سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

پیام حمله آمریکا به نیروهای هوادار ایران /بحران سوخت، لبنان را به آشوب کشید

کدخبر: ۴۲۲۷۱۱
به فاصله یک روز پس از حملات هوایی به سه مرکز نظامی گروه‌های هوادار جمهوری اسلامی که با دستور جو بایدن انجام گرفت، نیروهای آمریکا مستقر در سوریه شامگاه دیشب مورد حملات راکتی قرار گرفته و در پاسخ به این حملات آتش گشودند.
پیام حمله آمریکا به نیروهای هوادار ایران /بحران سوخت، لبنان را به آشوب کشید

به گزارش اقتصادنیوز، تبادل آتش میان نیروهای آمریکایی و گروه‌های هوادار ایران در سوریه، پیام حمله آمریکا به نیروهای هوادار ایران، دستور شخصی بایدن برای حمله علیه نیروهای تحت حمایت جمهوری‌ اسلامی، درخواست تمدید فوری توافق از سوی ایران، چالش پهپادهای ایرانی برای آمریکا و اسرائیل، برگزاری رزمایش چندملیتی به رغم هشدار روسیه، ادامه تظاهرات در لبنان در اعتراض به بحران اقتصادی، ممنوعیت فعالیت باینانس در بریتانیا و فراگیری موج گونه دلتای کرونا سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده‌اند.

تبادل آتش میان نیروهای آمریکایی و گروه‌های هوادار ایران در سوریه

به گزارش آسوشیتدپرس، به فاصله یک روز پس از حملات هوایی به سه مرکز نظامی گروه‌های هوادار جمهوری اسلامی که با دستور جو بایدن انجام گرفت، نیروهای آمریکا مستقر در سوریه شامگاه دیشب مورد حملات راکتی قرار گرفته و در پاسخ به این حملات آتش گشودند.سخنگوی ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا مدعی شده در طی این حملات صدمات جانی به نیروهای آمریکایی وارد نشده و خسارت‌های مالی احتمالی نیز درحال ارزیابی است. هم‌چنین گزارش‌ها حاکی از اصابت چند راکت به مقر نیروهای آمریکایی در میدان نفتی «العمر» واقع در حومه شرقی دیرالزور است.

1

ارتش آمریکا و ائتلاف بین‌المللی ضد داعش جزییات این حملات و اینکه کدام پایگاه یا محل استقرار نیروهای آمریکایی مورد حمله قرار گرفته را را اعلام نکردند اما ساعتی بعد به این حملات پاسخ دادند. گفته شده این حملات مقر نیروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی را در المیادین مورد حمله قرار دادند. هنوز مشخص نیست که حملات دیشب نیز با دستور رییس جمهوری آمریکا انجام شده است یا فقط آنگونه که در پیام توییتری سخنگوی ائتلاف بین‌المللی ضد داعش آمده، پاسخی محدود و برای دفاع از خود بوده است.

پیام حمله آمریکا به نیروهای هوادار ایران

به گزارش رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در واکنش به حملات هوایی شبانه ایالات متحده به نیروهای مورد حمایت ایران در عراق و سوریه گفته آمریکا از پرسنل خود حفاظت می‌کند.  او ادعا کرده: «من فکر می‌کنم که ما با اقدامات انجام شده در شب گذشته قاطعانه نشان داده ایم و قبلا نیز اظهار داشتیم که رئیس جمهوری آمادگی کامل دارد تا برای محافظت از منافع ایالات متحده، محافظت از مردم خود، محافظت از پرسنل خود به طور مناسب و سنجیده عمل کند و بار دیگر امیدوارم که پیامی که با حملات شب گذشته ارسال شد شنیده شود و مانع از اقدامات آینده شود».

9

این سخنان در حالی ایراد شده که کتائب سید الشهدا از گروه‌های شبه نظامی نزدیک به ایران در عراق که چهار عضو خود را در حملات روز دوشنبه آمریکا از دست داد، تهدید کرده که از این پس هواپیماى ارتش آمریکا بر فراز عراق مى توانند هدف قرار بگیرند. گروه‌هاى حاضر در  محور مقاومت هم در بیانیه‌اى مشترک گفته‌اند که انتقام خون کشته‌شدگان این بمباران را خواهند گرفت. گروه حشد الشعبی گفته است این حملات به نفع گروه‌های وابسته به داعش بوده است و حق واکنش به این حملات در داخل عراق را برای خود محفوظ می‌داند. ائتلاف الفتح عراق به ریاست هادی العامری که مهم‌ترین گروه نزدیک به ایران در پارلمان عراق محسوب می‌شود نیز خواستار تسریع در خروج نیروهای آمریکایی در عراق شده است.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، با انتقاد از حمله بامداد دوشنبه هفتم تیرماه جنگنده‌های آمریکا به مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در مرز این کشور و سوریه، این حملات را «نقض آشکار و غیرقابل قبول» حاکمیت و امنیت ملی عراق دانست. احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق، نیز در موضعی مشابه گفته است که عراق نباید محل درگیری برای «تسویه حساب» باشد و خواستار عدم تکرار چنین حملاتی باشد.

بایدن: شخصا دستور حمله علیه نیروهای تحت حمایت جمهوری‌ اسلامی را داده‌ام

به گزارش بلومبرگ، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، در دیدار با رئوون ریولین، رئیس‌جمهور اسرائیل در کاخ سفید مدعی شده که به او اطمینان می‌دهد ایران هرگز به سلاح اتمی دست نخواهد یافت.  ریولین نیز پس از این نشست به خبرنگاران گفت که از اظهارات جو بایدن درباره ایران رضایت بسیار زیادی دارد.

8

هم‌چنین بایدن با اشاره به اینکه ایران یکی از موضوع‌های مورد بحث با رییس‌جمهوری اسرائیل است، به حمله‌های اخیر آمریکا علیه شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در منطقه مرزی عراق و سوریه پرداخت. او گفت: «شب گذشته من شخصا دستور حمله را به سایت‌های نیروهای مورد حمایت ایران، که مسئول حمله‌های اخیر علیه نیروهای آمریکا در عراق بوده‌اند، صادر کردم.» او با اشاره به اینکه این اقدام را بر اساس اختیارات خود در قانون اساسی انجام داده، گفت: «حتی کسانی‌ که در کنگره مایل نیستند این امر را بپذیرند، تصدیق کرده‌اند که این حرف صحیح است.» این دومین اقدام نظامی است که ارتش آمریکا از زمان روی کار آمدن جو بایدن و به دستور شخص او علیه مواضع شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران انجام داده است.

درخواست تمدید فوری توافق از سوی ایران

به گزارش یورونیوز، وزارت خارجه فرانسه خواستار آن شده که دولت ایران همکاری خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از سر بگیرد و فورا به بازرسان این نهاد بین‌المللی دسترسی کامل بدهد و از عدم تایید توافق موقت میان ایران و آژانس ابراز تاسف کرده است.

2

این بیانیه این وزارت‌خانه در حالی منتشر شده که در روزهای اخیر تنش‌ها بر سر چگونگی ادامه گفتگوهای هسته‌ای میان ایران و ۴+۱ افزایش یافته است. کشورهای جهان از ایران خواسته‌اند هر چه سریعتر توافق موقت خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تمدید کند. در سوی مقابل اما ایران می‌گوید هنوز تصمیمی در این رابطه نگرفته است. بعد از پایان توافق سه ماهه موقت ایران و آژانس، طرفین اعلام کردند که برای یک ماه دیگر این ساز و کار ادامه می‌یابد و از تاسیسات هسته‌ای ایران فیلمبرداری خواهد شد. اما بعد از پایان این یک ماه، دیگر خبری از تمدید دوباره نیست. اگر چه طرف غربی اثر عدم تمدید این توافق را بر روند گفتگوها بر سر احیای برجام، مخرب دانسته اند، اما از سوی دیگر عده‌ای بر این باورند که این مسئله به عنوان ابزار فشاری از سوی ایران در این مذاکرات نگریسته می‌شود.

چالش پهپادهای ایرانی برای آمریکا و اسرائیل

جروزالم پست با ادعای ساخت پهپادهای جدید توسط ایران نوشته آن‌ها می‌توانند برای پروازهای طولانی برنامه‌ریزی شوند و سپس در مکان دیگری فرود آیند. این روزنامه با استناد به گزارش سایت‌های ایران از جمله «تسنیم» که از رونمایی پهپاد جدید ساخت ایران با برد هفت هزار کیلومتر خبر داده بودند، این موضوع را چالشی برای آمریکا، ‌و هشدار واضحی برای اسرائیل دانست.

5

بر اساس این گزارش، علی‌رغم اینکه هنوز این پهپاد در یک پرواز واقعی چنین مسافت طولانی را طی نکرده، اما در واقع ایران در حال ارسال پیام هشداردهنده است که می‌تواند با این‌ سلاح اسرائیل را هدف قرار دهد. با این حال هنوز مشخص نیست که آیا پهپاد دارای برد هفت هزار کیلومتری، همان پهپاد جدید غزه است که به تازگی رونمایی شده، یا به نوع دیگری اشاره دارد.

برگزاری رزمایش چندملیتی به رغم هشدار روسیه

به گزارش رویترز، رزمایش چندملیتی در دریای سیاه به مدت چهارده روز از  دیروز در شرایطی آغاز شد که روسیه نسبت به برگزاری آن هشدار داده است.  این رزمایش چندملیتی با عنوان نسیم دریا با شرکت ۳۲ کشور شامل کشورهای حوزه دریای سیاه، متحدان ناتو و شرکای آن‌ها با پنج هزار نیرو، ۳۲ کشتی، ۴۰ هواپیما و ۱۸ تیم ویژه عملیات و غواصی برگزار می‌شود.

6

تمرینات دریایی چندملیتی در دریای سیاه در حالی انجام می‌گیرد که روسیه در مورد این اقدام در مجاورت مرزهایش، به ایالات متحده آمریکا و ناتو هشدار داده است. این تمرینات همچنین پس از آن صورت می‌گیرد که روسیه پنج روز پیش ادعا کرد که با شلیک هشداردهنده، ناوشکن انگلیسی «اچ‌ام‌اس دیفندر» را مجبور کرده‌ است که از منطقه نزدیک شهر سواستوپلِ کریمه تغییر مسیر دهد. وزارت دفاع بریتانیا با رد این ادعا گفت که روسیه در حال انجام تمرین دریایی بوده و این شلیک‌ها از قبل اعلام شده بود.

ادامه تظاهرات در لبنان در اعتراض به بحران اقتصادی

به گزارش یورونیوز، تظاهرات سراسری در لبنان به خاطر بحران کمبود سوخت، افزایش قیمت ارز و همچنین وضعیت نامساعد برق ادامه دارد. معترضان که از قطعی پی در پی برق خسته شدند، برخی از خیابان‌های شهر بیروت را مسدود کردند و سطل آشغال و لاستیک‌هایی را هم در نقاط مختلف پایتخت به آتش کشیدند. مردم خشمگین همچنین در شهرهای جنوبی لبنان وسایل نقلیه خود را در وسط خیابان پارک کردند و اجازه رفت و آمد به دیگر خودروها ندادند. بزرگراه بیروت به طرابلس هم در پی اعتراضات مردمی مسدود شد.

4

 تظاهرات سراسری در لبنان به خاطر بحران کمبود سوخت، افزایش قیمت ارز و همچنین وضعیت نامساعد برق ادامه دارد. این تظاهرات پس از درگیری‌های آخر هفته گذشته بین نیروهای امنیتی و معترضین شدت گرفته است. جایی که دست‌کم ۲۰ نفر در شهر طرابلس زخمی شدند. مردم معترض همچنین شعارهایی علیه دولتمردان و مقام‌های این کشور سر دادند. ارزش پول ملی لبنان که در ماه‌های اخیر به شدت نزول کرده در روزهای اخیر به پایین‌ترین حد در تاریخ خود رسیده است.این در حالیست که این کشور از اواخر سال ۲۰۱۹ با بحران اقتصادی و سیاسی جدی رو به رو است. همچنین احزاب سیاسی در این کشور هنوز نتوانسته‌اند بر سر تشکیل کابینه و دولت جدید با یکدیگر به توافق برسند.

در همین شرایط، حسن دیاب نخست‌وزیر مستعفی لبنان که کماکان تا تشکیل دولت جدید اداره کشور را بر عهده دارد، با طرح کاهش یارانه‌های سوخت موافقت کرد. دولت لبنان هر ماه بابت توزیع ارزان سوخت وارداتی، ۲۵۰ میلیون دلار یارانه تخصیص می‌دهد. چنین هزینه‌ای با توجه به بحران اقتصادی کشور برای دولت مشکل‌ساز است. دولت لبنان به غیر از اختصاص سه میلیارد دلار یارانه سوخت در هر سال، به همین میزان نیز زیر بار پرداخت یارانه مواد خوراکی رفته است. در خصوص یارانه‌های سوخت، دولت واردات بنزین و گازوئیل را با ارز دولتی (یک دلار معادل ۱۵۰۰ پوند لبنان) انجام می‌دهد، اما بعد از تصویب لایحه دولت که قرار است هفته آینده در پارلمان رای‌گیری شود، واردات سوخت با ارز آزاد (یک دلار معادل ۳۹۰۰ پوند لبنان) انجام خواهد شد. چنین میزانی از رشد قیمت سوخت تبعات تورمی بالایی خواهد داشت اما دولت لبنان در نظر دارد برای ۵۰۰ هزار شهروند فقیر و آسیب‌پذیر کشور ماهانه ۱۳۷ دلار یارانه نقدی اختصاص دهد. تورم پارسال لبنان به بالای ۸۸ درصد رسیده بود و در ردیف شش کشور با بالاترین نرخ تورم در جهان قرار داشت.

ممنوعیت فعالیت باینانس در بریتانیا

به گزارش بی‌بی‌سی، نهاد ناظر مالی در بریتانیا فعالیت شرکت «بایننس»، بزرگ‌ترین کارگزاری رمزارزها در این کشور را ممنوع و اعلام کرده این صرافی نمی‌تواند به فعالیت تنظیم شده خود در این کشور ادامه دهد. این نهاد همچنین به شهروندان بریتانیایی توصیه کرده که درباره وعده‌هایی که در قالب آگهی درباره بازگشت بالای سرمایه در صورت سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها به آنها داده می‌شود، هشیار باشند.  کارگزاری آنلاین بایننس به مشتریان خود طیف وسیعی از خدمات و محصولات را ارائه می‌کند؛ از جمله امکان معاملات رمزارزها، ایجاد کیف پول، خریدهای آتی، ایجاد حسابهای پس‌انداز و حتی ارائه وام.

3

شرکت بایننس مدعیست این تصمیم تاثیر مستقیمی بر خدمات ارائه شده این شرکت نخواهد داشت و شرکت بازارهای بایننس (نام تجاری) به لحاظ قانونی یک نهاد جداگانه‌ایست و از طریق وبسایت اصلی بایننس ( www.binance.com ) محصولات و خدمات ارائه نمی‌کند.

این اولین باری نیست که فعالیت این کارگزاری توسط نهادهای ناظر مالی کشورها زیر ذره‌بین می‌رود. در آمریکا، هلدینگ بایننس توسط کمیسیون بورس اوراق بهادار آمریکا مورد تحقیق قرار گرفته بود؛ پس از آنکه اتهاماتی در زمینه پولشویی و فرار مالیاتی مدیران این شرکت مطرح شد.  دو روز پیش هم بایننس اعلام کرد که فعالیت خود را در ایالت اونتاریو در کانادا متوقف می‌کند؛ پس از آنکه بورس و اوراق بهادار این ایالت بایننس و چندین کارگزاری رمزارزها را به عدم تطابق با قوانین مرتبط در این ایالت متهم کرد.

هفته پیش نهاد ناظر مالی در ژاپن هم برای دومین بار در سه سال گذشته به بایننس هشدار داد که بدون مجوز در این کشور در حال فعالیت است. بانک مرکزی چین هم اخیرا به بانک‌ها دستور داده تا خدماتی مرتبط با معاملات و همچنین مبادلات مالی با رمزارزها را ارائه نکنند.

بحث درباره برسمیت شناختن معامله با بیت کوین توسط دولت‌ها در حالی ادامه دارد که مخالفان برسمیت شناختن ارز دیجیتال به مشکلاتی نظیر فرار مالیاتی، پول‌شویی و نامشخص بودن مالکیت آن‌ها اشاره می‌کنند. بسیاری از دولتها با احساس خطر از رواج بیت‌کوین در پی ایجاد رمزارز ملی خود هستند؛ از جمله بریتانیا که مدتی پیش از طرحی برای انتشار بریت‌کوین خبر داده بود.

فراگیری موج گونه دلتای کرونا

به گزارش یورونیوز، مقامات روسیه از ثبت رکورد جدید مرگ و میر روزانه بر اثر ابتلا به بیماری همه گیر کرونا در دو شهر مسکو و سنت پترزبورگ خبر داده‌اند. از شیوع گونه ای از ویروس کرونا که دلتا نامگذاری شده است به عنوان عامل اصلی موج جدید همه گیری «کووید ۱۹» در روسیه یاد می شود. بنا به آمار رسمی که روز دوشنبه اعلام شد ۱۲۴ نفر در یک بازه زمانی ۲۴ ساعته در مسکو بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند. این رقم در سنت پترزبورگ ۱۱۰ نفر اعلام شد.

7

گونه دلتا از ویروس کرونا به دلیل سرایت راحت تر آن از یک فرد به یک فرد دیگر طی هفته های گذشته نگرانی هایی را در بسیاری از کشورها پدید آورده است. در همین راستا مقامات استرالیا محدودیت های جدیدی را برای جلوگیری از شیوع گونه دلتای ویروس کرونا به اجرا گذاشتند. بنا به تصمیم مقامات استرالیا میلیون ها نفر از ساکنان این شهر دو هفته آینده را در قرنطینه سپری خواهند کرد. مقامات بنگلادش نیز در آستانه آغاز قرنطینه سراسری در این کشور تصمیم به تعطیلی حمل و نقل عمومی گرفتند. قرنطینه سخت گیرانه در این کشور قرار است از روز پنجشنبه به اجرا در آیند. به دنبال تعطیلی حمل و نقل عمومی میلیون ها نفر از ساکنان داکار، پایتخت بنگلادش روز دوشنبه مجبور شدند با پای پیاده به محل کار خود بروند.

در یونان هم نخست‌وزیر اعلام کرده که جوانان بین 18 تا 25 سال در صورت واکسیناسیون می‌توانند کارت خریدی به ارزش 150 یورو دریافت کنند که از آن می‌توان برای رزرو هتل، بلیط کشتی و هواپیما و همچنین کنسرت و بازدید از موزه استفاده کرد. 940،000 نفر توسط این پیشنهاد هدف قرار می‌گیرند و  مبلغی بالغ بر 141 میلیون یورو برای این منظور در نظر گرفته شده است. هدف از ارائه این طرح این است که نزدیک به شصت درصد جمعیت این کشور 11 میلیون نفری تا پایان ماه ژوئیه واکسینه شوند. در حال حاضر 3.5 میلیون یونانی کاملا واکسینه شده اند. به دنبال بهبود وضعیت بهداشتی، این کشور بسیاری از محدودیت‌ها را لغو کرده است. طی هفته گذشته در این کشور استفاده اجباری از ماسک در محیط بیرونی به جز در تجمعات بزرگ پایان داده شد و مقررات منع رفت و آمد خاتمه یافت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید