آماده باش جت‌های قطری برای تبادل زندانیان ایران و آمریکا

کدخبر: ۵۹۸۸۱۹
یک منبع آگاه روز دوشنبه به سی‌ان‌ان گفته که جت قطری در ایران برای آوردن پنج زندانی دوتابعیتی به دوحه در حالت آماده باش است.
آماده باش جت‌های قطری برای تبادل زندانیان ایران و آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه از اجرایی شدن توافق مبادله زندانیان با آمریکا در این روز خبر داد.

در همین شرایط، یک منبع آگاه روز دوشنبه به سی‌ان‌ان گفته که جت قطری در ایران برای آوردن پنج زندانی دوتابعیتی به دوحه در حالت آماده باش است.

بر اساس توافق بین ایالات متحده و ایران، قرار بود 6 میلیارد دلار از وجوه ایرانی که در حساب‌های محدود شده در کره جنوبی نگهداری می‌شد، به حساب های محدودشده در بانک‌های قطر منتقل می‌شود. به گفته یک منبع مطلع از جزئیات این موضوع، قطر به مقامات ایرانی و آمریکایی اطلاع داده است که این پول از سوئیس به حساب‌های بانکی در قطر منتقل شده است.

 مقامات دولت بایدن تاکید کرده‌اند که وجوهی که به حساب‌های قطر واریز شده است تنها می‌تواند برای خریدهای بشردوستانه استفاده شود و هر تراکنش توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا نظارت خواهد شد. با این حال ایران عنوان کرده که این منابع را به صلاحدید خود هزینه می‌کند.

این توافق همچنین شامل آزادی پنج ایرانی در بازداشت آمریکا می‌شود.

آزادی این زندانیان پس از سال‌ها مذاکرات غیرمستقیم پیچیده بین واشنگتن و تهران، یک پیشرفت دیپلماتیک قابل توجه به شمار می‌رود.

سه نفری که به‌عنوان بخشی از این معامله شناخته می‌شوند - عماد شرقی، مراد طاهباز و سیامک نمازی - همگی بیش از پنج سال است که در زندان هستند. نمازی از سال 2015 در بازداشت است. هویت دو زندانی دیگر به طور رسمی مشخص نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید