موافقان و مخالفان لایحه ارتقای زنان چه گفتند؟

کدخبر: ۵۶۶۱۴۶
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان با استناد به دین مبین اسلام که جایگاه ویژه‌ای برای زنان قائل است در سه حوزه حمایتی، اقدامات پیشگیرانه و قضایی به مسائل حوزه زنان پرداخته است.
موافقان و مخالفان لایحه ارتقای زنان چه گفتند؟

به گزارش اقتصادنیوز، مهرداد گودرزوند چگینی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در موافقت با کلیات لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقاء امنیت آنها در برابر سوء رفتار بیان کرد: دین اسلام دین مودت و دینی است که بر پایه عدالت است. بر این اساس جایگاه زن در نظام جمهوری اسلامی ایران با استناد به دین مبین اسلام جایگاه بسیار محکم و والایی است. در دین اسلام به جایگاه زنان توجه ویژه‌ای شده است.

بنابر گزارش ایسنا، وی در ادامه اظهار کرد: در این لایحه توجه زیادی به زنان شده است و در سه بخش به مسائل زنان پرداخته است؛ یکی از این حوزه‌ها بخش حمایتی است که از سوی حاکمیت دنبال می‌شود. شناسایی زنان و دختران آسیب دیده و یا در معرض آسیب، حمایت‌های اقتصادی و حمایت‌های قضایی، درمان روحی و توانمند سازی زنان از جمله مواردی است که در این بخش آمده است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه تصریح کرد: در بخش دیگر لایحه تدابیر پیشگیرانه وجود دارد که در واقع مانع هر گونه اقدام  برای بروز سوء رفتار علیه زنان شده است. از جمله توسعه و تقویت ساماندهی نهادها و پژوهشکده ها، شناسایی واقعیت های آسیب زا، مناسب سازی فضای کاربرد شهری، ارتقای آگاهی، مهارت افزایی، اطلاع رسانی و آموزش در این لایحه دیده شده و نقطه اتکای زنان به این لایحه است.

گودرزوند تاکید کرد: در نظام جمهوری اسلامی جایگاه زنان جایگاه بسیار رفیعی است. مقام معظم رهبری همواره در فرمایشات خود به جایگاه زنان توجه ویژه ای داشته اند. به صیانت از زنان در قانون اساسی ما پرداخته شده است. استفاده از وکلا و کارشناسان یکی از مهمترین بخش هایی است که در تدابیر حقوقی و قضایی قرار دارد. همچنین ایجاد فوریت در پرونده هایی که در این موضوع مطرح می شود، محوری ترین بخش که در موضوع تدابیر حقوقی و قضایی دیده شده است. از سوی دیگر در این لایحه به جرم انگاری جدید پرداخته شده است.  این لایحه مصداق توجه به زنان در نظام جمهوری اسلامی بوده و در حوزه پیشگیرانه و حمایتی به مسائل زنان پرداخته است.

لایحه ارتقاء امنیت زنان بنیان خانواده را سست می‌کند

بنابر گزارش ایسنا، حجت الاسلام حسن نوروزی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف کلیات لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار اظهار کرد: این لایحه دارای ایرادات فکری است، از سه سال و نیم ما طرح مهریه را به مجلس شورای اسلامی دادیم اما رئیس مجلس شورای اسلامی جلوی مطرح شدن آن را گرفت و آن را عقب انداخت اما این لایحه دی‌ماه سال گذشته آمده است و اکنون در دستور کار مجلس قرار گرفته که این ظلم بین و استبداد رئیس مجلس است.

وی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: چرا اجازه نمی‌دهید طرح مهریه در دستور کار قرار گیرد؟ به چه کسی جایزه می‌دهید؟ این لایحه دی ماه سال گذشته پس از ۱۰ سال از دولت روحانی به مجلس شورای اسلامی آمد و در کمیسیون اجتماعی هم تنها دو نفر روی آن کار کردند، حال این‌که باید برای بررسی این لایحه کمیسیون مشترکی تشکیل می‌شد نه این‌که در اختیار چند نفر قرار می‌گرفت.

نوروزی ادامه داد: سفیر انگلیس در ایران در صفحه اینستاگرام خود در حمایت از پایان دادن به خشونت علیه زنان که محور فکری و کاری این لایحه است، یک کروات نارنجی نماد مبارزه با خشونت علیه زنان زده است و مردم ایران را به حمایت از مبارزه با خشونت علیه زنان دعوت کرده است.

نایب رئیس کمیسیون حقوقی اضافه کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد این لایحه تحت عنوان قوانین حقوق بشر و بین‌المللی سازمان ملل به ویژه سند ۲۰۳۰ است و بنیان خانواده را سست می‌کند و درگیری بین مردان و زنان ایجاد می‌کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه این لایحه مخالف اصول اسلامی است، گفت: چرا نوشته اید اگر مرد مانع اشتغال زن و یا خروج او از کشور شود، می تواند زن به دادگاه مراجعه کرده و به جای توافق با همسر خود به صورت مستقل از کشور خارج و یا شاغل شود.

وی افزود: در خصوص نابرابری دیه زن و مرد در این لایحه پیشنهاد شده صندوقی تشکیل شده و تفاضل دیه را این صندوق پرداخت کند. مگر اسلام خود تشخیص این موارد را نداده است که امروز به کمک قوانین بین‌المللی شما قصد دارید چنین چیزی را تصویب کنید؟

نوروزی اضافه کرد: در این لایحه آمده که اگر مردی برای دو بار به همسر خود جراحت وارد کند مثلا اگر تاختی بریده شود، مرد باید دیه پرداخت کرده و زن می‌تواند درخواست طلاق کند؛ این خلاف ماده ۱۱ قانون مدنی است که موارد عسر و حرج را احصا کرده است. در کجای اسلام فقهای اهل سنت و تشیع و حتی یهودی و مسیحی چنین نظری داده‌اند که با یک خشونت اندک شما می‌توانید درخواست طلاق کنید.

نایب رئیس کمیسیون حقوقی مجلس افزود: برخی از واژه‌های گوناگون در این لایحه آمده است که معنی آنها مشخص نیست مثلا تمکین نامشروع جرم است اصلا تمکین مشروع یا نامشروع به چه معناست؟

در لایحه ارتقاء امنیت زنان بسیاری از خلأ‌های حمایتی برطرف شده است

بنابر آنچه ایسنا نوشته است؛

فاطمه قاسم‌پور در جلسه امروز (یکشنبه)مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی کلیات لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقاء امنیت آنان در برابر سوء رفتار، به ارائه گزارشی از فرآیند رسیدگی این لایحه در مجلس شورای اسلامی پرداخت.

رییس فراکسیون زنان مجلس توضیح داد: اعضای کمیسیون در جلسات متعددی با حضور مسئولان دستگاه های ذیربط در حوزه زنان بحث ها و تبادل نظرهای زیادی را انجام دادند تا این لایحه تکمیل شود.

وی با بیان اینکه دین مبین اسلام نگاه ویژه ای به جایگاه زنان دارد و هرگونه سوءرفتار با زنان را مذموم تلقی کرده است، افزود: رهبر انقلاب بارها در جلسات متعدد به موضوع ظلم به زنان و اهمیت حمایت از جایگاه آن ها اشاره کرده اند و بر لزوم حمایت قانونی از زنان به ویژه در بستر خانواده تاکید جدی کردند. ایشان در ۱۴ دی ماه سال گذشته در دیدار با فعالان حوزه زنان تاکید کردند گاهی مردان با تکیه بر توان جسمی خود بر زنان ظلم می کنند لذا برای حفظ نهاد خانواده باید قوانین آن چنان محکم باشد که چنین موضوعی رخ ندهد.

قاسم پور ادامه داد: با توجه به خلاءهای موجود در این عرصه و رویکرد پیشگیرانه و حمایتی پرداختن به حوزه زنان اهمیت ویژه ای دارد؛ روند فرآیند تدوین این لایحه از سال ۹۰ و در دولت دهم آغاز شد و پس از اخذ نظرات قوه قضائیه توسط دولت دوازدهم به مجلس ارائه شد. بخش اعظم مفاد این لایحه در قانون مجازات وجود داشت لذا بررسی های کارشناسی صورت گرفت تا نگاه صرف حقوقی مشکل آفرین نباشد. بر این اساس نمایندگان تلاش کردند با نگاه حمایتی تبعات مداخله در امور خانواده کاهش پیدا کند.

به گفته وی، در این لایحه سه محور پیشگیرانه، حمایتی و کیفری مورد تاکید قرار گرفته است. همچنین تقویت رویکرد حل مسئله، کاهش مفاد جرم انگاری و تقویت رویکرد ترمیمی در آن است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای دستگاه های مربوطه مطابق توانشان تکالیف ایجاد شده و از طریق ارتباط میان دستگاه ها در بستر سامانه پنجره خدمات از اقدامات جزیره ای جلوگیری شود؛ در جمهوری اسلامی قوانین حمایتی زیادی در خصوص زنان وجود دارد اما خلاءهایی نیز حس می شود که این لایحه به رفع آن ها کمک شایانی می کند.

زنان باید در کنار مردان دیده شوند

عبدالعی رحیمی مظفری در جلسه علنی امروز مجلس و در مخالفت با کلیات لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار، بیان کرد: بندهایی از این لایحه می تواند خیلی به جامعه کمک کند اما بندهایی هم هست که این موضوع را به نحوی دو قطبی می کند. اولین ایرادی که وارد می کند این است که چرا صرفا بحث زنان را مطرح کنیم؟ زنان و مردان در اسلام کنار هم هستند. کانون خانواده طوری نیست که زن و مرد را جدا کنیم.

بنابر گزارش ایسنا، وی در ادامه اظهار کرد: بنده با خیلی از بندها و کلیات اینکه باید حقوق زن در جامعه رعایت شود مخالف نیستم. زن به عنوان مهم ترین و اثر گذارترین و پایدارترین عنصر خانواده است. این لایحه باید به نحوی تنظیم شود که کانون خانواده را دو قطبی نکند. عنوان این لایحه ممکن است تفکر فمنیستی ایجاد کند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه تصریح کرد: عنوان لایحه باید به نحوی باشد که برای حمایت از خانواده، زن در کنار خانواده و به عنوان کانون اصلی خانواده تعریف شود از این رو ضمن اینکه ما باید به حقوق زنان توجه جدی کنیم تا دستمایه سوءاستفاده دشمنان نشود و معتقدیم که به زن به عنوان مهم ترین عنصر جامعه توجه شود.

وی در ادامه تاکید کرد: در برخی از بندهای لایحه مذکور نگاه های غربی وجود داشته و در برخی از بندها نیز به صورت یکطرفه به موضوعات نگاه شده در حالی که در اسلام زن و مردم در کنار هم و مکمل هم هستند و در اسلام تاکید شده مرد وقتی ازدواج می کند نیمی از دین خودش را به دست می آورد بنابراین دیده شدن زنان و مردان در کنار هم یکی از ضروریاتی بوده که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: ممکن است برخی سنت ها، آداب و تفکرات غلط در جامعه موجب اجحاف در حقوق زنان شود از این رو باید در این لایحه این موضوع دیده شده و حقوق بانوان تامین شود اما حتما باید  به نوعی لایحه اصلاح شود که موجب منسجم تر شدن کانون خانواده گردد.

لایحه ارتقای امنیت زنان در دایره اسلامی نوشته نشده است

حجت الاسلام سیدمحمود نبویان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف کلیات لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار اظهار کرد: کلیات این لایحه ابهامات اساسی دارد از جمله اینکه مفاهیم در آن تعریف نشده است.

بنابر آنچه ایسنا نوشته، نبویان با بیان این‌که در این لایحه مفاهیمی همچون آسیب دیدگی زنان آمده است، اظهار کرد: اساسا تعریف زنان در معرض آسیب چیست؟ این موضوع دارای معانی گسترده‌ای است که باید مشخص شود.

وی اضافه کرد: در نوشتن پایان‌نامه متنی از غربی‌ها دیدم که در آن آمده بود که مجلس انگلیس در حال بازنگری است که آیا مرد می‌تواند به همسر قانونی خود تجاوز کند یا نه؟ تجاوز در تعریف ما در اسلام به معنی رابطه‌ یک زن با مرد بدون رابطه زوجیت است اما در تعریف غربی‌ها چنین چیزی نیامده است و رابطه زن و مرد برای آنها به دو قسم است یا زن و مرد راضی هستند و یا ناراضی؛ اگر راضی باشند تجاوز صدق نمی‌کند و این موضوع ۱۰۰ درصد با اسلام در تضاد است.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این موضوع در بند ۳۱ این لایحه آمده که هرگاه کسی زنی را به ارتکاب جرمی که مستوجب حد است اگر اکراه کند مستوجب حد می‌شود. حالا اگر اکراه نکند و راضی باشد این موضوع صدق نمی‌کند شاید گفته شود که مراد این است که فقط آسیب‌ها را می‌گوییم که این کار را بدتر می‌کند اگر دختر و پسری راضی باشند در لایحه به عنوان آسیب دیده نشده است.

نبویان با اشاره به ماده ۳۰ این لایحه اظهار کرد: طبق این ماده هر کسی بدون رضایت و برخلاف تمایل زنی، به وسیله سامانه‌های یارانه‌ای یا مخابراتی و یا هر وسیله دیگری، پیام، تصویر و یا نماد مستهجن ارسال کند مجازات می‌شود اما اگر طرف رضایت داشته باشد اشکالی ندارد که این خلاف شرع است؛ این لایحه در دایره اسلام نوشته نشده است. واژه اسلام آمده است اما به آن توجه نشده است.

وی همچنین اظهار کرد: در این لایحه واژه آزار جنسی آمده اما تعریفی برای آن وجود ندارد که این شامل عبارت توانمند سازی زنان هم می‌شود. در این لایحه همه کشور درگیر شدند تا آن را اجرا کنند این موضوع را القا می‌کنند که در کشور معضل جدی است و زنان جامعه ما در حال آسیب هستند حال این‌که مقام معظم رهبری در سخنان اخیرشان گفتند که زنان جامعه ما قابل مقایسه با زنان سایر جوامع نیستند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: در قرآن آمده که حجاب حفظ شود تا آسیبی نبییند و اذیت نشوند اما خبری از این آسیب‌ها در این لایحه نیست. در حقوق بشر آمده که فارغ از هرگونه دین و مذهب حقوقی را قائل هستیم که عین این را در ماده یک مشاهده می‌کنیم.

جهان باید بداند زنان ایران اسلامی در بالاترین جایگاه هستند

مهدی عیسی‌زاده در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در دفاع از گزارش کمیسیون اجتماعی پیرامون کلیات لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقاء امنیت آنان در برابر سوء رفتار بیان کرد: خداوند خودش می‌داند در این ماه عزیز ما هرچه در توان داشتیم گذاشتیم تا در این لایحه به عزت زنان ایران اسلامی توجه شود. زنانی که در ۴۴ سال انقلاب اسلامی دوشادوش مردان در سنگرهای مختلف نبرد سیاسی، اقتصادی و هشت سال دفاع مقدس حضور داشتند. بنده در این ماه هرچه آقایان به من و همکارانم توهین کردند را می‌بخشم. بند بند این لایحه در کمیسیون اجتماعی بررسی شده است.

بنابر آنچه ایسنا نوشته، وی در ادامه اظهار کرد: بنده از همه همکارانم می‌خواهم که به صورت شفاف رای خود را به کلیات این لایحه اعلام کنند. امام راحل فرمودند که باید به زنان توجه ویژه شود رویکرد ما در این لایحه این است که یکبار برای همیشه به جهان بگوییم که زنان ایران اسلامی در بالاترین جایگاه هستند. در این لایحه به نقش بانوان و زنان توجه ویژه‌ای شده است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: آمار خانم‌های تحصیلکرده و متخصصان قبل از انقلاب و بعد از انقلاب را باید با هم مقایسه کرد و رشد این آمار باعث افتخار همه ما است. این فرصت تاریخی اکنون در اختیار ما قرار دارد و اکنون این باب باز شده که بعد از سال‌ها به موضوعی که مورد مطالبه رهبری است پرداخته شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید