ناک کانادا (NOC) چیست؟

کدخبر: ۵۰۷۸۰۷
افرادی که قصد مهاجرت به کشور کانادا را دارند، حتما به اصطلاح ناک (NOC) برخورد کرده‌اند.
ناک کانادا (NOC) چیست؟

 شاید این سوال برایتان ایجاد شود که ناک چیست و چه استفاده‌ای در فرآیند مهاجرت به کانادا دارد؟ ناک همان سیستم طبقه‌بندی ملی مشاغل کانادا است که طبق آن بیش از ۳۰ هزار عنوان شغلی در ۵۰۰ گروه جای گرفته‌اند. این سیستم توسط کلیه دانشجویان، کارمندان، کارفرمایان و سازمان‌های آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیش از اقدام برای مهاجرت به کانادا پیشنهاد می‌کنیم با سیستم NOC آشنا شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این سیستم، مطالعه مطلب زیر خالی از لطف نیست.

کد ناک چیست؟ کدی چهار رقمی برای طبقه‌بندی مشاغل در کانادا

سیستم National Occupational Classification با نام اختصاری ناک (NOC) مشاغل را طبقه‌بندی می‌کند و به هرکدام از آن‌ها یک کد چهار رقمی اختصاص می‌دهد. این سیستم علاوه‌بر طبقه‌بندی، مهارت‌های لازم، شرح وظایف هر شغل و تخصص موردنیاز برای آن را نیز در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. در حال حاضر بسیاری از سازمان‌ها و صنایع برای انجام تحقیق و تحلیل در بازار کار، استراتژی استخدام و مهاجرت از این سیستم کاربردی بهره می‌برند.

رقم اول کد ناک نشان‌دهنده نوع شغل، تحصیلات یا مهارت فرد است. رقم دوم سطح مهارت و میزان تجربه کاری را نشان می‌دهد. رقم سوم بر اساس دو رقم اول تعیین می‌شود و خود شامل ۴۰ گروه است. رقم چهارم نیز از ۱۴۰ گروه اصلی تشکیل می‌شود. برای مثال کد ناک ماموران پلیس در کانادا ۰۴۳۱، کارمندان اداری ۱۲۲۱ و صندوق‌دارها ۶۱۱۱ است.

برای مهاجرت کاری به کانادا باید در ابتدا شغل خود را در سیستم ناک پیدا کنید. البته روش‌های مهاجرت متفاوت است. برای مثال بسیاری از افراد سرمایه‌دار به سراغ روش مهاجرت کارآفرینی کانادا می‌روند و با ورود سرمایه خود به این کشور، بدون نیاز به مدارک دانشگاهی و زبان، مجوز اقامت در این کشور را دریافت می‌کنند.

آشنایی با نحوه طبقه‌بندی مشاغل ناک کانادا

بر اساس طبقه‌بندی NOC مشاغل کانادا در پنج سطح 0، A، B، C و D قرار می‌گیرند که در این بخش به توضیح مختصر در مورد هر یک از این سطوح مهارتی می‌پردازیم.

  • سطح 0: اغلب کارهای مدیریتی مانند مدیر معدن، مدیر رستوران و کاپیتان کشتی دریایی که به مهارت بالا و تجربه نیاز دارند.
  • سطح A: مشاغل این سطح نیازمند مهارت بالا و تحصیلات دانشگاهی و آکادمیک هستند. مشاغلی مانند مهندسی عمران، معماری، طراحی سایت، پزشکی، دندان‌پزشکی و وکالت در این سطح قرار می‌گیرند.
  • سطح B: این مشاغل به مدرک فنی یا گواهی معتبر و مهارت بالا نیاز دارند. جوشکاری، آشپزی، برق‌کاری و لوله‌کشی از مشاغل سطح B هستند.
  • سطح C: مشاغل سطح C به مهارت بالا و مدرک دانشگاهی نیاز ندارند و یک گواهینامه معتبر یا مدرک دیپلم برای شروع به کار کافی است. اپراتور بیل مکانیکی، راننده کامیون و اغلب شغل‌های خدماتی در این سطح قرار می‌گیرند.
  • سطح D: مشاغل این سطح نیاز به مدرک یا مهارت خاصی ندارند و افراد حین کار آموزش‌های لازم را می‌بینند. اغلب مشاغل کارگری در سطح مهارت D قرار داده می‌شوند.

اشخاصی که مشاغل آن‌ها در سطوح 0، A و B قرار می‌گیرند، شانس بیشتری برای مهاجرت کاری و اخذ ویزای کانادا دارند. مهاجرت کاری یا دریافت جاب آفر از طریق لیست مشاغل مورد نیاز کانادا مسیر بهتری برای ورود به این کشور است.

مشاغل کانادا

آیا شغل موردنظر شما در سیستم ناک موجود است؟

پیش از مهاجرت به کانادا، باید مطمئن شوید که کد شغل موردنظرتان در فیلد کاری این کشور قرار داشته باشد. با مراجعه به سایت اداره مهاجرت کانادا، کد شغل خود را پیدا کرده و از شرح وظایف آن مطلع شوید.

به سایت اداره مهاجرت بروید، عنوان شغلی‌تان را وارد و نزدیک‌ترین شغل به آن را انتخاب کنید. در این مرحله شرح وظایف و مهارت‌های موردنیاز هر شغل نیز برای شما نمایش داده می‌شود. حالا باید وظایف و مسئولیت‌های درج‌شده را با سابقه کاری‌تان مطابقت دهید.

این مرحله ممکن است کمی دشوار و پیچیده به نظر برسد؛ ازاین‌رو بهتر است از متخصصان در این زمینه مشاوره بگیرید. این افراد و موسسه‌ها به شما کمک می‌کنند تا مطابق با مهارت و نیازهایتان ویزای کاری یا ویزای تحصیلی کانادا را دریافت کنید.

اگر قصد دارید با استفاده از برنامه اسکیل ورکر کانادا وارد این کشور شوید، شغل شما باید در یکی از سطوح 0، A یا B قرار گیرد. همچنین داشتن نامه‌ای معتبر از کارفرمایانی که با شما همکاری داشته‌اند نیز برای نشان دادن به افسران مهاجرتی الزامی است. این افراد وظایف شغلی شما و مطابقت آن با توضیحات سیستم ناک را بررسی می‌کنند.

جاب سرچ

با کمک کارشناسان ایران کانادا به روند مهاجرت خود سرعت بخشید

در این مطلب به سوال «ناک کانادا (NOC) چیست؟» پاسخ دادیم و اطلاعات جامعی را درباره کد ناک، سطوح شغلی مختلف آن و نحوه پیدا کردن مشاغل در این سیستم در اختیار علاقه‌مندان گذاشتیم. پیش از مهاجرت به کانادا در ابتدا باید معلومات خود را در این زمینه افزایش دهید و سپس با دید باز در مسیر مهاجرت قدم بردارید.

کارشناسان موسسه مهاجرتی ایران کانادا در کنار شما هستند تا مراحل مهاجرت به این کشور را گام‌به‌گام و با خیالی آسوده طی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت کاری، تحصیلی، کارآفرینی و دریافت جاب آفر کانادا به سایت irancanada مراجعه کنید یا با شماره‌های ۰۲۱۲۶۲۱۱۱۳۰ – ۰۲۱۲۶۲۱۱۱۲۰ تماس بگیرید. با کمک این موسسه بهترین مسیر برای مهاجرت را انتخاب و آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن طی کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید