راه‌حلی برای پایان خصومت ۴۰ ساله ایران و آمریکا؟

کدخبر: ۵۹۵۰۳۸
رهبر کره شمالی، با انتقاد از نشست کمپ دیوید، آمریکا، کره جنوبی و ژاپن را یک باند تبهکار خواند.
راه‌حلی برای پایان خصومت ۴۰ ساله ایران و آمریکا؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، عناوین زیر مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

پریگوژین در مراسمی خصوصی در سن پترزبورگ به خاک سپرده شد

شش روز پس از وقوع سانحه نامعلوم هوایی برای جت تجاری یوگنی پریگوژین؛ جنازه فرمانده گروه مزدور واگنر در روز سه‌شنبه در طی یک مراسم خصوصی در گورستانی در حومه شهر سن‌پترزبورگ به خاک سپرده شد. این مراسم به دور از چشم رسانه‌ها و در تضاد کامل با سبک وقیحانه و تبلیغاتی پریگوژین، برگزار شد.

سرویس مطبوعاتی پریگوژین در پست کوتاهی در تلگرام نوشت: «وداع با یِوگِنی ویکتورویچ [پریگوژین] به شکل خصوصی انجام شد. کسانی که می‌خواهند با او خداحافظی کنند می‌توانند از قبرستان پوخوروفسکی بازدید کنند.»

مراسم تشییع جنازه فرمانده مزدوران واگنر در خفا صورت گرفت. بعدازظهر سه‌شنبه، قبرستان پوخوروفسکی توسط پلیس روسیه، پلیس ضد شورش و گارد ملی محافظت می‌شد و به مردم اجازه ورود داده نمی‌شد. این بدان معنا بود که این رویداد نمی‌بایست به یک نمایش عمومی بزرگ برای حمایت از پریگوژین تبدیل شود.

جزئیات مربوط به تشییع جنازه آقای پریگوژین، از جمله تاریخ و اینکه آیا مردم اجازه خواهند داشت در آن شرکت کنند، تا روزها نامشخص بود. شایعاتی در مورد برگزاری مراسم در سایر گورستان‌ها به گوش می‌رسید، اگرچه هیچکدام اشاره‌ای به قبرستان پوخوروفسکی نداشت.

کیم جونگ اون: آمریکا، کره جنوبی و ژاپن یک باند تبهکار هستند

رهبر کره شمالی، با انتقاد از نشست کمپ دیوید، آمریکا، کره جنوبی و ژاپن را یک باند تبهکار خواند.

خبرگزاری مرکزی رسمی کره شمالی در اشاره ای به نشست کمپ دیوید گزارش داد که کیم از همکاری سه جانبه رو به رشد بین «سران باند گانگستری» ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن انتقاد کرد و گفت که آنها اخیرا با یکدیگر نزدیک شده اند.

در این گزارش آمده است که وی واشنگتن را متهم کرد که با انجام رزمایش های دریایی مشترک و استقرار دارایی های استراتژیک هسته ای در آب های اطراف شبه جزیره کره بیش از هر زمان دیگری دچار جنون شده است.

کیم گفت: «به دلیل اقدامات تقابلی بی پروا ایالات متحده و سایر نیروهای متخاصم، آب های نزدیک شبه جزیره کره به بزرگترین نقطه تمرکز سخت افزار جنگی جهان، ناپایدارترین آب ها با خطر جنگ هسته ای تبدیل شده است»

رهبر کره شمالی در عین حال بر تقویت نیروی دریایی کشورش تاکید کرد و گفت: با توجه به تلاش های تهاجمی اخیر دشمنان، دستیابی به موفقیت در توسعه سریع نیروی دریایی به موضوعی بسیار ضروری تبدیل شده است.

سایه تغییرات آب و هوایی بر تولید برنج هندی

ه گفته رسانه‌های هندی، کشت برنج در این کشور متحمل خسارت زیادی شده است و کشاورزان تا ماه نوامبر هیچ کِشتی نداشته‌اند.

تغییرات آب و هوایی بر وضعیت کشاورزی در هند تاثیر گذاشته است به طوری که زمین‌های نشا شده در ماه ژوئیه پس از باران‌های شدید شمال این کشور تخریب شده و مناطق زیادی در معرض رانش زمین و سیل قرار گرفته است.

بنا به گزارش رسانه‌های هندی، سال‌هاست که چنین سیل بزرگی در این منطقه روی نداده است، در نتیجه خسارت‌های این سیل، کشاورزان مجبور به دریافت وام برای کشت مجدد مزارع خود شده‌اند، اما این تنها مشکلی نیست که با آن مواجه هستند.

این گزارش می‌افزاید که ماه گذشته، هند به عنوان بزرگترین صادرکننده برنج جهان، ممنوعیت صادرات برنج سفید را به منظور آرام کردن روند افزایش قیمت‌ها در داخل و تضمین امنیت غذایی اعمال کرد سپس این امر را با محدودیت‌های بیشتر بر بقیه صادرات برنج خود، از جمله مالیات 20 درصدی برای برنج غیر باسماتی دنبال کرد.

این اقدام هند، نگرانی‌ها از تورم جهانی مواد غذایی را افزایش داده و به معیشت برخی کشاورزان آسیب رسانده و بسیاری از کشورهای وابسته به برنج را وادار کرده است که به دنبال معافیت‌های فوری از این ممنوعیت باشند.

بیش از 3 میلیارد نفر در سراسر جهان به برنج به عنوان منبع غذایی خود وابسته هستند و هند حدود 40 درصد از صادرات جهانی برنج را به خود اختصاص داده است.

2200 شکایت از توییتر از زمان مالکیت ایلان ماسک

طبق برآورد اولیه، توییتر که اکنون با نام ایکس شناخته می‌شود هزاران پرونده مفتوح دادگاهی دارد.

به گزارش اکسیوس، بعد از خریداری توییتر یا ایکس از صاحبان قبلی، اکنون این شبکه اجتماعی که شاهد تغییرات گسترده‌ای هم بوده با 2200 پرونده داوری در نقاط مختلف جهان روبرو است. عمده این پرونده‌ها مربوط به کارمندان سابق توییتر است که به دست ایلان ماسک اخراج شده‌اند. براساس برآوردها توییتر برای تشکیل پرونده برای همه شکایت‌ها حداقل باید 3/5 میلیون دلار هزینه کند.

هنوز مشخص نیست دایره حقوقی توییتر چگونه قصد دارد عملیات حل و فصل این پرونده‌ها را به سرانجام برساند.

تلاش پنتاگون برای از بین بردن برتری عددی ارتش چین

ارتش ایالات متحده برای مقابله با برتری عددی چین از نظر پرسنل و تسلیحات به سیستم‌های خودگردان روی می آورد.

به گزارش شفقنا به نقل از الجزیره، آمریکا از نظر نیروی نظامی و تسلیحات (عددی) از ارتش چین عقب‌تر است. به همین خاطر یک مقام ارشد دفاعی آمریکا گفته پنتاگون در نظر دارد تا طی دو سال آینده هزاران پهپاد و سایر تجهیزات نظامی پیشرفته را تولید و استفاده کند که بیشتر این ادوات خودران یا خودگردان هستند. آمریکا معتقد است تنها با این شیوه است که می‌تواند برتری عددی چین را خنثی کند.

کاتلین هیکس، معاون وزیر دفاع ایالات متحده در یک کنفرانس فناوری نظامی در واشنگتن دی سی گفت: ضرورت نوآوری در زمان رقابت استراتژیک با چین بسیار مهم است.

این مقام پنتاگون افزود: در حالی که نیروهای ایالات متحده به مدت 20 سال در عراق و افغانستان درگیر جنگ بودند،جمهوری خلق چین با تمرکز برای ایجاد یک ارتش مدرن کار کرد و با دقت آن را ساخت تا مزایای عملیاتی را که ما برای دهه‌ها از آن برخوردار بوده‌ایم کمرنگ کند.

هیکس در مورد تهدید نظامی ناشی از چین و توانایی آن در فراتر رفتن از ارتش ایالات متحده گفت: آمریکا به دلیل توانایی خود در «تصور، ایجاد و تسلط بر ماهیت جنگ آینده» مزیت خود را حفظ کرده است درحالیکه مزیت نظامی اصلی پکن «انبوهی است: کشتی‌های بیشتر، موشک‌های بیشتر، افراد بیشتر».

دومین هفته اعتراض‌ها در جنوب سوریه

موج تازه‌ای از اعتراض‌ها و اعتصابات در مخالفت با سیاست‌های دولت بشار اسد مناطق جنوبی سوریه را که تحت کنترل دولت قرار دارد، در بر گرفته است.

گاردین در گزارشی که به این موضوع اختصاص یافته آورده است که تظاهرات برای دومین هفته متوالی در این منطقه جریان دارد و معترضان بی‌پروا و با جسارتی بیش از پیش خواهان برکناری بشار اسد شده‌اند.

در این گزارش به تظاهرات روز دوشنبه در شهر سویدا واقع در جنوب سوریه اشاره شده و آمده است که معترضان در طول تجمع اعتراضی خود معابر و راه‌های استانی را مسدود کردند.

استان سویدا که شهر سویدا مرکز آن است از زمان آغاز ناآرامی‌ها و شورش‌های سوریه در سال ۲۰۱۱ تحت کنترل دولت باقی مانده و به قلمرو اصلی اقلیت دروزی این کشور تبدیل شده است.

در سویدا، مردم پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن بخش‌هایی از متن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص لزوم تشکیل یک دولت انتقالی در سوریه نقش بسته بود.

اسرئیل «پیشرفته‌ترین» هواپیمای تجسسی جهان را آزمایش می‌کند

وزارت دفاع اسرائیل این هفته اعلام کرد که پروازهای آزمایشی هواپیمای جاسوسی جدید خود موسوم به «اورون» آغاز شده است؛ آنطور که این وزارتخانه ادعا می‌کند، اورون «پیشرفته‌ترین هواپیمای جهان در نوع خود» است.

این هواپیمای تجسسی قرار است «قابلیت‌های بی‌سابقه اطلاعاتی در پهنه‌های وسیع» را برای اسرائیل فراهم کند. توسعه و ساخت این هواپیما محصول همکاری منحصر به فرد وزارت دفاع، صنایع هوافضا، نیروی هوایی، وزارت اطلاعات و نیروی دریایی اسرائیل است.

اورون مجهز به حسگرها و سامانه‌های سی-۴۱ است که به گفته ارتش اسرائیل، «قابلیت‌های اطلاعاتی بی‌سابقه‌ای را در پهنه‌های وسیع فراهم می‌کند و امکان نظارت زنده حرکات بر روی زمین را در شرایط متنوع آب و هوایی و شرایط متنوع دید فراهم می‌کند».

سرهنگ دوم یوعد، رئیس اداره تحقیقات و توسعه دفاعی وزارت دفاع در این رابطه گفت: «اورون قابلیت‌هایی دارد که می‌تواند در زمان مقابله با تهدیدات دور و نزدیک، بازی را به نفع ارتش اسرائیل تغییر دهد». این وزارتخانه نام خانوادگی آقای یوعد را ارائه نکرد.

فرانسه: آنچه در نیجر اتفاق می‌افتد «انکار دموکراسی» است

وزیر خارجه فرانسه تأکید کرد که آنچه در نیجر اتفاق می‌افتد «انکار دموکراسی» است.

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه گفت: آنچه در نیجر اتفاق می‌افتد انکار دموکراسی است. هیچ کودتاچی دموکراتیکی وجود ندارد.

وزیر امور خارجه فرانسه در اظهارتی تاکید کرد: «کودتاچیان در نیجر شکست خواهند خورد، آنها قبلا هم شکست خورده‌اند. وقایع اخیر در این کشور آفریقایی ثابت کرده است که نهادهای دموکراتیک مهم هستند و هیچ کودتاچی با دموکراسی هم‌خوانی ندارد.»

او در کنفرانس سالانه سفرای فرانسه در سراسر جهان، گفت: «محکومیت کودتا در نیجر توسط پاریس ناشی از حمایت فرانسه از دموکراسی است.»

او افزود: «پاریس نمی‌تواند آنچه را جامعه اقتصادی غرب آفریقا (ECOWAS) درباره وضعیت نیجر می‌گوید نادیده بگیرد، همانطور که ما نمی‌توانیم راه مالی و بورکینافاسو را ادامه دهیم.»

نارضایتی موساد از افشای دیدار وزرای خارجه اسرائیل و لیبی

کانال 12 اسرائیل دو روز پس از اعلام دیدار «الی کوهن» و «نجلاء المنقوش» در رم، پایتخت ایتالیا، به نقل از مسئولان موساد اعلام کرد: «اصلاح ضرر ناشی از افشای روابط میان اسرائیل و لیی دشوار خواهد بود»

به گزارش شفقنا، کانال 12 اسرائیل تصریح کرد: «فرماندهان موساد ضمن انتقاد شدید از رفتار کوهن و نحوه تعامل وی با این مساله، گفته‌اند اقدام کوهن منجر به خسارت سنگینی به روابط با لیبی خواهد شد که طی سال‌های گذشته با احتیاط و به دور از هیاهو ایجاد شده بود، این رفتار پلی که این روابط بر روی آن ساخته شده بود را آتش زد.»

مسئولان موساد معتقدند: «این واقعه موجب بروز بحران اعتماد به اسرائیل خواهد شد و بر تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط با کشورهای دیگر تاثیر خواهد گذاشت.»

کوهن در نخستین واکنش به این تحولات شامگاه روز گذشته گفت: «این حملات، وزارت خارجه را از تداوم تلاش‌ها برای ایجاد روابط با دوستان بسیارمان در جهان و به خصوص جهان عرب بازنخواهد داشت.»

وزیر امور خارجه اسرایئل ادامه داد: «دستاورهای متعدد ما در سال اخیر از جمله گشودن آسمان عمان به پروازها از و به اسرائیل، توافق تجاری با امارات، افتتاح دو سفارتخانه جدید در دو کشور اسلامی، انتقال سه سفارتخانه به قدس و غیره بدون آماده‌سازی‌‌های مسئولانه و گام‌های سری از طریق کانال‌های متعدد امکانپذیر نبود.»

کشته شدن 39 نفر در بمباران دارفور جنوبی

درنتیجه بمباران منازل شهروندان در نبرد بین ارتش و نیروهای «واکنش سریع»، حداقل 39 نفر در دار فور جنوبی سودان کشته شدند.

به گزارش الشرق الأوسط، احمد قوجا، فعال حقوق بشر سودانی در حساب خود در پلتفرم «ایکس» آن چه در نیالا رخ داد را یک کشتار دسته جمعی خواند که 39 کودک و مرد و زن در چند لحظه قربانی آن شدند.»

رهبر اپوزیسیون اسرائیل هفته آتی به واشنگتن سفر می‌کند

دفتر یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل اعلام کرد وی هفته آتی برای دیدار با مقامات بلندپایه در کاخ سفید و وزارت امور خارجه به واشنگتن سفر خواهد کرد.

لاپید قرار است در این دیدار علاوه بر مسئولان دولت امریکا با اعضای کنگره هم ملاقات کند.

سفر لاپید در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل چند ماه است در انتظار تعیین زمانی برای سفر به واشنگتن و دیدار با بایدن است.

مشوق 137 دلاری ازدواج در چین

مقامات یک شهرستان در شرق چین به هر عروس که زیر 25 سال سن داشته باشد 1000 یوان (137 دلار) هدیه می‌دهند. در این اطلاعیه که هفته گذشته در حساب رسمی شهرستان «چانگشان» منتشر شد، آمده است که این جایزه ترویج «ازدواج متناسب با سن و فرزندآوری» برای ازدواج اول است. همچنین شامل مجموعه ای از یارانه های مراقبت از کودک، باروری و تحصیل برای زوج هایی که دارای فرزند هستند، می شود.

چین که تا چند ماه پیش پرجمعیت ترین کشور دنیا بود چند سالی است سیاست تک فرزندی را کنار گذاشته است. چین با کاهش شدید جمعیت مواجه است به طوریکه جوانان یا ازدواج نمی‌کنند و یا در صورت ازدواج حاضر به فرزندآوری نیستند. مقامات با توجه به اولین کاهش جمعیت چین در شش دهه اخیر و پیری سریع جمعیت، مجموعه‌ای از اقدامات را برای افزایش نرخ زاد و ولد از جمله مشوق‌های مالی و تسهیلات مراقبت از کودکان معرفی کرده‌اند.

محدودیت سنی قانونی چین برای ازدواج 22 سال برای مردان و 20 سال برای زنان است، اما تعداد زوج هایی که ازدواج می کنند در حال کاهش است. بر اساس داده‌های دولتی منتشر شده در ژوئن، نرخ ازدواج در سال 2022 با 6.8 میلیون نفر، پایین‌ترین رقم از سال 1986 است. سال گذشته 800000 ازدواج کمتر از سال 2021 ثبت شده است.

گفتنی است هزینه های بالای مراقبت از کودک و اجبار به ترک کار از یک سو و همچنین تبعیض جنسیتی و کلیشه های سنتی زنان در مورد مراقبت از فرزندان در چین باعث کاهش ازدواج و جمعیت در این کشور پهناور شده است.

اسرائیل پرداخت بودجه اعراب را از سر گرفت

وزیر افراطی در کابینه رژیم صهیونیستی از بازگرداندن بودجه جوامع عرب-اسرائیلی خبر داد.

بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل گفت که وزارتخانه او بودجه‌های جوامع عربی را که او تعلیق کرده بود، دوباره به کار خواهند انداخت.

این وزیر کابینه نتانیاهو پیشتر به این بهانه که این پول به جنایت دامن می‌زند، آن را قطع و خشم شهرداران عرب و برخی از قانون‌گذاران عرب و یهودی را برانگیخته بود.

در بیانیه‌ای، به نظر می‌رسد اسموتریچ مسیر خود را معکوس کرده و گفت یک مکانیسم نظارتی برای انتقال وجوه به جوامع عرب ایجاد شده است.

شهروندان عرب اسرائیل، اکثر نوادگان فلسطینی‌هایی که پس از جنگ 1948 علیه ملت فلسطین باقی ماندند، حدود یک پنجم جمعیت این رژیم را تشکیل می‌دهند.

شش کشور با بیشترین آلودگی هوا معرفی شدند

آلودگی هوا در سرتاسر جهان همچنان بزرگترین خطر خارجی برای سلامت انسان است و کشورهای آسیایی و آفریقایی بیشترین تأثیر را متحمل می‌شوند.

به گزارش شفقنا به نقل از رویترز، موسسه سیاست انرژی دانشگاه شیکاگو در شاخص سالانه زندگی کیفیت هوا (AQLI) اعلام کرد که حدود سه چهارم اثرات نامطلوب آلودگی هوا بر سلامتی تنها در شش کشور – بنگلادش، هند، پاکستان، چین، نیجریه و اندونزی- متمرکز شده است.

این گزارش تخمین می زند که اگر ذرات خطرناک موجود در هوا موسوم به PM2.5 یا کمتر از دو و نیم میکرون به سطوح توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی کاهش یابد، میانگین امید به زندگی در سراسر جهان 2.3 سال افزایش می یابد و در مجموع 17.8 میلیارد «سال زندگی» صرفه جویی می شود. در همین حال چین در یک برنامه 10 ساله موسوم به جنگ با آلودگی توانسته به میزان 40 درصد از آلودگی هوای شهرهای خود بکاهد.

تقریباً تمام جنوب شرق آسیا نیز در حال حاضر دارای سطوح آلودگی ناایمن در نظر گرفته می شود و میانگین امید به زندگی 2 تا 3 سال کاهش یافته است.

اولین سفر پوتین پس از صدور حکم بازداشت

پوتین موافقت کرد در اولین سفر پس از صدور حکم بازداشت وی توسط دیوان بین‌المللی کیفری لاهه از چین بازدید کند .رئیس جمهور روسیه در ماه اکتبر برای پروژه "کمربند اقتصادی راه ابریشم " به پکن سفر خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین دعوت شی جین پینگ رئیس جمهور چین را برای شرکت در این رویداد پذیرفت.

پوتین از زمان صدور حکم از سوی دادگاه لاهه در ماه مارس، روسیه را ترک نکرده است. چین یکی از جاهایی است که امنیت آن تضمین شده است.

پوتین آخرین بار در فوریه 2022 از چین بازدید کرد، زمانی که در بازی های المپیک زمستانی پکن شرکت کرد و با شی جین پینگ گفت و گو کرد که در آن هر دو طرف شراکت "بدون محدودیت" را اعلام کردند.

راه‌حل برای پایان خصومت ۴۰ ساله ایران و آمریکا؟

حسین موسویان دیپلماتیک سابق در نشست سالیانه «فرماندهی استراتژیک آمریکا» پیشنهاد کرد آمریکا باید یک گفتگوی فراگیر و همه‌جانبه با ایران را شروع کند. موسویان گفت: برای خاتمه دادن به ۴۰ سال خصومت آمریکا با ایران، یک گفتگوی جامع و فراگیر با تهران برقرار کنید و بدنبال روابطی براساس احترام متقابل، عدم مداخله و منافع مشترک باشید، زیرا لیست موضوعات مورد منافع مشترک بین ایران وآمریکا طولانی است.

چراغ سبز برای حمله مسکو به ناتو

دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه، گفت: چراغ سبز غرب به کی‌یف برای حمله به کریمه به مسکو این حق را داده است تا علیه تک تک اعضای ناتو اقدام کند.مدودف اظهار کرد: جنایتکاران اوکراینی اعلام کرده‌اند که به آنها اجازه داده شده است تا هر نوع حمله به تمام اهداف روسیه به ویژه در کریمه را انجام دهند.وی افزود: اگر این موضوع درست باشد که در حال حاضر هیچ دلیلی برای شک در درستی آن وجود ندارد، نشان دهنده شواهد حقوقی مستقیم از همدستی غرب با اوکراین در جنگ علیه روسیه است.

مدودف با تاکید بر اینکه اثبات همدستی غرب با اوکراین در جنگ علیه روسیه به مسکو حق به راه انداختن جنگ علیه هر یک از کشورهای عضو ناتو را می‌دهد، خاطرنشان کرد: این بسیار غم‌انگیز و تاسف‌بار است، افسوس که پیشگویی درباره آخرالزمان روز به روز به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود.معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه در ادامه و در تائید سخنان خود در مورد نزدیک شدن به آخرالزمان، گفت: در آن روزها مردم در جست وجوی مرگ خواهند بود و آن را نخواهند یافت، آرزو خواهند کرد که بمیرند و مرگ از آنها خواهد گریخت.

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید