نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 28 اسفند

واردات خودرو، چای و برنج سال آینده آزاد می‌شود

کدخبر: ۵۶۲۱۹۱
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
 واردات خودرو، چای و برنج سال آینده آزاد می‌شود

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد. اقتصادنیوز  از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

28 اسفند 1352؛ بهداشت عمومی رایگان شد

فرمان شاهنشاه آریامهر در زمینه تامین بهداشت عمومی و رایگان امروز صادر شد.

متن این فرمان که خطاب به امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر صادر شد پیش از ظهر امروز در آخرین جلسه هیات وزیران در سال 52 که در ساعت 10 و نیم بامداد در کاخ نخست‌وزیری تشکیل شد، فاش گردید.

در آغاز جلسه امروز هیات‌وزیران، نخست‌وزیر توجه اعضای کابینه خود را به فرمان بااهمیتی که در آخرین روزهای سال 52 شاهنشاه صادر فرموده‌اند، جلب کرد و آنگاه پرفسور انوشیروان پویان، وزیر بهداری متن فرمان همایونی را قرائت کرد.

هویدا طی سخنان کوتاهی از اهمیت این فرمان یاد کرد و افزود: اهمیت این فرمان در ادامه فرمانی است که در زمینه آموزش رایگان صادر شد.

600 کارگر به ژاپن می‌روند

اولین گروه کارگران و مربیان ایرانی امروز برای یک دوره کارآموزی به ایتالیا رفتند. این گروه با طی یک دوره کارآموزی به ایتالیا رفتند. این گروه با طی یک دوره 5 ماهه با تکنولوژی جدید و آخرین پیشرفت‌های آموزش حرفه در شهر «تورن» آشنایی پیدا می‌کنند.

طی قراردادی که با مرکز آموزش تورن ایطالیا منعقد شده 150 نفر از مربیان و کارگران آموزش حرفه‌ای وزارت کار و صندوق کارآموزی و واحدهای صنعتی در گروه‌های 50 نفری به تدریج عازم ایطالیا خواهند شد و در رشته‌های نساجی، مکانیک و ساختمان آموزش خواهند دید.

در اوایل بهار آینده نیز 600 کارگر ایرانی برای کارآموزی در رشته‌های صنعتی به کشور ژاپن اعزام می‌شوند. این کارگران نیز ظرف تا یک سال در رشته‌های نفت، پتروشیمی، مکانیک، الکترونیک، گاز و رشته‌های دیگر، از متخصصان ژاپنی آموزش خواهند دید.

فروش پهلوی متوقف شد

فروش مسکوکات طلا امروز در شعب بانک ملی متوقف شد. علت این توقف به فروش رفتن تمام مسکوکات طلایی بود که بانک ملی امسال برای فروش و شکستن قیمت‌های بازار آزاد ضرب کرده بود.

فشار خرید مسکوکات طلا در بانک ملی امسال به قدری زیاد بود که ظرف مدت کوتاهی تمام مسکوکات ضرب‌شده به فروش رسید.

بانک ملی هر سال نزدیک عید یک تن طلا اختصاص به ضرب سکه می‌دهد، امسال به علت گرانی فوق‌العاده مسکوکات طلا در بازار آزاد، به محض اینکه بانک ملی فروش مسکوکات طلا را در شعب خود شروع کرد، به علت اختلاف قیمتی که با بازار آزاد داشت، خریداران به شعب بانک ملی سرازیر شدند و در مدت کوتاهی مسکوکات طلای ضرب‌شده به فروش رسید بانک ملی امسال بیش از سال‌های قبل مسکوک طلا ضرب کرده بود.

آخرین نرخ فروش پهلوی در بانک ملی 270 تومان، نیم‌پهلوی 135 تومان و ربع پهلوی 68 تومان بود. نرخ فروش پهلوی در بازار آزاد امروز 285 تومان، نیم‌پهلوی 140 تومان و ربع پهلوی 74 تومان شد.

28 اسفند 1362؛ مشکلات و نگرانی‌های اقتصادی باقی‌مانده از رژیم منحوس گذشته است

دکتر محمدتقی بانکی، وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه دستاوردهای اقتصادی کشور در سالی که گذشت را برشمرد.

وی گفت: علی‌رغم همه این پیشرفت‌ها که در نتیجه ایثارگری‌های بی‌شائبه اقشار ملت مسلمان ایران و به‌خصوص رزمندگان دلیر و قهرمان جبهه‌ها و تلاش و کوشش شبانه‌روزی مسوولان مملکتی به‌دست آمده است، مشکلات و نگرانی هایی نیز وجود دارد که هم باقی‌مانده از رژیم منحوس گذشته است و هم ناشی از جنگ تحمیلی و محاصره اقتصادی امپریالیسم و ایادی آن که اهم آن به شرح زیر است:

1- نقدینگی زیاد، تورم، گسترش واسطه‌گری، عدم‌گرایش منابع مالی و انسانی به تولید، گسترش فاصله‌های درآمدی و تشدید فشار بر دارندگان حقوق و درآمد ثابت و گریز نیروی انسانی کارآمد از دستگاه دولت.

2- ساخت اقتصادی وابسته که نیاز به واردات کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای و استراتژیک از مشخصه‌های آن است.

3- عدم استفاده کامل از ظرفیت‌های موجود در صنعت، در واحدهای آموزشی فنی و حرفه‌ای و در فعالیت‌های عمرانی.

4- سرمایه‌گذاری کم و عدم‌گسترش کافی ظرفیت‌های تولید و زیربنایی.

5- تعداد زیاد بیکاران پنهانی و آشکار که تورم نیروی انسانی در بخش توزیع و عدم تکافوی سرمایه‌گذاری کافی برای ایجاد مشاغل مولد جهت نیروی تازه‌کار را موجب شده است.

6- ناهماهنگی نظام آموزشی از نظر گنجایش رشته‌های علمی و فنی با نیازهای واقعی کشور.

7- عدم تکافوی درآمدهای دولت جهت تامین هزینه‌ها.

8- بافت ناسالم درآمدهای دولت و عدم‌اتکای آن به فعالیت‌های داخل اقتصاد.

9- ضعف نظام اداری و نسبت بالای پرسنل خدماتی و اداری به پرسنل کارشناسی.

10- وابستگی شدید اقتصاد شهرها، آشفتگی در نظام قیمت‌گذاری و توزیع، مهاجرت به شهرهای بزرگ و رشد قابل‌توجه جمعیت.

28 اسفند 1382؛ واردات خودرو سال آینده آزاد می‌شود

وزیر بازرگانی اعلام کرد: واردات خودرو، چای، برنج، شکر و پنبه با اعمال تعرفه‌های جدید در سال 83 آزاد است. محمد شریعتمداری گفت: درآمد دولت از محل تعرفه‌های وارداتی در سال آینده، 28 هزار و 400 میلیارد ریال پیش‌بینی شده که 6400 میلیارد ریال آن از محل واردات خودرو خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه نرخ تعرفه موثر در سال‌جاری، 11.5 درصد بود و در سال 83 نیز حفظ خواهد شد، گفت: تعداد تعرفه‌ها از حدود 5130 قلم در سال 82 به حدود 6150 قلم در سال 83 تغییر کرده است.

وی درخصوص چگونگی واردات خودرو در سال 83 افزود: تعرفه خودرو از 170 درصد به 147 درصد کاهش یافت و ورود آن نیز بر مبنای حجم موتور به (سی‌سی) محاسبه و حداکثر تا 185 درصد افزایش خواهد یافت.

نرخ جدید بنزین و گازوئیل اعلام شد

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه‌ای نرخ مواد سوختی را به شرح زیر اعلام کرد.

نام فرآورده

نرخ فروش

نفت سفید بی‌ظرف هر لیتر

165 ریال

نفت گاز بی‌ظرف هر لیتر

165 ریال

بنزین معمولی هر لیتر

800 ریال

بنزین سوپر هر لیتر

1100 ریال

 

شرکت خودروسازی «رنوپارس» در ایران راه‌اندازی می‌شود

شرکت خودروسازی رنوپارس در پی امضای موافقتنامه‌ای بین شرکت رنو فرانسه و شرکت‌های خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا در ایران راه‌اندازی می‌شود.

در این موافقتنامه که بین «لویی شوایتزر» رئیس شرکت رنو فرانسه و رضا ویسه رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، منوچهر منطقی مدیرعامل ایران‌خودرو و احمد قلعه‌بانی مدیرعامل سایپا در پاریس به امضا رسید، فرانسه متعهد شد تا شرکت خودروسازی مشترکی را به نام شرکت «رنو پارس» در ایران تاسیس کند.

طبق این موافقتنامه 51 درصد سهام شرکت خودروسازی «رنو پارس» متعلق به شرکت رنو فرانسه و 49 درصد آن متعلق به شرکت‌های خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا خواهد بود.

براساس این موافقتنامه شرکت «رنوپارس» مسوولیت امور مهندسی، کنترل کیفیت، فروش، خدمات بعد از فروش، بازاریابی و سیاست هماهنگی را بر عهده خواهد داشت.

از سال 2006 میلادی هر یک از دو شرکت طرف قرارداد و رنو فرانسه یعنی ایران خودرو و سایپا سالانه 150 هزار دستگاه خودرو تولید خواهند کرد.

28 اسفند 1392؛ سفته‌بازانی که ناگهان باختند

بررسی‌های «دنیای اقتصاد» از وضعیت 6 بازار در سال 92 نشان می‌دهد: سرمایه‌گذاران برنده اصلی بازارها و سفته‌بازان، بازنده بزرگ سال بوده‌اند.

در سال‌جاری برخلاف سال‌های قبل، بازار غیررسمی ارز و طلا با روند منفی روبرو بوده است.

این بازار در دو سال گذشته محل جولان سفته‌بازان بود؛ اما پس از تغییر مختصات سیاسی کشور با انتخابات ریاست‌جمهوری و افزایش ضریب اطمینان جامعه نسبت به اتفاقات آینده این بازار با رکود عمیق روبرو شد.

در مقابل سرمایه‌گذاری در بورس و سرمایه‌گذاری در بانک‌ها جذاب‌ترین بخش سرمایه‌گذاری در سال‌جاری بوده است.چنانکه بورس با بیش از 100 درصد بازدهی رتبه اول سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص داد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید