سرخط خبری مهمترین رخدادهای جهان؛

مُهر تایید آژانس بر غنی‌ساز ی60 درصدی ایران /خشم چین از مواضع آمریکا

کدخبر: ۴۰۶۴۴۱
در حالی که اعضای حاضر در نشست شنبه پیش از این از آغاز غنی سازی 60 درصدی ابراز نگرانی کرده بودند، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی تایید کرد که ایران تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد را آغاز کرده است.
مُهر تایید آژانس بر غنی‌ساز ی60 درصدی ایران /خشم چین از مواضع آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز، تایید اورانیوم شصت درصدی توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تصویب لایحه برابری دستمزد زنان و مردان، واکنش دولت چین به اظهارات بایدن، ابراز ناامیدی بریتانیا از تصمیم آمریکا، افت تجارت ایران با اتحادیه اروپا، ، غرق شدن قایق پناهجویان در نزدیکی سواحل تونس و انتخاب کمپانی اسپیس ایکس توسط ناسا سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

تایید اورانیوم شصت درصدی توسط آژانس

هم زمان با ادامه نشست کمیسیون برجام در وین، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی تایید کرد که ایران تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد را آغاز کرده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرده است، آژانس امروز آغاز تولید هگزافلوراید اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد‌ی توسط ایران را در تاسیسات غنی سازی نطنز راستی آزمایی مورد قرار داد.

7

در حالی که اعضای حاضر در نشست شنبه پیش از این از آغاز غنی سازی 60 درصدی ابراز نگرانی کرده بودند، عباس عراقچی پس از نشست مذکور در توییتی نوشت: بعد از چند روز گفت‌وگوهای فشرده، به نظر می‌رسد در مسیر درستی قرار گرفته‌ایم اما راه دشواری در پیش است. هنوز برای پیش‌بینی نتیجه مذاکرات زود است. گروه‌های کارشناسی به کار دشوار خود برای روشن‌ کردن مسائل مهم ادامه می‌دهند.

تصویب لایحه برابری دستمزد زنان و مردان

به گزارش رویترز، مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۱۷ رای موافق و ۲۱۰ رای مخالف، طرح برابری دستمزد زنان و مردان را تصویب کرد که از این میان تنها یک نماینده جمهوری‌خواه به این طرح رأی مثبت داد. این طرح، مقررات متفاوتی را برای کاهش شکاف در دستمزد به اجرا می‌گذارد و کارفرمایان را ملزم می‌‌کند که ثابت کنند اختلاف دستمزد به عواملی غیر از جنسیت بستگی داشته است. این طرح همچنین از اقدامات تلافی‌جویانه علیه کارمندانی که رویکرد کارفرمایان خود در این رابطه را مورد پرسش قرار می‌دهند، پیشگیری می‌کند.

9

به گفته دموکرات‌ها، معضل تفاوت دستمزد برای زنان رنگین پوست حادتر است و آنها به ازای هر دلاری که همتایان مرد سفیدپوست خود می‌گیرند، ۶۳ سنت دریافت می‌کنند. زنان لاتین تبار، از این نیز کمتر دستمزد می‌گیرند. اتاق بازرگانی آمریکا از مخالفان تصویب این لایحه است و معتقد است این اقدام، دست کارفرمایان را برای اثبات مشروعیت تفاوت در پرداخت دستمزد می‌بندد.

واکنش دولت چین به اظهارات بایدن

به گزارش رویترز، در پی تاکید جو بایدن در حمایت از ژاپن در مقابل تهدیدات چین، در طی گفت و گو با یوشیهیده سوگا، نخست‌وزیر ژاپن، دولت چین واکنش خشمگینانه‌ای به این اظهارات نشان داده است. در بیانیه صادر شده توسط سفارت چین در آمریکا گفته شده که مذاکرات آمریکا و ژاپن از چارچوب روابط دو جانبه فراتر رفته است.

1

در گفت و گوهای روز جمعه رهبران آمریکا و ژاپن، جو بایدن از تجدید اتحاد تاریخی میان ایالات متحده و ژاپن ابراز خشنودی کرده و دو طرف در کنفرانس خبری خود از ایجاد یک جبهه واحد در برابر آنچه چالش‌های چین در دریای شرقی چین و تنگه تایوان خواندند، خبر داده بودند. هم چنین بایدن گفته بود ایالات متحده از نزدیک با ژاپن در زمینه فناوری‌های نوین و مقابله با تغییر اقلیم همکاری خواهد کرد.

ابراز ناامیدی بریتانیا از تصمیم آمریکا

به گزارش بی بی سی، رئیس ستاد ارتش بریتانیا از تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان ابراز ناامیدی کرده و  گفته این تصمیمی نبود که انتظارش را داشتیم. با این وجود ما مطمئنا به آن احترام می‌گذاریم و این تصمیم به روشنی تایید تحول در استراتژی آمریکاست. ژنرال سِر نیک کارتر، رئیس ستاد ارتش بریتانیا در مصاحبه با بی‌بی‌‎‌سی گفت که خروج تمامی نیروهای ائتلاف بین‌المللی از افغانستان پس از دو دهه، ممکن است به بازگشت جنگسالاران بیانجامد، با این حال به عقیده او وضعیت آن قدر بد نیست که برخی بدبین‌ها پیش‌بینی می‌کنند. او افزوده که در ۲۰ سال گذشته، هیچ حمله تروریستی از افغانستان هدایت نشده، که بزرگترین تقدیر از نیروهای امنیتی ما و کشورهای عضو ناتو است.

6

در روزهای گذشته جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تصمیم به خروج باقیمانده نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر، ‌هم‌زمان با بیستمین سالگرد حملات القاعده به برج‌های نیویورک را اعلام کرد. پیمان آتلانیک شمالی (ناتو) نیز اعلام کرده که همزمان با آمریکا، نیروهایش را از افغانستان خارج خواهد کرد.

افت تجارت ایران با اتحادیه اروپا

گزارش جدید مرکز آمار شورای اروپا، یورواستات، حاکی از افت تجارت ایران با ۲۷ عضو این اتحادیه است. بر اساس آمارهای جدید یورواستات، کل صادرات ایران به این اتحادیه در ماه‌های ژانویه و فوریه ۲۰۲۱ حدود ۱۲۲ میلیون یورو بوده که نسبت به دور مشابه پارسال ۲۶ درصد کاهش یافته است. اروپا در سال ۲۰۱۷ و قبل از تحریم‌های آمریکا حدود ۱۰ میلیارد یورو واردات از ایران داشت، اما پارسال این رقم به ۷۱۰ میلیون یورو سقوط کرد.

2

همچنین در دو ماهه ابتدایی سال اتحادیه اروپا ۵۸۳ میلیون یورو صادرات به ایران داشته که نسبت به دور مشابه پارسال نزدیک ۶ درصد کاهش نشان می‌دهد. اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۱ میلیارد یورو صادرات به ایران داشت، اما پارسال این رقم به ۳.۷۵ میلیارد یورو سقوط کرده بود. آلمان سهمی ۴۰ درصدی در کل صادرات اتحادیه اروپا به ایران دارد و حدود یک سوم صادرات ایران به اتحادیه اروپا نیز راهی آلمان می‌شود.

غرق شدن قایق پناهجویان در نزدیکی سواحل تونس

به گزارش دویچه وله، کمیساریای پناهندگان سازمان ملل و اعلام کرده با واژگون و غرق شدن یک قایق حامل پناهجویان در نزدیکی سواحل تونس ۴۱ نفر جان خود را از دست دادند که دستکم یک کودک در میان آنها بوده است. تمام جان‌باختگان از کشورهای آفریقایی بوده‌اند. گشت ساحلی تونس اعلام کرد که توانسته تنها سه تن از پناهجویان را نجات دهد.

3

بر اساس گزارش این سازمان، در سال گذشته شمار قایق‌های غرق‌شده حامل پناهجویان نسبت به سال پیش از آن سه برابر شده است. از آغاز سال میلادی جاری بدین سو شمار پناهجویان غرق‌شده در دریای مدیترانه به ۲۹۰ نفر رسیده است. شمار جان‌باختگان در سال ۲۰۲۰ دستکم ۱۲۰۰ نفر بوده است.

اسپیس ایکس، منتخب ناسا

به گزارش آسوشیتدپرس،  کمپانی اسپیس ایکس ایلان ماسک توسط آژانس فضایی آمریکا، ناسا، برای ساخت فضاپیمایی که بتواند بار دیگر انسان را به ماه ببرد، انتخاب شد. آخرین بار در سال ۱۹۷۲ بشر توانست پا به ماه بگذارد. قرار است این فضاپیما تحت برنامه‌ای موسوم به آرتمیس، یک زن و مرد را به سطح ماه منتقل کند. هدف دیگر این برنامه فرود آمدن اولین فرد غیرسفید پوست بر ماه است.

5

این کمپانی گفته که فضاپیمای استارشیپ را در ترکیب با موشک‌های فوق سنگین برای فرستادن فضانوردان به فضا توسعه خواهد داد. این فرودگر که برپایه استارشیپ اسپیس ایکس است در محلی در جنوب تگزاس در حال آزمایش است. ایلان ماسک دو سال پیش آخرین تحولات فضاپیمای کمپانی اسپس ایکس را در معرض دید همگان قرار داد. اسپیس ایکس برای به دست آوردن این پروژه با غول‌های هوافضای سنتی و جف بزوس، بنیانگذار آمازون و همچنین کمپانی داینیتیک که در آلاباما مستقر است، در رقابت بود. ارزش کل این قرارداد برای شرکت ایلان ماسک ۲.۸۹ میلیارد دلار است.

درخواست مودی برای پایان دادن به مهم‌ترین جشنواره مذهبی هندوها

در شرایطی که بنا بر گزارش دانشگاه جانز هاپکینز، آمار مرگ در اثر شیوع همه‌گیری کرونا در سطح جهان از مرز سه میلیون نفر گذشته است، نارندرا مودی، نخست وزیر هند، در پی شیوع گسترده ویروس کرونا از هندوها خواسته تا از تجمع برای انجام آیین‌های مهم ترین جشنواره مذهبی در این کشور خودداری کنند. آمار بی سابقه روزانه مبتلایان به کووید در این کشور همچنان ادامه دارد و در روزهای اخیر آمار مبتلایان روزانه بالای دویست هزار نفر ثبت شده است.

8

هم چنین در شرایطی که نخست‌وزیر ژاپن در جربان سفر‌ خود به آمریکا با مدیرعامل شرکت داروسازی فایزر دیدار و از او خواسته این شرکت در سال جاری میلادی دوزهای بیشتری از واکسن کرونا به ژاپن ارائه دهد، کانادا از دومین مورد لخته شدن خون پس از دریافت واکسن کرونای آسترازنکا خبر داده است. بر اساس بیانیه وزارت بهداشت این کشور، بیماری که به لختگی خون دچار شده است، تحت درمان قرار گرفته و در حال بهبود است. ایالت آلاسکای آمریکا هم که در اثر همه گیری ابن ویروس با کمبود گردشگر مواجه شده برای مقابله با این مسله وعده داده از اول ژوئن در برخی از فرودگاه‌های این کشور به مسافران این ایالت واکسن کرونا به صورت مجانی تزریق می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید