پیش بینی بازار سهام در هفته دوم آذر 1400

شناسایی چالش این هفته بورس پایتخت

کدخبر: ۴۵۷۲۲۳
اقتصادنیوز: دامنه نوسان قیمت ها در بازار سهام در هفته پیش رو با حساسیت بیشتری ممکن است دنبال شود و این در حالی است که سیگنال دلار میتواند سمت تقاضا را در برخی از سهام ها تحریک کند.
شناسایی چالش این هفته بورس پایتخت

به گزارش اقتصادنیوز ، معاملات هفته پیش روی بازار سهام شاید یکی از حساسترین هفته ها را در ماه های اخیر سپری کند. با شروع دور جدید از مذاکرات وین حساسیت ها بالارفته و البته در پیشران همه بازارها، قیمت دلار تا قبل از آغاز مذاکرات از کانال 29 هزار تومان عبور کرده و به باور تحلیلگران بازار قصد دارد تا قبل از آغاز مذاکرات جدید در وین از کانال 30 هزار تومان هم عبور کند.

با حساسیت ها در خصوص مذاکرات که البته با سفر رافایل گروسی، دبیرکل آژانس به تهران اوج گرفت و نشست روز چهارشنبه شورای حکام و بیانیه تروئیکای سه کشور اروپایی در خصوص نگرانی درباره برنامه هسته ای ایران، اکنون اما جدیت ها در خصوص احتمال افزایش اختلاف میان طرف های مذاکره کننده بیشتر به چشم میآید. تهران البته تاکید کرده توافق تنها زمانی حاصل میشود که امریکا همه تحریم های یکجانبه بعد از خروج امریکا از برجام را بردارد و واشنگتن اما مدعی شده نشانه های رسیدن به توافق در میان گفته های طرف ایرانی دیده نمیشود. گروسی هم از ناتمام ماندن مذاکرات خود با ایران خبر داده است.

در این مختصات بازار سهام متاثر از این رویدادها به احتمال بسیار در دو سویه دنبال میشود؛ در سویه نخست، متاثر از جدی  بودن مذاکرات و درک اختلاف ها، دورنمای بازار ممکن است مبهم تر و با چالش های بیشتر باشد. در سویه دوم رفتار معامله گران متاثر از بازار ارز قرار خواهد گرفت و با توجه به حرکت روبه جلوی قیمت دلار (در قیمت فعلی 29 هزار تومان که ورود به کانال 30 هزار تومان هم بعید نیست) به احتمال بسیار در سهم های دلاری شاهد تکانه های مثبت خواهد بود. در سوی دیگر هم با توجه به مسیر تورم‌زا در اقتصاد ایران و تاثیر فزاینده تحریم ها در تداوم این وضعیت، سهم های ریالی در صنایع مختلف نیز حرکت روبه جلو را تجربه میکند.

چه توکن‌هایی ارزش سرمایه‌گذاری دارند؟/در اکوایران ببینید:

با این اوصاف، رفتار خریداران به دلیل تردیدها و ابهام ها در دورنمای بازار (چه در خصوص اتفاقات درون بازار و چه در خصوص اتفاقات بیرونی اثرگذار بر بازار) متفاوت و در تناقض است؛ از سویی در مختصات کنونی اقتصاد، قیمت های کنونی سهم ها بسیار کشش و جذابیت برای رشد دارند و از سوی دیگر به دلیل چالش نقدینگی و ورودی پول حقیقی ها و حس بی اعتمادی نسبت به بازار، خریداران با تردید نظاره گر بازار هستند.

بازار در شرایط فعلی کانال 1.4 میلیون واحد را برای یکبار دیگر از دست داده و این در حالی است که بازگشت به کانال 1.4 میلیون واحد در شرایط کنونی سخت تر از شرایط قبل خواهد بود. هر بار که بازار شاخص کل 1.4 میلیون را از دست میدهد، برای بار دیگر با چالش بیشتر به این کانال بر می گردد. اکنون نیز در همین وضعیت قرار دارد و اگرچه توان بازگشت به کانال 1.4 میلیون واحد وجود دارد اما شرایط ناپایدار باعث شده بازار به راحتی دوباره به عقب برگردد.

در هفته جاری علاوه بر رویدادهای مربوط به مذاکرات برجامی وین که میتواند حساس تلقی شود، گزارش عملکرد ماهانه شرکت ها، سیگنال های دلار و کامودیتی ها هم میتواند روی رفتار سمت تقاضا و سمت عرضه اثرگذار باشد. نکته مثبت بازار در هفته جاری تداوم ورودی پول حقیقی هاست که با وجود سیگنال منفی از صف های فروش میتواند بازار را سرپا نگه دارد. بهبود و رونق معاملات در هفته جاری به تاثیر از رویدادهای مطرح شده محتمل است اما ناپایدار و شکنندگی این اوضاع چالش بازار بود که سمت تقاضا را مردد نگه دارد و سمت عرضه را به جلو می راند.

  • 2 (1)
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید