کاهش قیمت سهام پالایش یکم مانع رشد بورس شد؛

نمادی که شاخ غول‌ ها را شکست + جدول

کدخبر: ۳۷۶۷۳۴
در روزی که ارزش معاملات کل رکوردشکنی کرد و بر قله 31 هزار میلیارد تومانی ایستاد، شاخص کل اندکی افت کرد اما شاخص هم وزن رشد داشت.
نمادی که شاخ غول‌ ها را شکست + جدول

به گزارش اقتصادنیوز، امروز بورس دو سمت متفاوت داشت به طوری که در پایان معاملات، شاخص کل 2 هزار واحد افت کرد و شاحص کل هم‌وزن 3 هزار واحد بالا آمد.

در پیش گشایش معاملات امروز بورس، 251 نماد بازار صف خرید و 155 نماد صف فروش داشتند. ارزش صف‌های خرید بالغ بر 2 هزار و 488 میلیارد تومان بود و صف‌های فروش 172 میلیارد تومان ارزش داشت. بیشترین صف خرید به شرکت‌های های‌وب، سرمایه‌گذاری توکا فولاد (وتوکا) و کا‌لسیمین (فاسمین) تعلق داشت و پدرخش (شرکت درخشان ایران)، تلیسه (شرکت دامداری نمونه تلیسه) و زشگزا (شیر و گوشت زاگرس) بیشترین صف فروش را داشتند.

در نیم ساعت ابتدایی معاملات امروز، روند شاخص کل بورس نزولی بود و 4 هزار واحد ریزش کرد، پس از آن صعود کرد و در ساعت 10 و 30 دقیقه به بالاترین رقم روز، یک میلیون و 480 هزار واحد رسید. اما دوباره روندی نزولی پیدا کرد و در پایان معاملات تا سطح یک میلیون و 470 هزار واحد پایین آمد که پایین‌تر از رقم روز گذشته است.

افت اندک شاخص بورس

در پایان معاملات ‌چهارشنبه بازار سهام، 264 نماد رشد قیمت داشتند که 192 نماد بورسی و 72 نماد فرابورسی بودند. همچنین 197 نماد کاهش قیمت داشتند که 140 نماد بورسی و 57 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 55 درصد بازار رشد قیمت داشتند اما با این حال شاخص کل بورس تهران 2 هزار و 695 واحد افت کرد و در رقم یک میلیون و 470 هزار واحد بایستاد. اما شاخص کل هم‌وزن 3 هزار و 274 واحد رشد کرد و به رقم 423 هزار و 160 واحد رسید. شاخص کل فرابورس نیز 96 واحد بالا آمد به 18 هزار و 465 واحد رسید.

کاهش شاخص کل و رشد شاخص هم‌وزن نشان می‌دهد که برخلاف شرکت‌های بزرگ، شرکت‌های کوچک و متوسط رشد قیمت داشتند.  

روند ساعتی شاخص

سهم‌های پیشران بازار

شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (با نماد معاملاتی تاپیکو) و مخابرات ایران (با نماد معاملاتی اخابر) نمادهای سبزرنگ بازار بودند که بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص بورس داشت. بانک ملت (با نماد معاملاتی وبملت) و شرکت گلگهر (با نماد معاملاتی کگل) نیز نمادهای قرمزرنگ روز چهارشنبه بودند که بیشترین تاثیر را بر افت شاخص داشتند.

ریزش قیمت پالایش یکم

صندوق پالایش یکم که روز گذشته بازگشایی شد، در معاملات امروز ارزش آن 6.6 درصد کاهش یافت. 4 نماد تشکیل دهنده صندوق پالایشی یکم، شتران (پالایش نفت تهران)، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، شبریز (پالایش نفت تبریز) و شبندر (پالایش نفت بندرعباس) همگی افت قیمت داشتند و از عوامل اصلی ریزش شاخص بورس بودند.

شکسته شدن رکورد ارزش معاملات کل

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با رشد 32 درصدی نسبت به دیروز، به رقم 31 هزار و 298 میلیارد تومان رسید که بالاترین رقم در نیمه دوم سال است. اما روند صعودی ارزش معاملات خرد بورس پس از 4 روز متوالی متوقف شد و با کاهش 3 درصدی به رقم 19 هزار و 419 میلیارد تومان رسید.

خروج 605 میلیارد تومان پول‌ حقیقی

بورس در روز چهارشنبه با خروج 605 میلیارد تومان پول‌ حقیقی همراه بود. بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای وتجارت (بانک تجارت)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس) و شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) اختصاص داشت.

امروز در سمت تقاضا، 86 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 14 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 90 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 10 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

تداوم مازاد تقاضا در بازار

در پایان معاملات روز چهارشنبه از ارزش صف‌های بازار کاسته شد. ارزش صف‌های خرید نسبت به روز گذشته 30 درصد کاهش یافت و هزار و 104 میلیارد تومان شد و ارزش صف‌های فروش 435 میلیارد تومان بود که نسبت به دیروز 37 درصد کاهش یافته است.

امروز همانند دیگر روزهای هفته اخیر همچنان ارزش تقاضای بازار از عرضه‌ها بیشتر بود و مازاد تقاضای بازار به رقم 669 میلیارد تومان بالغ شد.

عرضه و تقاضای بورس

در پایان معاملات امروز، همانند روز گذشته، بیشترین ارزش صف خرید به شرکت های‌وب اختصاص داشت. پس از های وب، شرکت معدنی و صنعتی گلگهر (کگهر) بیشترین صف خرید را داشت. نماد پدرخش (شرکت درخشان ایران) نیز بیشترین ارزش صف فروش بازار را به خود اختصاص داد. پس از پدرخش، شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و قشیر (قند شیروان) در رتبه‌های بعدی جدول بیشترین ارزش صف فروش قرار گرفتند. 

شستا صدرنشین جدول ارزش معاملات

در معاملات روز چهارشنبه، شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) بیشترین ارزش معامله بازار سهام را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات سهام شستا 771 میلیارد تومان بود.

پس از شستا، بانک تجارت بیشترین ارزش معاملات را داشت. ایران خودرو رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و خگستر (گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو) در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بانک تجارت در صدر جدول حجم معاملات

امروز برای دومین روز متوالی بالاترین حجم معاملات بورس را بانک تجارت داشت. تعداد معاملات سهام بانک تجارت 1 میلیارد و 904 میلیون و 476 هزار و 250 سهم بود. ایران خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خگستر (گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو) اختصاص داشت. نمادهای بانکی وبصادر (بانک صادرات) و وپارس (بانک پارسیان) نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

روند ساعتی شاخص

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید