سرخط خبری مهمترین رخدادهای جهان؛

ادعای آمریکایی درباره جنگ با ایران /پادشاه جدید فن‌آوری /ادامه جنجال بر سر آسترازنکا

کدخبر: ۳۹۹۸۲۰
در حالی که کنت مکنزی ادعا کرد آمریکا نمی‌خواهد با ایران وارد جنگ شود، کیم یو جونگ، به مقامات واشنگتن هشدار داد اگر می‌خواهند در چهار سال پیش رو خواب راحت داشته باشند، دست از اقدامات تحریک‌آمیز بردارند.
ادعای آمریکایی درباره جنگ با ایران /پادشاه جدید فن‌آوری /ادامه جنجال بر سر آسترازنکا

به گزارش اقتصادنیوز، ادعای جدید فرمانده سنتکام پیرامون جنگ با ایران، تهدید آمریکا توسط خواهر رهبر کره شمالی، کشته‌شدن دست‌کم 94 نفر در طول دو روز در اعتراضات میانمار،  تبدیل خاورمیانه به مشتری اصلی بازار جهانی سلاح، ادامه جنجال بر سر آستروزنکا، معرفی چهارمین وزیر بهداشت برزیل در عصر کرونایی، پادشاه جدید فن‌آوری و حملات راکتی جدید در عراق سرخط رسانه‌های بین‌المللی را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

ادعای فرمانده سنتکام پیرامون جنگ با ایران

کنت مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، سنتکام، در گفت‌وگو که با شبکه ال‌بی‌سی لبنان انجام داده، با بیان این‌که دولت بایدن در حال ارزیابی رویکرد فشار حداکثری دولت ترامپ بر ایران است، ادعا کرده آمریکا نمی‌خواهد با ایران وارد جنگ شود و دولت بایدن در حال بررسی راه پیش رو است.

6

مکنزی با اشاره به قصد ایران بابت انتقام جویی ترور سردار سلیمانی مدعی شده: «نیروهای مسلح ایالات متحده آمادگی لازم را برای هر احتمالی دارند و ما آماده‌ایم تا در صورت لزوم پاسخ دهیم». هم‌چنین مکنزی پیرامون حمله‌های حوثی‌ها به عربستان سعودی و حمله به نیروهای آمریکایی در عراق هم ادعا کرده «به احتمال زیاد از سوی نیروهای نیابتی ایران انجام شده» و عملی «تجاوزکارانه» است و‌گفته چنین وضعیتی به آرام‌تر شدن شرایط کمکی نمی‌کند.

تهدید آمریکا توسط خواهر رهبر کره شمالی

به گزارش یورونیوز، کیم یو جونگ، خواهر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی با انتقاد از اقدام آمریکا در برگزاری رزمایش مشترک با کره جنوبی به مقامات واشنگتن هشدار داد که اگر می‌خواهند در چهار سال پیش رو «خواب راحت» داشته باشند، دست از اقدامات تحریک‌آمیز بردارند.

8

کیم یو جونگ گفته کشورش قصد دارد توافق دوجانبه سال ۲۰۱۸ با آمریکا در مورد کاهش تنش‌های نظامی را بازنگری کرده و احتمالا نهادی دولتی در پیونگ یانگ را که به مدت چندین دهه مسئول روابط با کره جنوبی بوده است، منحل کند. وی همچنین گفت که احتمالا نهاد مسئول پذیرش گردشگران کره جنوبی در منطقه توریستی «کومگانگ» یا «کوهستان الماس» در کره شمالی بسته خواهد شد.

به گفته او: «من هم‌چنین می‌خواهم از این فرصت استفاده کرده و به دولت جدید آمریکا که بسیار مشتاق است بوی باروت را از سمت اقیانوس در سرزمین ما پخش کند، توصیه‌ای بکنم. اگر آنها می‌خواهند برای چهار سال آینده شب‌ها راحت بخوابند، بهتر است از همین ابتدا کارهایی انجام ندهند که مانع از خواب راحت آنها شود».

کشته‌شدن دست‌کم 94 نفر در طول دو روز در اعتراضات میانمار

به گزارش آسوشیتدپرس، میانمار کماکان شاهد روزهای خونینی است. تنها در طی دو روز گذشته دست‌کم 94 نفر در اثر درگیری‌های ناشی از اعتراضات خیابانی کشته شده‌اند. طبق اعلام انجمن کمک به زندانیان سیاسی، در تظاهرات روز دوشنبه نیروهای امنیتی دست‌کم ۲۰ را کشتند و در تظاهرات روز یک‌شنبه نیز ۷۴ نفر کشته شدند.

12

سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، ضمن ابراز انزجار از خشونت شدید حکومت نظامی میانمار علیه مردم، از جامعه بین‌المللی خواست برای پایان دادن به این سرکوب کمک کنند. معترضان خواستار آزادی آنگ سانگ سوچی، رهبر حزب حاکم هستند که در ماه فوریه و پس از کودتای ارتش، از قدرت برکنار و بازداشت شد.

 خاورمیانه، مشتری اصلی بازار جهانی سلاح

به گزارش دویچه‌وله، بر پایه بررسی‌های انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (Sipri) میزان صادرات جهانی جنگ‌افزار در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ در همان سطحی قرار دارد که در پنج سال نخست دهه اول قرن بیست و یکم قرار داشت، اما میزان آن در سطح بالاترین مقدار از زمان پایان جنگ سرد باقی مانده است.  

بیش‌ترین میزان افزایش مربوط به صادرات جنگ‌افزار به خاورمیانه بوده است. مطابق پژوهش‌های موسسه سیپری، در پنج سال گذشته به نسبت سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ صادرات جنگ‌افزار به قطر ۳۶۱ درصد، به مصر ۱۳۶ و به عربستان سعودی ۶۱ درصد افزایش داشته است.

1

ایالات متحده آمریکا هم‌چنان در جایگاه بزرگ‌ترین صادرکننده جنگ‌افزار در جهان قرار دارد و سهم خود را از ۳۲ درصد در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ به ۳۷ درصد در پنج سال گذشته افزایش داده است. آمریکا به ۹۶ کشور جهان تجهیزات نظامی می‌فروشد، اما نزدیک به نیمی از مشتریان آن (۴۷ درصد) در خاورمیانه قرار دارند. در دو دوره پنج ساله مورد مقایسه، صنایع نظامی ایالات متحده ۱۵ درصد رشد کرده و آمریکا توانسته فاصله خود با روسیه، به عنوان دومین فروشنده تسلیحات نظامی در جهان را حفظ کند.

روسیه صادرکننده ۲۰ درصد تسلیحات نظامی جهان است و میزان صادرات آن در پنج سال گذشته به نسبت سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ حدود ۲۲ درصد کاهش داشته است. ۹۰ درصد از این کاهش به خاطر سقوط شدید واردات جنگ‌افزار روسیه توسط هند بوده است. روسیه در مقابل، صادرات تسلیحات نظامی به چین، الجزایر و مصر را افزایش داده است.

ادامه جنجال بر سر آسترازنکا

به گزارش رویترز، کشورهای آلمان، فرانسه و ایتالیا هم به جمع کشورهایی پیوستند که تزریق واکسن استرازنکا/آکسفورد را در یک «اقدام احتیاطی» موقتا متوقف کرده‌اند. اخیرا نروژ گزارش کرد که تزریق این واکسن در مواردی باعث لخته شدن خون شده است. در روزهای گذشته جمهوری ایرلند و هلند نیز جزء هشت کشوری شدند که تزریق واکسن استروزنکا را متوقف کرده‌اند.

4

در واکنش به این ماجرا سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌ای تازه با تکرار موضع پیشین خود اعلام کرد گزارش موارد لخته شدن خون را بررسی کرده اما هیچ مدرکی درباره ارتباط آن با واکسن کرونا ندیده و توصیه کرده که واکسیناسیون ادامه پیدا کند: «این طبیعی است که کشورها عوارض جانبی احتمالی گزارش کنند. این به آن معنی نیست که این موارد به واکسیناسیون ربط دارند اما رویکرد مناسب این است که درباره آنها تحقیق شود».

چهارمین وزیر بهداشت برزیل در عصر کرونایی

به گزارش بی‌بی‌سی، ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل برای چهارمین بار از زمان شیوع کرونا وزیر بهداشت این کشور را تغییر داد. اکنون مارسلو کوئیرگا متخصص قلب قرار است جایگزین ژنرال ادواردو پازوئلو شود ، افسر ارتشی شود که بدون هیچ آموزش پزشکی در سمت وزیر بهداشت فعالیت می‌کرد.

55

این تغییر در شرایطی صورت می‌گیرد که شمار مرگ و میر کرونا در برزیل به حدود ۲۸۰ هزار نفر رسیده است. برزیل پس از آمریکا بیشترین آمار مرگ را در جهان ثبت کرده است.نحوه مدیریت کرونا از سوی دولت ژائیر بولسونارو، انتقادهای گسترده‌ای به دنبال داشته است.  ژنرال ادواردو پازوئلو وزیر بهداشتی که اکنون از سوی رئیس جمهوری عزل شده است در ماه مه به این سمت منصوب شد. دو وزیر قبل از او شیوه مدیریت بحران کرونا از سوی ژائیر بولسونارو را زیر سوال برده بودند.

پادشاه جدید فن‌آوری

به گزارش یورونیوز، شرکت تسلا اعلام کرد عنوان شغلی ایلان ماسک، مدیرعامل، به طور رسمی به سمت «پادشاه فناوری» (Technoking) تغییر یافته است.  عنوان شغلی زاک کرخورن، رئیس مالی تسلا، نیز طی حکمی جدید به «ارباب سکه» عوض شده است. جایگاهی که احتمالا به خرید تازه ۱.۵ میلیارد دلار رمزارز بیتکوین توسط تسلا اشاره دارد.

3

ایلان ماسک که در سال‌های اخیر در فهرست ثروتمندترین افراد جهان قرار داشته، همواره شخصیتی جنجالی محسوب شده و با مقامات اداره بازارهای مالی نیز کشمکش‌هایی داشته است. در سال ۲۰۱۸ کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا ایلان ماسک را متهم کرد که با توییت زدن درباره خروج قریب‌الوقوع تسلا از بورس بازرسان را به اشتباه انداخته، در حالی که تحقیقات نشان می‌دهد در آن موقع به لحاظ مالی در موقعیتی نبوده که این کار را با هزینه ۷۲ میلیارد دلار انجام دهد. در پی این رخداد مقامات ایلان ماسک را مجبور کردند از ریاست شورای اداری تسلا کناره‌گیری کند. 

حملات راکتی جدید در عراق

به گزارش العربیه، مقام‌های امنیتی عراقی اعلام کردند که هفت راکت به طرف پایگاه هوایی بلد در شمال بغداد شلیک شده است اما گفتند این حملات راکتی هیچ تلفاتی نداشته است. به گفته این مقامات، پنج راکت به داخل پایگاه اصابت کرده و دو راکت دیگر در منطقه‌ای روستایی خارج از پایگاه بلد اصابت کردند.

10

این پایگاه که در زمان صدام حسین بزرگ‌ترین پایگاه نیروی هوایی عراق به شمار می‌آمد، پس از جنگ ۲۰۰۳ یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های استقرار نیروهای آمریکایی بود، اما این نیروها در دسامبر سال ۲۰۱۱ از آن خارج شدند. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید