سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

پینگ پنگ برجامی ایران و آمریکا /ویروس جدید در ووهان /خرابکاری جدید اسرائیل در ایران؟

کدخبر: ۴۱۴۴۷۴
وزیر خارجه آمریکا مدعی شده که هنوز نشانه‌ای از سوی ایران مبنی بر آمادگی و تمایل این کشور برای انجام تعهداتش در چارچوب برجام ندیده است.
 پینگ پنگ برجامی ایران و آمریکا /ویروس جدید در ووهان /خرابکاری جدید اسرائیل در ایران؟

به گزارش اقتصادنیوز، اخبار ضد و نقیض از آتش‌سوزی در مجتمع صنعتی اصفهان، تعویق نشست خبری گروسی برای ادامه رایزنی با ایران، ادعای جدید آمریکا در مورد تعهدات برجامی ایران، واکنش جهانی به آدم‌ربایی دولت بلاروس در آسمان، درخواست صنایع آلمان برای پایان دورکاری، ایمنی بالای فایزر و آسترازنکا در برابر نسخه هندی ویروس و ردپای جدید از منشا ویروس در ووهان سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

اخبار ضد و نقیض از آتش‌سوزی مجتمع صنعتی اصفهان

در حالی که دیروز اخباری از انفجار و حریق در مجتمع صنایع شیمیایی شاهین‌شهر اصفهان انتشار یافت، روزنامه گاردین مدعی شده که محل این حریق یک کارخانه تولید پهپاد واقع در اصفهان بوده است. حتی گاردین گمانه‌زنی کرده که این آتش‌سوزی شبیه سایر اقدامات گذشته منتسب به اسرائیل در درون ایران، بخشی از انتقام‌جویی‌های متقابل دو کشور باشد. به گفته سخنگوی مرکز اورژانس استان اصفهان در این حادثه 9 نفر مصدوم شده‌اند.

2

شایان ذکر است که این حادثه سه روز پس از آن به وقوع پیوست ‌که نخست‌وزیر اسرائیل، ایران را متهم کرد همزمان با عملیات در غزه، یک فروند پهپاد حامل مواد انفجاری به آسمان این کشور روانه کرده است. بنیامین نتانیاهو، روز پنج‌شنبه در کنفرانسی خبری بقایای یک پهپاد را نشان داد و گفت که این هواپیمای بدون سرنشین ساخت ایران و مجهز به مواد منفجره است. او مدعی شده بود که این پهپاد از مرز هوایی عراق و یا سوریه برای حمایت از حماس وارد مرز هوایی اسرائیل شده و دفاع هوایی اسرائیل آن را ساقط کرده است.

با این حال مقامات ایران ضمن رد این ادعا اعلام کرده‌اند حریق در شرکت صنایع شیمیایی نارگستر سپاهان درگرفته که به ساخت ترقه و آتش‌بازی می‌پردازد. با این حال گاردین مدعیست مجتمع صنایع شیمیایی نارگستر متعلق به شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) است و  آتش سوزی در بخشی از این مجتمع که هواپیماهای بدون سرنشین تولید می‌کند درگرفته است.

تعویق نشست خبری گروسی برای ادامه رایزنی با ایران

به گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشارتوئیتی اعلام کرد نشست خبری رافائل گروسی، مدیرکل این آژانس، به دلیل ادامه رایزنی با مقامات ایرانی بار دیگر به تعویق افتاده و به صبح دوشنبه موکول شده است. پیش از این قراربود گروسی ظهر دیروز در نشستی خبری درباره آخرین تحولات نظارت و راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران سخن بگوید. توافق همکاری سه‌ماهه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه ۳۱ اردیبهشت (۲۱ ماه مه) پایان یافت.

3

آژانس در هفته‌های اخیر مشغول رایزنی با مقامات جمهوری اسلامی بوده است تا راهی برای تداوم نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران بیابد. با این حال، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ، دیروز اعلام کرد که آژانس از روز اول خرداد «حق دسترسی به تصاویر» برنامه هسته‌ای ایران و انتقال اطلاعات را ندارد.

آمریکا نشانه‌ای از سوی ایران مبنی بر تمایل به انجام تعهدات برجامی ندیده!

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی درباره مذاکرات وین بر سر احیای احتمالی برجام مدعی شدکه هنوز نشانه‌ای از سوی ایران مبنی بر آمادگی و تمایل این کشور برای انجام تعهداتش در چارچوب برجام ندیده است.

4

او در پاسخ به اینکه آیا تصمیم درباره لغو برخی تحریم‌ها تاکنون اتخاذ شده یا خیر گفت: «ما می‌دانیم که چه تحریم‌هایی در صورت مغایرت با توافق هسته‌ای باید برداشته شوند، اما مهم‌تر و از همه مهم‌تر این است که ایران برای بازگشت به توافق هسته‌ای می‌داند چه کاری باید انجام دهد.» او تاکید کرد: «آنچه ما ندیده‌ایم این است آیا ایران آماده و مایل است برای آنچه که باید انجام دهد تصمیم‌گیری کند؟ این آزمونی است که ما هنوز جوابی نداریم.»

او در این  گفت‌وگو گفت: «ما دیگر به پایان [مذاکرات] رسیده‌ایم و در شُرف برگزاری پنجمین دور گفت‌وگوهای خود در وین هستیم. آنچه در این گفت‌وگوها و بحث‌های غیرمستقیم صورت گرفته این است که مشخص شده هر یک از طرفین برای بازگشت به توافق باید چه کاری انجام دهند.» به عقیده او «فشار حداکثری نتیجه‌ای که به دنبالش بودیم را به ارمغان نیاورد» و « بسیاری از اقدامات جمهوری اسلامی اکنون با وجود اعمال سیاست فشار حداکثری از سوی دولت پیشین آمریکا ادامه دارد و مهار نشده و بنابراین اولین کاری که آمریکا باید انجام دهد احیای برجام است».

واکنش جهانی به آدم‌ربایی دولت بلاروس در آسمان

به گزارش یورونیوز، رومن پروتاسویچ از بنیانگذاران یک کانال تلگرامی متعلق به مخالفان دولت بلاروس با پرواز از آتن، یونان عازم لیتوانی بود، در زمان فرود اضطراری هواپیمایش در فرودگان مینسک، پایتخت بلاروس بازداشت شد. پروتاسویچ و همکارانش با تأسیس کانال نکسترا، این پیام‌رسان را به اصلی‌ترین مجرای اطلاع‌رسانی اپوزیسیون در حال مبارزه با رئیس جمهوری مستبد بلاروس بدل کرده بود.

1

هواپیمای حامل پروتاسویچ متعلق به شرکت رایان‌ایر زمانی که در حال عبور از آسمان بلاروس بود به دلیل هشدار بمبگذاری مجبور شد در فرودگاه مینسک به زمین بنشیند. دفتر مطبوعاتی الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس اعلام کرد که او شخصا دستور داد یک هواپیمای جنگی از نوع میگ ۲۹، هواپیمای حامل پراتاسویچ را اسکورت کند.

اقدام دولت مینسک در تغییر مسیر پرواز هواپیمای حامل منتقد سیاسی برای بازداشت او، خشم مقامات کشورهای مختلف را برانگیخته است. شارل میشل، رئیس شورای اروپا اعلام کرده پیشنهاد تحریم بلاروس به دست اتحادیه اروپا در دستور کار نشست دو روزه رهبران این اتحادیه قرار گرفته است. دادستانی‌کل لیتوانی هم در بیانیه‌ای از به جریان انداختن پرونده‌ای برای بررسی تروریستی بودن فرود آوردن هواپیمای رایان‌ایر در بلاروس، خبر داد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز‌ وادار کردن هواپیما مسافربری به فرود را یک اقدام شوک آور خواند و خواستار آزادی فوری رومن پروتاسویچ شد. بلینکن گفت که دولت جو بایدن در حال هماهنگی با شرکای آمریکا برای پاسخ به این اقدام است.

روسیه تهدید درجه یک ماست

به گزارش بی‌بی‌سی، بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، گفته است که روسیه «تهدید شماره یک» برای کشورش است. او در یک مصاحبه اختصاصی به نشریه بریتانیایی تلگراف ازافزایش فعالیت کشتی‌های نظامی روسیه در آبهای سواحل بریتانیا ابراز نگرانی کرده است. به گفته وی کشتی‌های روسی بطور منظم وارد آبهای بریتانیا می‌شوند و عملیات هدفمندانه انجام می دهند.

8

 والاس گفته است که در پایان سال گذشته ، یک زیردریایی روسی در دریای ایرلند دیده شد. به گفته وی کشتی‌های روسی مدت بسیار زیادی در آن منطقه دیده نشده بودند.دریای ایرلند بین اسکاتلند، ایرلند و ایرلند شمالی و ولز واقع است. این اولین بار است که مقامات بریتانیا حضور زیردریایی روسیه را در منطقه تأیید می کنند.

درخواست صنایع آلمان برای پایان دورکاری

به گزارش دویچه‌وله، اتحادیه صنایع آلمان برنامه‌ای شامل ده درخواست برای گذار از بحران کرونا و بازگشت به فعالیت عادی اقتصادی به دولت آلمان تحویل داده است.  این اتحادیه با اشاره به کاهش موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا تاکید کرده است که دولت آلمان باید به گونه‌ای سازمان‌یافته و در تناسب با میزان واکسیناسیون برای عادی‌سازی شرایط اقدام کند.

5

در برنامه این اتحادیه از جمله آمده است که الزام دورکار و هوم‌آفیس باید برداشته شود. افزون بر آن الزام تست کرونا از سوی ادارات و کارخانه‌ها باید از دستور کار خارج شود. اتحادیه صنایع آلمان همچنین به رقابت ایالت‌های مختلف آلمان در عرصه گشایش‌‌ها و رفع محدودیت‌ها اشاره کرده و گفته است که چنین امری عملا به بازگشت جامعه و اقتصاد آلمان به اوضاع عادی آسیب می‌رساند. این اتحادیه از دولت آلمان درخواست کرده است به جای سپردن تصمیم به ایالت‌ها، برنامه‌ای مشخص و گام‌به‌گام برای بازگشت به اوضاع عادی ارائه دهد.

اتحادیه صنایع آلمان ضمن آنکه خواستار کاهش محدودیت‌های کرونایی در آلمان شده، از دولت این کشور درخواست کرده تا به حمایت مالی خود از واحدهای تولید و دیگر حوزه‌های اقتصادی این کشور ادامه دهد.

ایمنی بالای فایزر و آسترازنکا در برابر نسخه هندی ویروس

به گزارش بی‌بی‌سی، نتیجه یک مطالعه در انگلستان نشان داده است که تزریق هر دو دوز واکسن‌های فایزر و آسترازنیکا در برابر نوع جهش یافته ویروس کووید-۱۹در هند بسیار موثر است. بر این اساس نتایج این پژوهش میزان ایمنی واکسن فایزر در برابر نوع جهش یافته در هند، دو هفته پس از تزریق دوز دوم ۸۸ درصد و برای واکسن آسترازنیکا ۶۰ درصد  است.

6

هم‌چنین براساس تازه ترین آمار، حدود ۷۲ درصد از جمعیت بریتانیا اولین دوز و ۴۳ درصد هم هر دو دوز واکسن کرونا را تاکنون دریافت کرده اند. در امریکا هم موارد جدید ابتلا به کرونا به پایین‌ترین حد در ۱۱ ماه گذشته رسیده است. بدین ترتیب دکتر آنتونی فائوچی، مشاور ارشد دولت آمریکا در زمینه همه گیری ویروس کرونا در زمان شرکت در مراسم اولین مسابقه دو که در آمریکا برگزار شده، بدون ماسک حضور یافت.

ردپای جدید از منشا ویروس در آزمایشگاه ووهان

وال‌استریت ژورنال ادعا کرده سه پژوهشگر آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان چین در نوامبر ۲۰۱۹ ماه‌ها پیش از اعلام شیوع کرونا از سوی دولت این کشور، با علایمی شبیه ابتلا به این ویروس، به بیمارستان مراجعه کرده بودند که گمانه‌زنی‌ درباره نشت ویروس عامل کووید۱۹ از این آزمایشگاه را قوت می‌بخشد. بر اساس این گزارش سه محقق انستیتوی ویروس شناسی ووهان چین قبل از زمان ادعایی شیوع کروناویروس، به حدی که بستری شدنشان در بیمارستان ضروری بوده، بیمار شده بودند.

0

این گزارش در آستانه برگزاری جلسه‌ سازمان بهداشت جهانی، برای تصمیم‌گیری درباره انجام مرحله بعدی تحقیق درباره منشا ویروس عامل کووید-۱۹، منتشر شد. پیشتر تیمی از کارشناسان این سازمان فوریه ۲۰۲۱ برای پیدا کردن سرنخ شیوع بزرگترین همه‌گیری قرن، به ووهان چین سفر کرده بودند اما دولت چین از ارائه داده‌های خام به این کارشناسان خودداری کرد. این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی گفته بود فرضیه نشست ویروس عامل بیماری کووید-۱۹ از آزمایش ویروس‌شناسی ووهان بسیار نامحتمل است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید