رکوردزنی‌های پی در پی اعتبارات قاعده‌مند در بازار بین بانکی

دومین هفته بدون جذب در بازار باز

کدخبر: ۴۴۱۹۴۲
اقتصادنیوز: در هفته پایانی تابستان 1400 برای دومین هفته پیاپی بانک مرکزی هیچ پولی از بانک‌ها در عملیات بازار جذب نکرده و در اعتبارات قاعده مند دومین رکورد هفتگی در دوسال گذشته را به ثبت رساند.
دومین هفته بدون جذب در بازار باز

به گزارش اقتصادنیوز ، بانک مرکزی برای دومین هفته متوالی هیچ پولی را از بانک ها دریافت نکرده و خالص مداخله بانک مرکزی در بانکها صفر بوده است.

بانک مرکزی هر هفته در بازار باز و بازار بین بانکی به مدیریت وضعیت حساب جاری بانک ها می پردازد. در این میان در عملیات بازار باز نقش این نهاد حالت کنشگر داشته و به اختیار خود با رصد وضع حساب جاری بانکها به قبض یا بسط پول می پردازد.

در همین رابطه عملیات دو هفته گذشته نشان می دهد بانک مرکزی پس از سیزده هفته هیچ جذب پولی را انجام نداده و تصمیم بر عدم مداخله در حساب بانکها گرفته است. دلیل این رویداد می تواند شدت گرفتن کسری جاری بانکها بوده باشد.

Xb8sEdlk3vWK

دومین رکورد اعتبارات قاعده مند در بازار بین بانکی

در هفته پایانی تابستان دومین رکورد بسط اعتبارات در دو سال گذشته به ثبت رسید. طبق آمارهای اعلام شده از سوی بانک مرکزی در هفته منتهی به 29 شهریور ماه 41 هزار و 260 میلیارد تومان وام کوتاه مدت با نرخ سود 22 درصد داده شد.

به طور کلی در این بازار بانک های با مازاد نقدینگی به بانکهای مقروض با نرخ سودی مشخص وام اعطا می کنند. سقف دالان نرخ سود در این بازار در اختیار بانک مرکزی بوده و معادل با 22 درصد می باشد.

به این معنا که اگر بانکی نتواند در این بازار از سایر نهادهای مالی استقراض کند به بانک مرکزی روی آورده و از بانک مرکزی وام با نرخ 22 درصد مطالبه می کند.

سهم بالای استقراض بانک ها در کنار سطح نزولی عملیات بازار باز در این هفته نشان می دهد وضع حساب بانکها بد است و با کسری های جدی تری نسبت به هفته های قبل مواجه هستند. افزایش اعتبارات و کاهش جذب پول می تواندعلامتی از افزایش نرخ سود بین بانکی باشد.

5K6F6GGPkG6v

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید