روز پرنوسان بازار سهام در سوم شهریور 1400

تداوم حرکت شارپی شاخص هم وزن در بورس تهران

کدخبر: ۴۳۵۷۵۵
اقتصادنیوز: امروز 3 شهریور 1400 شاخص کل و شاخص هم وزن سبزپوش ماندند.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات روز چهار‌شنبه شاخص کل بورس 6 هزار و 672 واحد صعود کرد و به سطح یک میلیون و 550 هزار واحد رسید.

بورس

پایان صعودی هفته

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در 15 دقیقه ابتدایی با رشد 5 هزار واحدی تا سطح یک میلیون و 548 هزار واحد بالا رفت. شاخص در ادامه روند نزولی پیدا کرد و در ساعت 10 و 10 دقیقه در کمترین سطح روز قرار گرفت و تا رقم یک میلیون و 540 هزار پایین رفت. اما پس از آن دوباره به سمت بالا تغییر مسیر داد و در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز سه‌شنبه 6 هزار و 672 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 550 هزار و 120 واحد رسید.

روند صعودی پرشتاب شاخص هم‌وزن در آخرین روز کاری هفته نیز ادامه یافت و 5 هزار و 78 واحد نسبت به روز سه‌شنبه بالا آمد و در رقم 456 هزار و 298 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 97 واحد رشد کرد و به رقم 22 هزار و 317 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 317 نماد رشد قیمت داشتند که 222 نماد بورسی و 95 نماد فرابورسی بودند. همچنین 158 نماد کاهش قیمت داشتند که 114 نماد بورسی و 44 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 66 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 32 درصد بازار افت قیمت داشتند.

ورود پول حقیقی

روز چهارشنبه برای دومین روز پیاپی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 57 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد.

 در معاملات امروز بیشترین ورود پول حقیقی به سهام پارسان (شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 85 میلیارد تومان بود. پس از پارسان، قثابت (قند ثابت خراسان) و خبهمن (خودروسازی بهمن) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

در مقابل نماد وبملت (بانک ملت) با 56 میلیارد تومان بیشترین خروج پول حقیقی را داشت و نمادهای برکت (داروسازی برکت) و فولاد (فولاد مبارکه) در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

لیدرهای بازار

روز چهارشنبه نمادهای «پارسان»، «وامید» و «تاپیکو» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند. 

همچنین سه نماد «فارس»، «شستا» و «فولاد» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس سپید صدرنشین است و شستا و سنیر در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورسنیز وهامون، دی و مدیریت پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

مازاد تقاضا در بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 11 درصد افت کرد و در رقم هزار و 182 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 47 درصد کاهش یافت و 102 میلیارد تومان شد. بدین ترتیب ارزش مازاد تقاضای بازار در پایان معاملات به هزار و 80 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز سه‌شنبه افت 5 درصدی را نشان می‌دهد. 

شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور (کنور) با صف‌ خرید 105 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کنور، نمادهای مدیریت (سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشور) و مادیرا (صنایع ماشین‌های اداری ایران) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به ثالوند (سرمایه گذاری مسکن الوند) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 47 میلیارد تومانی داشت. پس از ثالوند، کمرجان (بازرگانی و تولیدی مرجان کار) و ثاباد (توریستی و رفاهی آبادگران ایران) بیشترین صف فروش را داشتند.

افزایش ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 15 هزار و 438 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌سه‌شنبه 10  درصد افزایش یافته است. 

ارزش معاملات خرد نیز با رشد 12 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 11 هزار و 934 میلیارد تومان رسید.

شستا و دی صدرنشینان جدول معاملات

در معاملات امروز نماد شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 257 میلیارد تومان بود.

پس از شستا، وبملت بیشترین ارزش معاملات را داشت و غدام رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد دی و سنیر در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز دی (بانک دی) با تعداد یک میلیارد و 674 میلیون و 468 هزار و 195 سهم در صدر قرار گرفته است. خبهمن در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. دو نماد خودرو و وبملت نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید