نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 23 اردیبهشت

گرانفروشان اعدام می‌شوند!

کدخبر: ۵۷۳۲۵۶
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.
گرانفروشان اعدام می‌شوند!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

23 اردیبهشت 1353؛ گرانفروشان و محتکران اعدام می‌شوند

مجازات اعدام، سه سال تا 15 سال زندان، پرداخت تا 500 هزار ریال و جریمه نقدی، لغو پروانه کسب تعطیل محل کسب تا یک سال مجازات افرادی است که مبادرت به گرانفروشی، کم‌فروشی، تقلب در مواد غذایی، احتکار و پنهان کردن موارد مورد احتیاج عمومی کنند. این افراد به موجب لایحه‌ای که امروز به دولت ابلاغ شد در دادگاه‌های نظامی محاکمه می‌شوند.

لایحه دولت راجع به تنظیم توزیع کالاهای مورد احتیاج عامه و مجازات محتکران و گرانفروشان که قبلا به تصویب مجلس شورای ملی رسیده بود، امروز از رای نهایی مجلس سنا گذشت و به دولت ابلاغ شد.

در اجرای این لایحه که با توشیح همایونی به صورت قانونی درمی‌آید، شخص حقیقی یا حقوقی که کالاهای مورداحتیاج ضروری عامه را بیش از میزان و مدت تعیین‌شده پنهان نموده و با اعلام دولت ظرف مهلت مقرر نسبت به عرضه آن برای فروش به مردم یا دولت اقدام ننماید، علاوه‌بر ضبط کالا به نفع دولت در صورتی که کالای ضروری درجه یک باشد به حبسی جنایی درجه یک (از 3 تا 15 سال) و هر گاه کالای ضروری درجه 2 (از 2 تا 10 سال) محکوم می‌شود و هر گاه معلوم شود که اقدام مرتکب، به قصد افعال در امنیت و ایجاد تزلزل در اقتصاد عمومی کشور بوده به مجازات اعدام محکوم می شود.

23 اردیبهشت 1383؛ پژو ارزان‌قیمت تا سه هفته دیگر وارد بازار می‌شود

قائم‌مقام اجرایی ایران خودرو گفت: پژو ارزان‌قیمت (GLI) تا سه هفته دیگر وارد بازار می‌شود.

سیدجواد دهنادی از اعلام قیمت این پژو خودداری کرد و افزود: کمیته توزیع خودرو و بازار، قیمت این خودرو را مشخص خواهند کرد.

وی در عین حال گفت: قیمت این پژو ارزان‌تر از پژو GLX خواهد بود. هم‌اکنون ارزان‌ترین شکل پژو GLX با قیمت 10 میلیون و 850 تا 10 میلیون و 900 هزار تومان در بازار معامله می‌شود.

دهنادی تصریح کرد: ما در پژو GLI برای مشتریانی که قدرت خرید بالایی ندارند، ارزان‌سازی کرده‌ایم و تجهیزات پژو GLX را تا حدودی تغییر دادیم.

وی افزود: موتور، گیربکس و تجهیزات ایمنی GLI دقیقا همانند GLX است، اما رنگ پژوی جدید سالید است و متالیک نیست، شیشه بالابر آن دستی است و در موارد جزئی با GLX تفاوت دارد.

وزیر راه: فرودگاه امام را باز نمی‌کنیم

مدیر فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: با وجود حل شدن مشکلات، با تصمیم هیات دولت و دستور احمد خرم وزیر راه و ترابری تا روشن شدن علل حوادث روز 19 اردیبهشت (روز بهره‌برداری) فرودگاه امام بسته خواهد شد و هیچ پروازی از این فرودگاه انجام نخواهد شد.

حسین پیروزی، ناهماهنگی موجود را عامل بسته شدن فرودگاه عنوان کرد و افزود: عده‌ای گفتند ترکیه‌ای‌ها نباشند ما نیز طبق دستورات افراد شرکت ترکیه را از فرودگاه خارج کردیم، اما با این بهانه که این افراد هنوز از کشور خارج نشده‌اند، موجب بروز مشکلاتی در فرودگاه شدند.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی روشن شدن وضعیت شرکت «تاو» و مشخص شدن وضعیت تجهیزات این شرکت در فرودگاه، این شرایط ادامه دارد.

قائم‌مقام وزیر امور خارجه ترکیه در توقف کوتاه هواپیمای حامل وزیر امور خارجه کشورمان در آنکارا در مسیر سفر به مغرب با خرازی دیدار و از وی وضعیت شرکت طرف مناقصه در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی را جویا شد. سیدکمال خرازی در این دیدار کوتاه بر اهمیت روابط تاکید کرد و از سفر هیات‌های عالی رتبه دو کشور استقبال کرد.

شرکت ملی نفت از وزارت نفت مستقل می‌شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اجرای طرح بهره مالکانه در لایحه برنامه چهارم گفت: در صورت تصویب شورای نگهبان، شرکت نفت مستقل از وزارت نفت به فروش نفت به قیمت خوب خلیج فارس اقدام خواهد کرد.

سیدمهدی طباطبایی اظهار کرد: درآمد حاصل از فروش نفت (پس از کسر دستمزد این شرکت) به خزانه دولت واریز شده و درنهایت نیز بنابر سیاست‌ها و تصمیمات متخذه درخصوص اختصاص آن اقدام می‌شود.

وی گفت: این دولت است که تصمیم خواهد گرفت که قیمت بنزین در پایان هر سال 10 درصد افزایش یابد و به تورم 10 درصدی منجر شود یا با افزایش ناگهانی قیمت آن بنابر بهای بین‌المللی، به تثبیت قیمت‌ها بینجامد.

وی تاکید کرد: اگر مردم فشار ناشی از افزایش ناگهانی قیمت بنزین مثلا تا 200 تومان را تحمل کنند، با رهایی از تورم 10 درصدی سالیانه، کشور به ثبات در قیمت‌ها خواهد رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی