نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 19 اردیبهشت

مخالفت احمدی‌نژاد با افزایش قیمت بنزین!

کدخبر: ۵۷۲۴۴۲
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.
مخالفت احمدی‌نژاد با افزایش قیمت بنزین!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

 

 

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

19 اردیبهشت 1353؛ تقاضا برای افزایش 300 قلم کالا

فروشندگان و تولیدکنندگان و واردکنندگان بیش از 300 قلم کالا درخواست افزایش قیمت کالاهای مورد تولید و توزیع خود را به مرکز بررسی قیمت‌ها تسلیم داشته اند.

بعضی تولیدکنندگان برای آماده کردن زمینه افزایش قیمت، از مقدار تولید و توزیع کالا کاسته و بحران مصنوعی به وجود آورده‌اند و بعضی دیگر پا را از این هم فراتر گذاشته، قیمت جدید را قبل از طی مراحل نهایی به موقع اجرا گذاردند.

مرکز بررسی قیمت ها تقاضاهای رسیده را در دستورکار خود قرار داده و از کارشناسان مربوط در این زمینه دعوت به همکاری کرده است؛ درحالیکه بسیاری از فروشندگان و تولیدکنندگان و واردکنندگان یا بدون جلب موافقت مرکز بررسی قیمت ها و یا پیش از اتخاذ تصمیم در این سازمان، خودسرانه قیمت کالای مورد توزیع خود را افزایش داده‌اند و این عمل خواه و ناخواه موجب ناراحتی مردم شده است.

به عنوان نمونه گفته می‌شود که توزیع‌کنندگان گاز مایع، پیش از تصویب قیمت پیشنهادی آنها در هیات عالی نظارت و بی آنکه این نرخ جهت اجرا به اتاق‌های اصناف ابلاغ گردد، قیمت سیلندرهای گاز را از 110 ریال به 125 ریال افزایش داده اند.

از طرفی بعضی فروشندگان گوشت گاو، به قیمت گوشت گاو حدود چهل ریال و به گوشت گوساله کیلویی 60 ریال افزوده‌اند.

فروشندگان روغن نباتی برای آماده کردن مردم به پذیرفتن تقاضای افزایش نرخ، از مقدار توزیع این کالا کاسته‌اند و در تهران و شهرها کمبود مصنوعی روغن نباتی ایجاد کرده‌اند.

فروشندگان منسوجات نخی، پشمی، شیشه و آیینه، گندم و آرد، لوازم یدکی اتومبیل، روغن‌های صنعتی، برنج، پنیر و کره، ابزارآلات کشاورزی و صنعتی، مصالح ساختمانی آهن و فولاد و چوب نیز هر یک «درصدی» به قیمت فروش افزوده‌اند.

19 اردیبهشت 1373؛ صادرات کنسرو ماهی از قشم به امارات و بحرین

اولین محموله صادراتی منطقه آزاد قشم حاوی 50 هزار قوطی کنسرو ماهی کارخانه کنسروسازی صید عمان به امارات متحده عربی و بحرین صادر شد.

عطاا... مهاجرانی، معاون رئیس جمهوری طی سخنانی گفت: در کشوری که طی سالیان دراز وابستگی اقتصادی به خارج داشته و به واردات بدون تولید متکی بوده است، کار تولیدی آسان نیست به ویژه تولیدی که به منظور صادرات انجام می گیرد.

وی افزود: صدور چنین کالایی با استاندارد بالا از منطقه آزاد قشم و قابل رقابت با مشابه خارجی، نشانگر عزم راسخ مردم برای ایفای نقش اصلی خود مبنی‌بر حضور در عرصه تولید و صادرات است.

کارخانه کنسروسازی صید عمان اولین واحد صنعتی بزرگی است که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در منطقه آزاد قشم ساخته شده است.

این کارخانه با سرمایه‌ای بیش از دو میلیارد ریال ایجاد شده، مجهز به دستگاه‌های نیمه‌اتوماتیک است که در آن بیش از 100 کارگر زن و مرد بومی اشتغال دارند.

19 اردیبهشت 1383؛ نخستین پرواز مسافری فرودگاه امام با موفقیت انجام شد

نخستین پرواز مسافری فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) صبح امروز به زمین نشست.

در حالیکه آغاز پروازهای مسافری از فرودگاه بین المللی امام خمینی به دلیل آماده نبودن امکانات فنی از بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون دو بار به تعویق افتاده بود، با پافشاری وزارت راه و ترابری بالاخره پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) و شرکت هواپیمایی امارات در مسیر تهران-دوبی-تهران از فرودگاه بین المللی مهرآباد به فرودگاه بین المللی امام خمینی منتقل شد و انتظار 37 ساله بهره‌برداری از این فرودگاه به پایان رسید.

این در حالی است که پرواز ساعت یک بامداد و 7:30 صبح امروز هواپیمایی آلمان از تهران به دوبی از طریق فرودگاه مهرآباد انجام شد و این شرکت هواپیمایی همچنان بر عدم انتقال پروازهای خود به فرودگاه امام خمینی اصرار دارند.

مخالفت احمدی‌نژاد با افزایش قیمت بنزین

شهردار تهران گفت: متاسفانه دولت تصور می‌کند که با افزایش قیمت سوخت می‌تواند مصرف آن را کنترل کند، اما این اشتباه بوده و نادرست بودن ان در چند سال گذشته ثابت شده است.

دکتر محمود احمدی نژاد افزود: مصرف سوخت تابع یک معادله چندمتغیره است که مهم‌ترین متغیر آن «تغییر وسیله جابجایی در شهر» است.

وی اظهار کرد: مدیریت شهری امیدوار است که شرکت های خودروسازی، تولید اتوبوس را در اولویت کار خود قرار دهند تا مدیریت شهری برای حفظ منافع ملی و پاسخگویی به نیاز شهروندان تهرانی مجبور به واردات اتوبوس نشود.

اختصاص وام بانک توسعه اسلامی به ایران‌خودرو برای تولید بنز

معاون اجرایی بانک توسعه اسلامی در دیدار با دکتر منطقی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، موافقت اولیه خود را با اعطای 450 میلیون یورو به این شرکت برای اجرای طرح های توسعه ای و خرید مواد اولیه اعلام کرد.

دکتر «آمادویسه» افزود: از این میزان 60 میلیون یورو برای راه اندازی خطوط تولید سمند در سوریه و بنز سواری در ایران خودرو تخصیص داده شده است.

وی تصریح کرد: هیات کارشناسی بانک توسعه اسلامی در حال ارزیابی برای پرداخت 390 میلیون یورو دیگر برای واردات مواد اولیه و راه‌اندازی خطوط تولید موتور TU5 و پژو 206 صندوق‌دار در شرکت ایران خودرو است.

مخالفت شورای نگهبان با مصوبه قرض‌الحسنه‌ها

شورای نگهبان لایحه دوفوریتی «تنظیم بازار غیرمتشکل پولی» را که به تصویب مجلس رسیده بود، در برخی موارد مغایر قانون اساسی و در برخی دیگر دارای ابهام اعلام کرد و آن را برای اصلاح به مجلس برگرداند.

در نامه دبیر شورای نگهبان به رئیس مجلس آمده است: از آنجا که در لایحه تنظیم بازار غیرمتشکل غیرپولی، عملیات بانکی تعریف نشده است، در بررسی شورای نگهبان، لایحه دارای ابهام دانسته شد و هرگونه اظهارنظر در این خصوص مستلزم رفع ابهام است.

شورای نگهبان همچنین موادی که به بانک مرکزی اجازه می‌دهد، حق نظارت بر صندوق‌های قرض‌الحسنه را به غیر واگذار کند و همچنین موادی که حق قانونگذاری را از مجلس سلب و تعیین ضوابط تاسیس قرض الحسنه‌ها را به شورای پول و اعتبار واگذار می‌کند، مغایر اصل 85 قانون اساسی اعلام کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید