ساخت و ایران اظهار آمادگی کرد اعتباری در اختیار بلژیک بگذارد تا به مصرف خرید کالاهای صنعتی معین از ایران برسانند.

در مورد همکاری‌های صنعتی مذاکراتی در زمینه اجرای طرح‌های ساخت قطعات پیش‌ساخته شده ساختمانی، وسایل برقی و الکترودهای جوشکاری صورت گرفت و تشکیل شرکت‌های مختلط تولیدی برای تامین بازارهای ایران و بلژیک و کشورهای ثالث مورد تایید طرفین واقع شد.

برای جلوگیری از بورس‌بازی، دولت اراضی بزرگ را می‌خرد

 وزیر دارایی اعلام کرد برای جلوگیری از بورس‌بازی زمین، دولت مشغول مطالعه است و به زودی لایحه آن را تقدیم مجلس خواهد کرد.

گزارش خبرنگار اطلاعات حاکی است همان‌طور که چندی قبل اطلاع داده‌ایم، براساس مطالعاتی که تاکنون انجام شده، ضرورت خرید اراضی بزرگ در شهرها به وسیله دولت و عرضه اراضی بایر به مردم برای تهیه مسکن ارزان‌قیمت مورد تایید مقامات و کارشناسان امور زمین و مسکن قرار گرفته است.

یک مقام مطلع به خبرنگار اطلاعات گفت: دولت طی 5 سال آینده برای ایجاد واحدهای مسکونی جدید از جهات مختلف اقدامات تازه و گسترده‌ای در سطح کشور به‌عمل خواهد آورد و به‌منظور احداث خانه‌های ارزان‌قیمت و تامین مسکن برای کلیه طبقات، اراضی لازم را در خارج و داخل محدوده خریداری و در قبال آن به صاحبان اراضی اوراق قرضه خواهد داد.

این مقام افزود: در مورد نحوه خرید اراضی بزرگ بهترین طرحی که در حال حاضر در دست اجرا می‌باشد، طرح عباس‌آباد و نوسازی این منطقه است. شهرداری برای ایجاد این طرح عظیم شهرسازی، اراضی عباس‌آباد را از صاحبان آن خریداری کرد و در مقابل به صاحبان آن اوراق قرضه با بهره‌ داده در مورد طرح‌های خارج از محدوده نیز به همین نحو عمل خواهد شد.

وی در پایان گفت: قیمت زمین قسمت مهمی از هزینه‌های ایجاد واحدهای مسکونی و دیگر تاسیسات شهری و عمرانی را تشکیل می‌دهد؛ به‌نحوی‌که با ادامه افزایش قیمت زمین اجرای طرح‌های عمرانی و خانه‌سازی در آینده با دشواری مواجه خواهد بود.

چهارم آبان 1371؛ ابراز تمایل جمهوری آذربایجان برای استفاده از تجربیات منطقه آزاد کیش

محسن مهرعلیزاده و هیات همراه با «رحیم حسین‌اف» نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان در باکو پایتخت این جمهوری درباره همکاری منطقه آزاد کیش و جمهوری آذربایجان دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

مهرعلیزاده به وضعیت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در منطقه آزاد کیش پرداخت و گفت: سازمان عمران کیش با داشتن هشت شرکت تحت پوشش سیاست‌گذار و اداره‌کننده این منطقه آزاد است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 50 پرواز در هفته کیش را به سایر نقاط ایران ارتباط می‌دهد، از آقای «حسین‌اف» دعوت کرد تا با نخستین پرواز باکو-کیش به جزیره کیش سفر و از امکانات آن دیدن کند.

مدیرعامل سازمان عمران کیش در بخش دیگری از سخنان خود امکانات گسترده تفریحی و توریستی جزیره کیش را برشمرد و با اشاره به حجم سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در زمینه توریسم در جزیره کیش خواستار همکاری میان کیش و جمهوری آذربایجان در زمینه‌های اقتصادی و توریستی شد.

«حسین‌اف»، نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار ضمن اظهار تمایل به همکاری‌های مشترک گفت: جمهوری آذربایجان مایل است برای تسهیل امر صادرات و واردات دست به ایجاد مناطق آزاد تجاری بزند و در این زمینه به استفاده از تجربیات سازمان عمران کیش نیاز دارد. مهرعلیزاده گفت: سازمان عمران کیش حاضر است تجربیات 13 ساله خود را در زمینه اداره منطقه آزاد در اختیار جمهوری آذربایجان قرار دهد.

چهارم آبان 1381؛ مردم زابل ورود آب هیرمند به منطقه را جشن گرفتند

مردم شهرستان زابل که چهار سال از خشکسالی رنج می‌بردند جریان یافتن دوباره آب رودخانه هیرمند به این منطقه را جشن گرفتند.

شهرستان زابل با 350 هزار نفر جمعیت بومی و بیش از 100 هزار مهاجر افغان در شمال استان سیستان و بلوچستان واقع است.

آب رودخانه هیرمند که 16 روز قبل از کجکی در شمال استان هلمند رها شده بود با ظرفیت ورودی 20 تا 25 مترمکعب در ثانیه وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شد.

جمعی از سیستانی‌ها که از اوایل صبح دیروز به محل دهانه ورودی آب در منطقه چاه نیمه‌های این شهرستان آمده بودند، گفتند: هرچند این آب نمی‌تواند جبران خسارت‌های گذشته را بکند اما ورود آن حیات تازه‌ای به مردم رنج‌دیده و اراضی خشکیده سیستان خواهد داد.

یکی از ساکنان منطقه سیستان گفت: با ورود آب هیرمند به سیستان تا حدودی مشکلات سکنه منطقه که چندین سال خشکسالی را تحمل کرده‌اند، مرتفع خواهد شد.

چهارم آبان 1391؛ دستگیری دو گروه «ثابت» و «دون‌پایه» از اخلال‌گران ارزی

وزیر اطلاعات تعداد دستگیرشدگان در جریان مقابله با اخلال بازار ارز را 50 نفر اعلام کرد و گفت: آن 40 نفری که ازسوی دستگاه قضایی اعلام شده بود، بخشی از دستگیری‌ها است.

حیدر  مصلحی در حاشیه جلسه هیات دولت درباره بازار ارز اظهار کرد: در این موضوع عوامل مختلفی دخالت و تاثیرگذاری دارند. ما به‌عنوان دستگاه‌های اطلاعاتی کشور توانستیم اخلال‌گران را که بخشی از آنها دون‌پایه و بخشی دیگر ثابت بودند، شناسایی کنیم.

وزیر اطلاعات افزود: نتایج خوبی از دستگیرشدگان به‌دست آمد؛ ازجمله نقشی که بیگانگان به ویژه شبکه‌های تلویزیونی در این راستا ایفا می‌کنند و مردم ما باید به این موارد توجه داشته بشند. البته ملت ما همواره هوشیار بوده است. مردم باید نسبت به اقدامات بیگانگان مراقب باشند.

درخصوص دستگیری‌هایی که مربوط به وزارت اطلاعات است باید بگویم بخشی از آنها نقش ثابتی در اخلال‌گری داشتند و از یک فرصت استفاده کرده‌اند تا در بازار اخلال ایجاد کنند. ما نوع اقدامات آنها را شناسایی کردیم و اطلاعات خوبی به‌دست آمده است که در کنترل‌های بعدی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وزیر اطلاعات افزود: بخش دیگر افراد، دون‌پایه هستند که نقش عامل را داشتند. ما تاکید می‌کنیم که اجازه اخلال و سوء‌استفاده از این موقعیت را نخواهیم داد. مصلحی در پاسخ به سوالی که مجموع دستگیرشدگان چند نفر هستند؟ گفت: آن 40 نفری که ازسوی قوه قضائیه اعلام شد، بخشی از دستگیری‌هاست. ضمن اینکه بخشی از دستگیری‌ها در مرکز و بخش دیگر در استان‌ها صورت گرفته است.

افزایش تبادل طلا بین ایران و ترکیه

یک خبرگزاری انگلیسی نوشت: به‌رغم شدت گرفتن تحریم‌ها علیه ایران مبادلات طلای ترکیه به ایران از طریق دبی افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، خبرگزاری رویترز گزارش داد برای اینکه یکی از شاهرگ‌های مالی ایران را ببینید از فرودگاه بین‌المللی آتاتورک بازدید کنید و وارد یکی از دروازه‌های ورودی پرواز دبی شوید.

رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت در این فرودگاه افرادی هستند که میلیون‌ها دلار شمش‌های طلا را از استانبول به دبی منتقل می‌کنند تا آن را به ایران برسانند.

این گزارش به نقل از داده‌های رسمی بازرگانی ترکیه ادعا می‌کند در ماه آگوست تقریبا 2 میلیارد دلار طلا از طرف خریداران ایرانی به دبی ارسال شده است.

به نوشته رویترز، این رقم به ایران کمک می‌کند  اقتصادش را در برابر تحریم‌های غرب سروسامان دهد.

درحالی‌که هدف تحریم‌های غرب خارج کردن ایران از نظام بانکی دنیا و مانع‌تراشی برای انجام مبادلات مالی بین‌المللی بوده است، ایران با استفاده از طلا همچنان می‌تواند ثروتش را در خارج از مرزها به گردش درآورد.

برنامه مدون مجمع تشخیص مصلحت برای حل معضلات اقتصادی

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجمع تشخیص مصلحت، سیاست‌های کلی تولید ملی و اقتصاد مقاومتی را تا پایان دولت دهم تصویب خواهد کرد.

حسن روحانی از تدوین برنامه مدون برای حل معضلات اقتصادی کشور خبر داد و گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام کار تدوین سیاست‌های کلی نظام را بر عهده دارد که پس از ابلاغ مقام معظم رهبری به‌عنوان مبنای کار دولت و مجلس قرار می‌گیرد.

وی افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام در راستای برون‌رفت از مشکلات و معضلات اقتصادی موضوع تولید ملی و اقتصاد مقاومتی را در دستورکار داشته و در حال تصویب این مهم است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید