گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار سهام پایتخت

صدرنشینی شرکت‌های صنعت روی در بورس + نمودار

کدخبر: ۴۱۷۷۲۰
اقتصادنیوز: امروز 18 خرداد 1400 در اغلب شاخص‌های بازار نمادهای صنعت روی در صدر قرار داشتند.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات روز سه‌شنبه شاخص کل بورس 3 هزار و 364 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 160 هزار واحد رسید.

بورس

رشد شاخص بورس و نزول شاخص فرابورس

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در 30 دقیقه ابتدایی حدود 8 هزار واحد رشد کرد. اما این روند پس از یک ساعت تغییر کرد و شاخص در ادامه معاملات امروز با شیب ملایمی نزول کرد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز دوشنبه 3 هزار و 364 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 160 هزار و 568 واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز در پایان معاملات با رشد 115 واحدی نسبت به روز گذشته در رقم 383 هزار و 942 واحد ایستاد. اما شاخص کل فرابورس 59 واحد پائین آمد و به رقم 17 هزار و 660 واحد رسید.

بورس

صدرنشینی نمادهای صنعت روی

در معاملات روز سه‌شنبه در اغلب شاخص‌های بازار نمادهای صنعت روی در صدر قرار داشتند. دو نماد فتوسا (تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان) و فگستر (گسترش صنایع روی ایرانیان) پرتراکنش‌‌ترین سهم‌های فرابورس بودند. به علاوه این دو نماد در کنار فروی (ذوب روی اصفهان) بیشترین صف‌های خرید را در پایان معاملات امروز داشتند. فروی بیشترین افزایش قیمت در میان نمادهای بورسی را نیز به خود اختصاص داد. 

همچنین بیشترین ورود پول حقیقی -پس از نماد برکت- به دو نماد فروی (ذوب روی اصفهان) و فزرین (زرین معدن آسیا) اختصاص داشت. همچنین در معاملات نمادهای فرابورسی، زنگان (صنعت روی زنگان) بیشترین کاهش قیمت را داشت. 

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 176 نماد رشد قیمت داشتند که 136 نماد بورسی و 40 نماد فرابورسی بودند. همچنین 243 نماد کاهش قیمت داشتند که 153 نماد بورسی و 90 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 39 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 54 درصد بازار افت قیمت داشتند.

خروج پول حقیقی 

روز سه‌شنبه بار دیگر ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 253میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام غکورش (صنایع غذایی کورش)  تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 42 میلیارد تومان بود. پس از غکورش، غصینو (شرکت صنعتی مینو) و فولاد (فولاد مبارکه) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

در مقابل نمادهای وبملت (بانک ملت)، فروی (ذوب و روی اصفهان) و فزرین (شرکت زرین معدن آسیا) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. در میان گروه‌های بازار نیز گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری» بیشترین ورود پول حقیقی را داشت. 

 لیدرهای بازار

امروز «وبملت»، «خودرو» و «رمپنا» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس غکورش صدرنشین است و خودرو و خساپا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز فتوسا، فگستر و زملارد پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

در روزی که سمت قرمزرنگ بازار پرتعدادتر بود قیمت سهام اغلب نمادهای دو گروه «خودرو و ساخت قطعات» (مانند خودرو، خساپا، خگستر، خبهمن و خاذین) و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» (مانند وبصادر، وتجارت و وبملت) افزایش یافت. 

در سوی دیگر بازار بزرگان صنعت فولاد همانند فولاد (فولاد مبارکه) و فخوز (فولاد خوزستان) با افت قیمت مواجه بودند که در کنار فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. هرمز، کاوه، کویر، ارفع، فخاس و فولاژ دیگر نمادهای فولادی قرمزپوش معاملات روز سه‌شنبه بودند. 

کاهش ارزش صف‌های پایانی بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز دوشنبه 45 درصد کاهش یافت و در رقم 173 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 7 درصد کاهش یافت و 2 هزار و 183 میلیارد تومان شد که پائین‌ترین رقم در 46 روز کاری گذشته از 14 فروردین تاکنون است.

شرکت داروسازی برکت (با نماد معاملاتی برکت) با صف‌ خرید 41 میلیارد تومانی برای دومین روز متوالی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت.

پس از برکت، فتوسا (تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان) و فگستر (گسترش صنایع روی ایرانیان) بیشترین صف خرید را داشت.  

بیشترین صف فروش نیز به سمگا (سرمایه گذاری میراث فرهنگی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 88 میلیارد تومانی داشت. پس از سمگا، خزر (فنرسازی زر) و سصفها (سیمان اصفهان) بیشترین صف فروش را داشتند.

 رشد ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 7 هزار و 239 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌دوشنبه 42 درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز با رشد 67 درصدی نسبت به روز قبل به رقم 5 هزار و 652 میلیارد تومان رسید که پس از رقم 6 هزار و 234 میلیارد تومانی که در روز 9 خرداد ثبت شد، بیشترین رقم ارزش معاملات خرد در سال 1400 است.

 ایران خودرو صدرنشین جدول معاملات

در معاملات امروز خودرو (شرکت خودروسازی ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 207 میلیارد تومان بود.

پس از خودرو، غکورش بیشترین ارزش معاملات را داشت و وبملت رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن سایپا و شپنا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز سهام شرکت ایران خودرو با تعداد یک میلیارد و 95 میلیون و 307 هزار و 396 سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد کرمان تعلق داشت. دو نماد وبملت و خگستر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید