سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

اختلال در صدور نفت ایران /شرط گروه ۷ برای طالبان

کدخبر: ۴۳۵۷۴۱
در پی انتشار گزارشی در روزنامه واشینگتن پست مبنی بر این که ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) روز دوشنبه اول شهریور با سفر به افغانستان، با معاون سیاسی رهبر طالبان در کابل دیدار کرده است، مقامات آمریکایی، صحت این خبر را تایید کردند
اختلال در صدور نفت ایران /شرط گروه ۷  برای طالبان

به گزارش اقتصادنیوز، «تایید دیدار رئیس سیا با طالبان»، »اتهام متقابل چین و آمریکا و فرصت طلایی برای چین»، «نخستین شرط گروه ۷  برای طالبان»، «تصویب جزئیات بودجه سه و نیم تریلیون دلاری بایدن»، «اختلال در صدور نفت ایران به واسطه برخورد دولت چین با پالایشگاه‌های خصوصی»، «ادعای تشکیل محور ضدایرانی»، »ادامه انسداد گذرگاه رفح توسط دولت مصر»، «قطع  روابط دیپلماتیک الجزایر با مراکش»، «شکسته شدن رکورد عبور روزانه پناهجویان از کانال مانش»، «خدمات رسانی شرکت های آمریکایی به پناهجویان افغان»، «بار ویروسی سیصدبرابری سویه دلتا و کاهش اثربخشی واکسنها» و «احتمال کنترل ویروس کرونا تا پایان سال میلادی در آمریکا» سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

تایید دیدار رئیس سیا با طالبان

در پی انتشار گزارشی در روزنامه واشنگتن پست مبنی بر این که ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) روز دوشنبه اول شهریور با سفر به افغانستان، با معاون سیاسی رهبر طالبان در کابل دیدار کرده است، مقامات آمریکایی، صحت این خبر را تایید کردند . به گزارش این روزنامه آمریکایی این دیدار در سطح بالاترین ملاقات میان مقامی از کابینه جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحد با طالبان از زمان تسلط این گروه بر کابل است. واشنگتن پست می‌گوید سازمان سیا هنوز درباره این خبر اظهار نظر نکرده اما مقام‌هایی که از این دیدار خبر داشته‌اند و نام آنها برده نشده آن را تایید کرده‌اند. این گزارش می‌گوید آمریکا با رهبران طالبان هم در قطر و هم خود افغانستان در تماس است.

017

از سوی دیگر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا شب گذشته بار دیگر تکرار کرد ایالات متحده در مسیر تکمیل کردن تخلیه کلیه نیروهای و پرسنل از افغانستان تا پایان مهلت مقرر، یعنی ۳۱ ماه اوت، قرار دارد. رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد که از ده روز پیش تاکنون بیش از ۷۰ هزار و ۷۰۰ نفر از افغانستان تخلیه شده‌اند. او تاکید کرد که ماموریت نیروهای آمریکایی در افغانستان در موعد مقرر در ۳۱ ماه اوت به پایان می‌رسد، ولی این مساله به همکاری طالبان بستگی دارد.

اتهام متقابل چین و آمریکا؛ فرصت طلایی برای چین

به گزارش بی بی سی، دولت چین از خروج آمریکا از افغانستان انتقاد کرده و واشنگتن را به داشتن اولویت‌های خودخواهانه در سیاست خارجی متهم کرده است. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه در یک نشست خبری گفته: «ایالات متحده می‌تواند به طور غیرمنتظره‌ای در کشوری مستقل مداخله نظامی انجام دهد و نیازی به پاسخگویی در مورد رنج مردم این کشور ندارد». وی افزود: «ایالات متحده می‌تواند خودسرانه سایر کشورها را بدون پرداخت هیچ گونه هزینه‌ای سرکوب کند و به آنها زور بگوید». کارشناسان به بی بی سی گفته اند خروج از افغانستان یک فرصت طلایی برای چین بوده است تا مردم آسیا را متقاعد کند که نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد.

018

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سخنان کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا در سنگاپور، آمریکا را به «قلدرمآبی و سلطه‌جویی» متهم کرد و گفت که «این نظمی است که ایالات متحده به دنبال آن است». هریس در آن سخنرانی حکومت چین را به توسل به «زور و ارعاب» برای دستیابی به سرزمین‌های آبی متهم و بر «تعهدات ماندگار» واشینگتن در آسیا تاکید کرد.  هریس در سخنرانی خود چین را متهم کرد که برای دستیابی به آب‌های مورد مناقشه در آسیا به «ارعاب» متوسل می‌شود. او ضمن تاکید بر این که ایالات متحده در کنار متحدان آسیایی خود می‌ایستد اقدامات چین را «ضربه‌ای به نظم مبتنی بر قانون و تهدیدی برای تمامیت ارضی کشورها» دانست.

نخستین شرط گروه ۷  برای طالبان

به گزارش یورونیوز، رهبران اتحادیه اروپا در جریان نشست مجازی گروه ۷ از ایالات متحده خواستند امنیت فرودگاه کابل را «تا هر زمان که نیاز هست» تأمین کند تا به این ترتیب عملیات خارج کردن شهروندان افغان و خانواده‌های آنها «تکمیل» شود. در حالی که آمریکا تلاش می‌کند عملیات خارج کردن و انتقال اتباع خود و همکاران افغان ‌آنها را تا پیش از ۳۱ اوت (۹ شهریور) به اتمام برساند، شارل میشل، رئیس شورای اروپا گفت رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا از «دوستان آمریکایی» خود خواسته‌اند تا ضمن تأمین امنیت فرودگاه کابل «دسترسی عادلانه و منصفانه» تمام افغان‌های واجد شرایط انتقال به این فرودگاه را تضمین کند.

019

از سوی دیگر کشورهای عضو گروه ۷ از طالبان خواستند تا امنیت را برای عبور آن دسته از شهروندان افغان که می‌خواهند بعد از مهلت ۳۱ اوت از افغانستان خارج شوند، تضمین کنند. این موضوع را بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه پس از پایان نشست مجازی گروه ۷ در تلویزیون اعلام کرد گفت که رهبران قدرت‌های عضو گروه هفت این هشدار را به عنوان «نخستین شرط» پس از روی کار آمدن طالبان خطاب به آنها اعلام کرده‌اند. وی گفت: «نخستین شرطی که ما به عنوان گروه ۷ قائل می‌گذاریم این است که آنها باید تا ۳۱ اوت و فراتر از آن عبور امن کسانی را که می‌خواهند از افغانستان بروند، تضمین کنند.»

تصویب جزئیات بودجه سه و نیم تریلیون دلاری بایدن

به گزارش بی بی سی، اعضای حزب دمکرات در مجلس نمایندگان آمریکا یک برنامه بودجه تقریبا سه و نیم تریلیون دلاری را تصویب کردند. دمکرات ها این طرح را پس از فائق آمدن بر اختلاف های درونی تصویب کردند که گام دیگری برای تصویب برنامه های وسیعتر اقتصادی جو بایدن رئیس جمهور این کشور است. این طرح با ۲۲۰ رای در مقابل ۲۱۲ رای بدون حمایت جمهوری خواهان تصویب شد که به دمکرات ها اجازه می دهد برخی از طرح های کلیدی بایدن را پیش ببرند. بایدن می خواهد منابع قابل توجهی از بودجه دولت فدرال را به حمایت خانواده ها، مراقبت های بهداشتی و برنامه های مقابله با تغییر اقلیم اختصاص دهد.

19

مجلس سنا قبلا طرح مشابهی را تصویب کرده بود.  طرح تقریبا ۳.۵ تریلیون دلاری مجلس نمایندگان پیش از قانونی شدن نیازمند طی مراحل دیگری در کنگره است. سرنوشت این مصوبه به دلیل اختلاف میان دو جناح به اصطلاح "پیشرو" و "میانه گرای" حزب دمکرات تا روز گذشته هنوز معلوم نبود. دمکرات ها برای پیش بردن برنامه بزرگتر اقتصادی آقای بایدن درحال تصویب فرآیندی به نام آشتی بودجه هستند که تصویب جزییات طرح بودجه در روز سه شنبه اولین گام آن است. گروهی شامل ۱۰ دمکرات میانه رو تهدید کرده بودند که اگر مجلس ابتدا طرح زیرساخت های یک تریلیون دلاری آقای بایدن را تصویب نکند به طرح بودجه رای نخواهد داد. طرح زیرساخت ها شامل منابعی برای جاده ها، پل ها، شبکه برق، حمل و نقل عمومی و اینترنت است. سران حزب دمکرات در این مجلس برای جلب نظر این گروه بعد از ۲۴ ساعت بحث، به آنها اطمینان دادند که لایحه زیرساخت ها روز ۲۷ سپتامبر به بحث گذاشته خواهد شد، زمانی که مجلس نمایندگان دوباره شروع به کار می کند.

مجموعه طرح های اقتصادی آقای بایدن تحت عنوان «دوباره و بهتر بسازیم» با هدف ایجاد اشتغال و کاهش هزینه زندگی برای خانواده های کارمند دنبال می شود. منابع مالی لازم برای اجرای این طرح با افزایش مالیات ثروتمندان و شرکت های بزرگ تامین خواهد شد. جمهوری‌خواهان برنامه های آقای بایدن را سرسام‌آور و دیوانه‌وار خوانده‌اند.

اعضای لیبرال تر حزب دمکرات می گفتند که از لایحه زیرساخت ها حمایت نخواهند کرد مگر آنکه با یک بسته بزرگتر اقتصادی پیوند بخورد که شامل اولویت های قانونگذاری آنها از جمله برنامه های مراقبت از کودکان و مالیات بیشتر بر ثروتمندان است. اما گرایش میانه حزب ابتدا خواستار به رای گذاشتن طرح زیرساخت ها بود و سایر دمکرات ها را به تلاش برای گروگان گرفتن این طرح متهم می کرد.

اختلال در صدور نفت ایران به واسطه برخورد دولت چین با پالایشگاه‌های خصوصی

بلومبرگ گزارش داده برخورد دولت چین با پالایشگاه‌های خصوصی، به انباشتگی نفت خام در نفتکش‌های بازگردانده شده از چین در سواحل کشورهای آسیایی منجر شده است.  بر این اساس  شدت عمل چین علیه پالایش‌گران بخش‌ خصوصی، خریدها را کاهش داده و در جریان واردات نفت، از جمله خرید نفت از ایران که مورد تحریم آمریکا قرار دارد، اخلال ایجاد کرده است.

18

در نفتکش‌های سواحل سنگاپور، مالزی و چین هفته گذشته معادل ۶۲ میلیون بشکه نفت ذخیره شده بود. به گزارش موسسه کپلر، حجم این محموله‌ها در نفتکش‌ها، ‌اوائل ماه گذشته میلادی به بالاترین سطح خود رسید. نفت خام ونزوئلا و نفت خام سنگین‌تر ایران، که معمولا برای مخلوط قیر وارد می‌شود، از جمله انواع نفت موجود در این نفتکش‌ها است.  یک کارشناس به بلومبرگ گفته است که این محموله‌ها برای پیدا کردن مشتری جایگزین چین، دوران سختی خواهند داشت مگر آنکه شرایط تحریم‌های آمریکا به طور زیادی تغییر کند.

ادعای تشکیل محور ضدایرانی

نفتالی بنت٬ نخست وزیر اسرائیل در آستانه سفر به واشینگتن و دیدار با جو بایدن در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز گفته که با تلاش‌های دولت جو بایدن برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام مخالفت می‌کند و عملیات مخفیانه این کشور علیه برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهد یافت. بنت در این مصاحبه‌ مدعی شده که اسرائیل با کشورهای عرب منطقه ائتلافی برای مقابله با گسترش نفوذ ایران تشکیل می‌دهد. او همچنین تاکید کرده که شهرک‌های یهودی نشین را گسترش می‌دهد و هرگونه توافق صلح با فلسطینی‌ها را رد خواهد کرد.

14

نخست وزیر اسرائیل گفته که در دیدار با رئیس جمهوری آمریکا راهبرد جدیدی در قبال ایران را ارائه خواهد کرد که شامل تقویت روابط با کشورهای عربیِ مخالفِ نفوذ منطقه‌ای و برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود. او ادعا کرده حملات مخفیانه اسرائیل به ایران، از جمله آنچه که «منطقه خاکستری» نامیده می‌شود، ادامه می‌یابد.

ادامه انسداد گذرگاه رفح توسط دولت مصر

به گزارش آسوشیتدپرس، دولت مصر در پی بالا گرفتن تنش با رهبران حماس، گذرگاه مرزی رفح را به روی نوار غزه بسته است. مقامات مصری مدعی شده اند که بسته شدن گذرگاه اصلی مصر به نوار غزه، در پی تلاش‌های مصر برای برقراری آتش‌بس درازمدت میان اسرائیل و حماس، انجام شده است. مصر این گذرگاه را در سال جاری میلادی  و حتی طی جنگ ۱۱ روزه حماس با اسرائیل، باز نگاه داشته بود. یک مقام مصری به آسوشیتدپرس گفت به سبب «اختلافات» میان مصر و حماس بر سر عدم پیشرفت مذاکرات غیرمستقیمی که تحت هدایت مصر میان آن گروه با اسرائیل جریان دارد، و همچنین شکست تلاش‌های مصر برای سازش دادن گروه‌های فلسطینی، قاهره می‌خواهد با بستن گذرگاه رفح، حماس را زیر فشار قرار دهد.

016

از سوی دیگر هم جنگنده‌های اسرائیلی در واکنش به ارسال بادکنک‌های آتش‌زا به اهدافی در نوار غزه حمله کردند که این حملات با تیراندازی متقابل مسلسل از سوی حماس همراه بود. بنا بر اعلام ارتش اسرائیل، به دنبال این تیراندازی‌ها حملات هوایی دیگری نیز به این مناطق انجام شد. این شدیدترین درگیری میان طرفین پس از پایان جنگ یازده روزه اخیر و برقراری آتش‌بس در ماه مه محسوب می‌شود.  در همین حال یک نوجوان فلسطینی سه شنبه در درگیری با ارتش اسرائیل در منطقه اشغالی کرانه باختری کشته شد. از سوی دیگر مقامات فلسطینی اعلام کردند که این پسر پانزده ساله در درگیری با سربازان در نابلس بر اثر اصابت گلوله به سرش کشته شد. درگیری زمانی صورت گرفته که نظامیان اسرائیلی برای بازداشت یم فرد به اردوگاه پناهندگان بلاتا رفته بودند.

قطع  روابط دیپلماتیک الجزایر با مراکش

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رمطان لعمامره، وزیر خارجه الجزایر اعلام کرده این کشور به دلیل «رفتار خصمانه» مراکش مناسبات دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کرده است. هفته گذشته دولت الجزایر پس از متهم کردن مراکش به دست داشتن در آتش‌سوزی مرگبار جنگل‌های شمال این کشور اعلام کرده بود که مناسبات دیپلماتیک با همسایه غربی خود را مورد بازبینی قرار خواهد داد.دوزیر خارجه الجزایر در یک نشست خبری گفت: «الجزایر تصمیم گرفته از امروز مناسبات دیپلماتیک با پادشاهی مراکش را قطع کند. تاریخ نشان داده که پادشاهی مراکش هیچ‌گاه اقدامات خصمانه خود علیه الجزایر را متوقف نکرده است».

15

در آتش‌سوزی الجزایر که روز ۱۸ مرداد و همزمان با گسترش موج هوای گرم در جنوب دریای مدیترانه آغاز شد، هزاران هکتار از جنگل‌های شمال این کشور نابود و حداقل ۹۰ نفر از جمله بیش از ۳۰ پرسنل نظامی کشته شدند. مقامات دولت الجزایر جنبش استقلال‌طلب «ناحیه قبیله‌ای» در حاشیه سواحل دریای مدیترانه و شمال غربی کشور را که اکثریت آنها از اقلیت قومی بربره هستند به ایجاد حریق متهم کرده است. دولت الجزایر در عین حال اعضای این جنبش را به قتل مردی که به اشتباه مسئول شروع آتش‌سوزی معرفی شده بود، متهم کرده است. قتل این مرد توسط گروهی خشمگین در الجزایر واکنش شدیدی برانگیخت. دولت الجزایر هفته پیش دولت مراکش را به حمایت از «جنبش استقلال‌طلب ناحیه قبیله‌ای» که در فهرست گروه‌های تروریستی است متهم کرد. مناسبات الجزایر و مراکش طی دهه‌های اخیر به دلایل گوناگون و به خصوص به دلیل سیاست‌های متضاد دو کشور در مورد بحران صحرای غربی همواره تیره بوده است. مراکش ناحیه صحرای غربی، قلمرو سابق اسپانیا در سواحل شمال غربی آفریقا را بخشی از قلمرو تاریخی خود می‌داند ولی حکومت الجزایر از جنبش پولیساریو که خواستار استقلال این ناحیه است، حمایت می‌کند.

شکسته شدن رکورد عبور روزانه پناهجویان از کانال مانش

به گزارش یورونیوز، وزارت کشور بریتانیا تأیید کرد که حداقل ۸۲۸ پناهجو روز شنبه از فرانسه به بریتانیا وارد شدند. با این رکورد جدید، مجموع پناهجویانی که در سال جاری میلادی خطر عبور از کانال مانش را به جان خریدند به بیش از ۱۲ هزار نفر رسید. بر اساس این گزارش، بسیاری از پناهجویان که نجات یافته یا رهگیری شده‌اند با قایق‌های کوچک از این گذرگاه آبی خطرناک عبور کرده‌اند.

12

وزارت کشور بریتانیا همچنین تأیید کرد که فرانسه ۱۰ مهاجر را که درحال عبور از این گذرگاه آبی خطرناک بوده‌اند رهگیری و از رسیدن ۱۹۳ پناهجوی دیگر به بریتانیا جلوگیری کرده است. رکورد روز شنبه به طور چشمگیری از رکورد روزانه ۴۸۲ نفر که چند هفته پیش و به مدد از آب و هوای مطلوب تابستانی ثبت شده بود، فراتر رفته است. به گفته یکی از مسئولان بریتانیایی، از زمان دو برابر شدن نیروهای پلیس در سواحل فرانسه از بیش از ۱۰ هزار اقدام برای عبور از کانال مانش جلوگیری شده است. او همچنین گفت که بهبود مدیریت مرزها منجر به دستگیری ۳۰۰ نفر و ۶۵ مورد پیگرد قانونی شده است.

خدمات رسانی شرکت های آمریکایی به پناهجویان افغان

به گزارش بلومبرگ، تعدادی شرکت بزرگ آمریکایی، از جمله وال‌مارت و ایربی‌ان‌بی، برای ارائه کمک به پناهجویان افغانستانی اعلام آمادگی کردند مدیرعامل شرکت ایربی‌ان‌بی (Airbnb) که در زمینه خدمات مسافرتی و اقامتی فعالیت دارد گفته این شرکت آمادگی دارد تا ۲۰ هزار پناهجوی افغان را میزبانی کند.

13

بریان چسکی شرایط افغانستان را یکی از بزرگترین بحران‌های انسانی زمانه حاضر توصیف کرده است. او در حساب کاربری توییتر خود نوشت: «از امروز شرکت ما ۲۰ هزار شهروند افغانستان را به صورت رایگان در سطح جهان میزبانی خواهد کرد.» چسکی با اشاره به اینکه این اتفاق بدون همراهی دیگران ممکن نخواهد بود، افزود: «اگر شما می‌خواهید میزبانی یک خانواده پناهنده را برعهده بگیرید، با ما تماس بگیرد.» او ابراز امیدواری کرد که دیگر مدیران شرکت‌های تجاری نیز برای کمک به آواره‌شدگان افغان اقدام کنند. . وال‌مارت نیز برای کمک به این پناهجویان یک میلیون دلار اهدا کرد.

بار ویروسی سیصدبرابری سویه دلتا؛ کاهش اثربخشی واکسن ها

به گزارش دویچه وله، طبق مطالعه‌ای تحقیقاتی در کره جنوبی، بار ویروسی سویه دلتای ویروس سارس-کوو-۲ سیصد برابر بیش‌تر از نوع اولیه این ویروس است که در ابتدا در ووهان چین ظاهر شد. بار ویروسی به معنای تعداد ذرات ویروسی است که در ابتدا وارد بدن فرد می‌شود، یا در طول دوران بیماری در بخش‌هایی از بدن فرد مبتلا (مانند حلق یا ریه) وجود دارد. دانشمندانی که در آژانس پیشگیری و کنترل بیماری‌های کره جنوبی (KDCA) به بررسی این مسئله پرداخته‌اند همچنین دریافته‌اند، تعداد ویروس‌هایی که هنگام بروز نخستین علائم این نوع جهش‌یافته ظاهر می‌شوند، به‌سرعت کاهش می‌یابد. بنا بر این پژوهش، بار ویروسی سویه دلتا بعد از ۱۰ روز تقریبا با بار ویروسی سایر جهش‌ها برابر می‌شود. وزارت بهداشت کره جنوبی می‌گوید این نتایج به این معنی نیست که سویه دلتا ۳۰۰ برابر مسری‌تر است. طبق این مطالعه تحقیقاتی، میزان سرایت این ویروس جهش‌یافته حدود دوبرابر سرایت‌پذیری ویروسی است که در اوایل سال ۲۰۲۰ ظاهر شد.

11

از سوی دیگر، تحقیقات تازه در بریتانیا بر روی کسانی که هر دو دوز واکسن‌های کرونای فایزر و آسترازنکا را دریافت کرده‌اند نشان می‌دهد که اثربخشی آنها به مرور کاهش می‌یابد. اثربخشی اولیه واکسن فایزر- یبوان‌تک در برابر کرونا، یک ماه پس از دریافت دوز دوم، ۸۸ درصد بود اما این میزان ظرف پنج تا شش ماه به ۷۴ درصد تقلیل می‌یابد. اثر بخشی واکسن آکسفورد-استرازنکا نیز در یک ماه نخست پس از دریافت دو دوز نخست، ۷۷ درصد بود اما بعدتر ظرف چهار تا پنج ماه به ۶۷ درصد کاهش می‌یابد. محققان اما همچنان تاکید دارند که واکسن‌های کرونا در کاهش شدید شمار مرگ و میر مبتلایان موثر بوده است.

احتمال کنترل ویروس کرونا تا پایان سال میلادی در آمریکا

به گزارش سی ان ان، آنتونی فائوچی، مسئول ارشد امور پزشکی در دولت جو بایدن و رئیس موسسه ملی بیماری‌های مسری و عفونی آمریکا گفته با توجه به احتمال صدور مجوز کامل برای سایر واکسن‌های کرونا در هفته‌های آینده، آمریکا می‌تواند اوایل سال آینده میلادی شیوع ویروس کرونا را مهار کند.

011

دکتر فائوچی در یک مصاحبه با سی ان ان گفته: «اگر بتوانیم شیوع ویروس را در زمستان کنترل کنیم و اکثریت ۹۰ میلیون نفری را که تاکنون واکسن نزده‌اند واکسینه کنیم امیدوار هستم که در بهار سال ۲۰۲۲ تا حد زیادی شیوع ویروس را تحت کنترل درآوریم». دکتر فائوچی در ادامه گفت به نظر او واکسن‌های «مدرنا» و «جانسون اند جانسون» نیز به احتمال فراوان در آینده نزدیک، ظرف چند هفته و یا یک ماه، مجوز کامل سازمان غذا و داروی آمریکا را دریافت خواهند کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید