گزارش اقتصادنیوز از بازار ارز و طلای تهران؛

تداوم روند صعودی دلار/خیز سکه برای ورود به کانال جدید

کدخبر: ۵۵۱۳۵۱
اقتصادنیوز : قیمت سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه 6 بهمن ماه جهش صعودی را تجربه کرد. بازار های همسایه هم شاهد پیشروی قیمت دلار بودند. یورو هم جهش 3 هزار تومانی را تجربه کرد.
تداوم روند صعودی دلار/خیز سکه برای ورود به کانال جدید

به گزارش اقتصادنیوز ، امروز پنجشنبه 6 بهمن ماه بازار ارز با یک قعطنامه آغاز به کار کرد.درخبر ها آمده بود اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با ۴۲۰ رأی موافق و ۱ رأی مخالف، قطعنامه‌ای علیه ایران تصویب کردند.برخی از معامله گران باور داشتند صدور قطعنامه در واقع نشان دهنده تداوم سطح تنش ها بین غرب و ایران است و این امر سطح انتظارات برای اسکناس آمریکایی در تهران را صعودی کرد. 

 دلار در هرات و سلیمانیه ترمز برید

از سوی دیگر قیمت دلار در هرات و سلیمانیه ترمز برید.گفته می شود اسکناس آمریکایی در بازار هرات طی معاملات نقدی امروز وارد کانال جدید شده و در مقایسه با روز گذشته تقریبا 700 تومان رشد کرده بود. قیمت دلار در بازار ارز هرات عصر امروز بر روی پله ششم کانال جدید ایستاد.

بازیگران ارزی سلیمانیه هم امروز شاهد تاخت و تاز قیمت دلار بودند. معامله گران سلیمانیه عصر امروز مدعی بودند که قیمت دلار نسبت به عصر دیروز در حول و حوش 1 هزار و 200 تومان رشد کرده بود. 

حمله دلاری به بازار از خاک عراق 

از طرفی هم به نظر می رسد سایه آمریکا همچنان بر سر دلار در سلیمانیه و تهران سنگینی می کند.ندپرایس در تازه ترین اظهارات خود درباره موضوع انتقال دلار به ایران در مناسبات تجاری ایران و عراق  و اینکه  آیا آمریکا اقدامی علیه بانک‌های عراقی در این زمینه انجام داده است، گفت: تحریم‌های ما همچنان اجرایی می‌شوند. روند اجرای تحریم‌ها روندی تکرار شونده است و مدام مراقبیم که کشورها و شرکت‌ها به این تحریم‌ها پایبند باشند.

رویترز هم در روزهای گذشته در گزارشی اعلام کرده بود نخست وزیر عراق تحت فشار واشنگتن برای جلوگیری از جریان انتقال دلار به ایران، نیروهای ویژه مبارزه با تروریسم را برای مبارزه با فروشندگان ارز که دلار را به ایران انتقال می دهند اعزام کرد. 

اصل قضیه به ماجرای تحریم ایران بازمی‌گردد. بعد از تحریم همه جانبه ایران توسط آمریکا، برخی مناطق به عنوان کانال نقل و انتقال ارزی کشورمان مهم محسوب شدند.

سلیمانیه عراق یکی از همین مناطق است و با توجه به موضوع مذکور، نرخ ارز در این بخش با نگاه به مبادلات ارزی برای بازار داخلی دلار اهمیت دارد.

هر چند که میزان مبادلات ایران با عراق به اندازه امارات نیست، اما با توجه به محدودیت‌هایی که در روابط تجاری ایران و دبی شکل گرفت، سلیمانیه هم برای مراودات تجاری کشور و تبدیل ارز اهمیت پیدا کرد.

dvMGBwUGKIbC

بانک مرکزی ایران در سال‌های گذشته دلار دولتی عرضه می‌کرد که نرخ آن از ارز هرات و سلیمانیه پایین‌تر بود. یعنی قیمت دلار در این دو شهر مرزی بالاتر از داخل کشور بود و از این رو انتقال ارز از ایران و واردات کالا به کشور صرفه اقتصادی داشت. اما سال گذشته ارائه این دلار دولتی از بودجه کشور خط خورد و شرایط برعکس شد.

یک سرهنگ پلیس مرزی عراق مستقر در گذرگاه شلمچه در نزدیکی جنوب در روز های اخیر گفته: ده‌ها قاچاقچی، دلار را از بازارهای ارز بغداد می خرند و از طریق کوله پشتی مدرسه ای آن را منتقل می کنند، سپس آن ها را با قرار دادن در خودروهای دودیفرانسیل به مرز بصره می برند و در نهایت به ایران می رسد. از نگاه فعالان بازار تنگ تر شدن حلقه انتقال دلار به ایران ممکن است بر روی اسکناس آمریکایی در تهران اثر بگذارد. 

ادعای گروسی درباره برجام و فعالیت هسته ای ایران

رافائل گروسی هم مدعی شده ایران اکنون مواد کافی برای ساخت بمب هسته ای دارد.آن طور که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شده ایران در حال حاضر ۷۰ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌شده و هزار کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد دارد.

گروسی یک روز پیش از آن نیز مدعی شده بود که از برجام چیزی غیر از یک «پوسته خالی» نمانده است و احتمالا در ماه فوریه به تهران سفر خواهد کرد. 

گروسی با تأکید بر این‌که ایران تاکنون سلاح هسته‌ای تولید نکرده است، گفت که تلاش‌های دیپماتیک برای ممانعت از این امر باید تشدید شود.معامله گران دلار  با اشاره به ادعای گروسی می گفتند این اظهارات ممکن است گره برجام را کورتر از قبل کند. 

نرخ حواله درهم لیدر بازار شد/افزایش قیمت ها زیر سر درهم است!

در کنار هرات و سلیمانیه؛ امروز نرخ حواله درهم لیدر بازار بود. گفته می شود قیمت درهم در بازار امروز نزدیک به 300 تومان افزایش را ثبت کرد. فعالان بازار معتقد بودند افزایش قیمت ها زیر سر درهم است. 

سیاست جدید بانک مرکزی برای حواله درهم

سیاست بانک مرکزی در روزهای اخیر تغییر کرده است. در تازه ترین خبرها آمده این بار نوبت به درهم رسیده است. سامانه جامع تجارت در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که چنانچه نوع ارز تخصیص درهم امارات نباشد، امکان ثبت درخواست به هر ارزی به غیر از درهم امارات وجود دارد.

بر اساس این اطلاعیه، در بخش درخواست خرید ارز چنانچه نوع ارز تخصیص‌یافته دِرهم امارات باشد، امکان ثبت درخواست خرید ارز با هر نوع ارزی مقدور است. چنانچه نوع ارز تخصیص درهم امارات نباشد، امکان ثبت درخواست به هر ارزی به غیر از  درهم امارات  وجود دارد.

انتظارات تورمی در بازار دلار 

البته عده ای دیگر می گفتند علت اینکه دلار دوباره صعودی شده ناشی از سطح انتظارات تورمی است. از نگاه تحلیلگران ارزی ارزش دلار مانند هر کالای دیگری تابع نرخ تورم است؛ بنابراین علی‌رغم اینکه دولت‌ها اجازه دهند ارزش دلار تدریجی افزایش یابد و یا سعی کنند بصورت دستوری و برای مدتی، نرخ آن را سرکوب کنند، طبیعی است که همزمان با افزایش نرخ تورم، نرخ دلار هم مانند قیمت سایر کالاها افزایش یابد.

جهش نزدیک به3 هزار تومانی قیمت یورو

یکی از نکته های بازار امروز جهش نزدیک به 3 هزار تومانی قیمت یورو در سایت بازار متشکل ارزی بودو این در حالی بود که در روزهای اخیر قیمت یورو در سایت مذکور به طور ناگهانی حذف شده بود.آن طور که سایت بازار متشکل ارزی اعلام کرده نرخ یورو روز چهارشنبه در محدوده 42 هزار و 589 تومان به کار خود پایان داده بود و در بازار امروز با سه کانال جهش به 45 هزار و 544 تومان رسید. 

قیمت یورو امروز

دلار در سایت متشکل ارزی آب رفت

با این حال قیمت دلار امروز در سایت فوق برخلاف مسیر یورو حرکت کرد. اسکناس آمریکایی در این سایت امروز در محدوده 41 هزار و 600 تومان به معامله شد که نسبت به عصر دیروز بیش از 250 تومان کاهش پیدا کرده بود. 

صرافی ملی قیمت یورو را زد/ برابری نرخ یورو در صرافی ملی و بازار متشکل 

صرافی ملی هم امروز قیمت یورو را زد.قیمت یورو در صرافی ملی امروز با سایت متشکل ارزی برابر بود.در صرافی ملی یورو برای خرید 45 هزار و 544 تومان بود و برای فروش نزدیک 46 هزار تومان مبادله شد.  

خبر مهم بانک مرکزی به متقاضیان ارز سهمیه ای 

در روز های اخیر مردم شاهد خلف وعده در فروش سهمیه 5000 یورو بودند. به گفته معامله گران قرار بود از روز سه شنبه هفته جاری  مردم تا سقف ۵۰۰۰ یورو یا معادل آن از صرافی‌ها ارز به نرخ بازار متشکل ارزی بخرند. این سهمیه سالانه یکبار است اما شنیده ها از هسته مرکزی بازار در روز های اخیر نشان می دهد مردم در خرید سهمیه ای با مشکل  روبرو بودند. 

البته امروز بانک مرکزی در اطلاعیه جدیدی اعلام کرده که متقاضیان خرید ارز از روز شنبه 8 بهمن ماه می‌توانند از شعب منتخب پنج بانک دولتی معادل 5 هزار یورو ارز سهمیه‌ای دریافت کنند.

اونس طلا  به یک قدمی 1950 دلار رسید

قیمت اونس طلا امروز تا نزدیک مرز 1950 دلار بالا رفت اما عصر امروز در محدوده 1936 دلار به فروش رسید. این قیمت در مقایسه با روز قبل2 دلار پایین تر بود.

قیمت طلا 18 عیار صعودی شد

در بازار داخلی ایران قیمت طلا 18 عیار صعودی شد. آن طور که سایت اتحادیه طلا و ارز اعلام کرده قیمت طلا 18 عیار امروز تا 2 میلیون و 128 هزار و 800 تومان بالا رفته است. قیمت طلا 18 عیار عصر امروز در زمان نگارش  این گزارش 2 میلیون و 117 هزار و 500 تومان بودکه در مقایسه با عصر دیروز نزدیک به 55 هزار تومان رشد را نشان می دهد.

خیز سکه امامی برای فتح کانال 25 میلیون تومان 

نرخ سکه روز دوشنبه هفته جاری کانال 25 میلیون تومان را از دست داد و در بازار سه شنبه کانال 24 میلیون تومان. اما در بازار امروز دوباره وارد کانال 24 میلیون تومان شد. آن طور که در سایت اتحادیه طلا و ارز اعلام شده، قیمت  سکه امروز تا سطح 24 میلیون و 855 هزار تومان بالا رفته است. قیمت سکه امامی عصر امروز در زمان نوشتن این گزارش  از مرز 25 میلیون تومان فاصله گرفت و به سمت پایین حرکت کرد و در محدوده 24 میلیون و 342هزار تومان به فروش رسید که که نسبت به دیروز 938 هزار تومان رشد کرده بود. 

سکه

قیمت ربع سکه یک کانال بالا رفت

قیمت ربع سکه روز گذشته بر روی 8 میلیون و 800 هزار تومان قرار گرفت و در بازار امروز وارد کانال 9 میلیون تومان شد و تا 9 میلیون و 150 هزار تومان پیشروی کرد. 

جهش قیمت سکه و ربع سکه در حالی است که عرضه مرحله دوم سکه در روزهای اخیر شروع شده با این حال بررسی ها نشان می دهد که این بار هم  مانند دور قبل با استقبال سرد خریداران روبرو شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید