عبور هزینه وام متاهلین از مرز 32 میلیون تومان

رکورد ده ماهه وام مسکن شکست +نمودار

کدخبر: ۴۴۴۰۷۳
هزینه وام مسکن در پایان هفته اخیر به رکوردی 10 ماهه رسید. در همین رابطه هزینه وام متقاضیان متاهل در روز چهارشنبه 7 مهر از مرز 32 میلیون تومان عبور کرده و نرخ سود به بیشترین میزان خود از آذر سال قبل تا کنون دست پیدا کرد.
رکورد ده ماهه وام مسکن شکست +نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، در انتهای هفته ابتدایی مهرماه هزینه تهیه وام مسکن برای مجردین و متقاضیان متاهل به بالاترین سطح خود از 10 ماه اخیر دست پیدا کرد. این افزایش موجب شد تا هزینه وام برای مجردین از مرز 18 میلیون تومان عبور کرده و نرخ سود به سطح 21.32 درصد برسد

رکورد زنی هزینه خریداوراق مسکن در ابتدای مهر

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که متقاضیان وام می توانند با خرید آنها بدون ایستادن در صف وام مسکن را از بانک مسکن خریداری کنند.

در ابتدای هفته اخیر قیمت متوسط هر ورق 63 هزار و 950 تومان به دست آمده بود که نهایتا در انتها این رقم با 3 هزار و 300 تومان افزایش به 67 هزار و 257 تومان رسید. این درحالیست که اعتبار هر ورق در بازار مسکن 500 هزار تومان است و به اعتبار هر ورق می توان 500 هزار تومان وام مسکن دریافت کرد.

از آنجا که بانک مسکن مبلغ وام برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین را 240 میلیون تومان اعلام کرده است، مجرد ها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود.

بر این اساس هزینه کل خرید اوراق تسه به منظور اخذ وام مسکن در هفته ای که گذشت برای مجردها از 17 میلیون و 900 هزار تومان  در انتها به مرز 18 میلیون و 800 هزار تومان دست پیدا کرد.

هزینه پرداختی متقاضیان متاهل نیز در این موعد برای نخستین بار از مرز 32 میلیون تومان عبور کرده و از ابتدای هفته از سطح 30 میلیون و 700 هزار تومان در ابتدای هفته در انتها به مرز 32 میلیون و 280 هزار تومان ارتقا پیدا کرد.

تورم

رشد عمومی میانگین قیمت ها در پرداختی هزینه وام مسکن

متغیر دیگری که می تواندبه نوعی نمایان کننده رفتار قیمت ها در هزینه وام مسکن باشد روند میانگین قیمت در این موعد است. میانگین هفت روزه قیمت ها با حذف نوسانات روزانه مسیری هموار تر را از وضعیت قیمت ها در هر بازه نشان می دهد.

در همین رابطه میانگین قیمت ها در متقاضیان مجرد نشان می دهد در هفت روز گذشته به طور متوسط این دسته از خریداران روزانه 18 میلیون و 160 هزار تومان پول در ازای وام مسکن پرداخته اند. متاهلین نیز در این مدت به طور میانگین هزینه ای معادل با 31 میلیون و 140 هزار تومان پرداخته اند که در 10 ماه اخیر بی سابقه بوده است. به عبارت دیگر روند این متغیر نشان می دهد در 10 ماه اخیر روندی صعودی داشته و در حال رکوردزنی بوده است.

تورم

رکورد نرخ سود موثر و هزینه نهایی وام مسکن 

با توجه به اینکه خریداران وام مسکن نیازمند پرداخت دو هزینه برای اخذ وام هستند، نرخ سود دیگر در میزان اسمی ثبت شده نخواهد بود . این میزان را بانک مسکن 17.5 درصد اعلام کرده اما در هفته اخیر برای مجردین و متاهلین در حد 21.32 درصد رقم خورده است. یعنی تقریبا 3 واحد درصد از آنچه ثبت اسمی شده است بیشتر است

بررسی ها نشان می دهد این نرخ در 10 ماه اخیر بیشترین نرخ سود در 10 ماه اخیر بوده است.

در نهایت خالص هزینه ای که متقاضیان در طول 12 سال پرداخت می کنند مانند نرخ سود رفتاری صعودی داشته است. این هزینه در پایان هفته اخیر برای مجردین به سطح 178 میلیون و 940 هزار تومان رسید و برای متاهلین در سطح 332 میلیون و 208 هزار تومان برآورد شد. بررسی ها نشان می دهد این بیشترین رقم در ده ماه اخیر بوده و حاکی از روندی صعودی در این بازار است.

تورم

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید