استقراض 160 همتی بانک ها در یک هفته

رکورد تزریق پول شکست /کسری نقدینگی شدید در بانک ها

کدخبر: ۵۶۸۸۸۸
اقتصادنیوز: در هفته سوم اولین ماه سال 1402 بانک مرکزی در بازار باز 80 هزار میلیارد تومان نقدینگی تزریق کرده و مسیر ثابت هفته های قبل خود را ادامه داد. این در حالی است که در بازار شبانه تزریق هفتگی پول رکورد بی سابقه زده است.
رکورد تزریق پول شکست /کسری نقدینگی شدید در بانک ها

به گزارش اقتصادنیوز ، در هفته منتهی به 23 فروردین ماه بانک مرکزی در مجموع دو بازار 160 هزار میلیارد تومان نقدینگی به بانک ها قرض داد. ثبت این شاخص یکی از مهم ترین علائم وضعیت شدید نقدینگی در بانک ها در هفته اخیر بوده است.

ثبت یک رکورد بی سابقه

در بازار های بین بانکی هفته سوم فروردین سال جاری رکورد تزریق پول شکست . بانک مرکزی در دو بازار مهم پول در هر هفته به مدیریت نقدینگی بانک ها می پردازد. در یکی از این بازار ها بانک ها استقراض میان مدت از بانک مرکزی داشته ودر دیگری استقراض به صورت کوتاه مدت است. از همین رو بازار دوم را بازار شبانه می گویند. 

اثر کاهش قدرت خرید در تراکنش های بانکی /تورم سبقت گرفت

در بازار باز اما قرض دهی به بانک ها با نرخ سود متغیر در هر هفته و با تشخیص بانک مرکزی در هر هفته اعمال می شود. این در حالی است که در بازار شبانه، اعتبارات قاعده مند بانک مرکزی با نرخ سود سقف کوریدور تزریق می شود.

بازار باز

رکوردزنی تزریق بانک مرکزی در هفته سوم فروردین ماه

در هفته سوم اولین ماه سال 1402 بانک مرکزی در بازار باز 80 هزار میلیارد تومان نقدینگی تزریق کرده و مسیر ثابت هفته های قبل خود را ادامه داد. این در حالی است که در بازار شبانه تزریق هفتگی پول رکورد بی سابقه زده است. در این بازار تزریق پول برابر با 80 هزار و 410 میلیارد تومان بوده که در میان سال های اخیر سابقه نداشته است. 

پشت پرده «پول پاشی» بی سابقه بانک مرکزی در بازار شبانه

در نهایت مجموع تزریق پول در بازار باز و بازار بین بانکی معادل با 160 هزار و 410 میلیارد تومان بوده که در سال های گذشته بی سابقه بوده است. این موضوع حکایت از وضعیت شدید کسری نقدینگی در بانک ها دارد. این در حالی است که نرخ سود موزون مداخله بانک مرکزی نسبت به هفته های قبل کمی پایین تر آمده است.

نرخ سود موزون مداخله بانک ها کم شد

بانک مرکزی در هفته اخیر تزریق خود در بازار باز را با نرخ سود 23 درصد انجام داد. این در حالی است که این تزریق در بازار شبانه معادل با 24 درصد و در سقف کوریدور بوده است. با این اطلاعات می توان نرخ سود موزون مداخله بانک مرکزی در بانک ها را محاسبه کرد. طبق این قاعده این شاخص در هفته منتهی به 23 فروردین ماه برابر با 23.8 درصد بوده و از چهار هفته گذشته پایین تر آمد. با این حال سطح نرخ سود موزون در این بازار بالاترین میزان را در دو سال اخیر داشته است.

بازار باز

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید