بازار ارز منتظر کیست؟

حساسیت قیمت دلار به سه دولتمرد جدید

کدخبر: ۴۳۶۵۸۲
به نظر می رسد در دولت ابراهیم رئیسی قیمت دلار به سه دولتمرد حساس است: مخبر به جهت اینکه به عنوان فرمانده اقتصادی معرفی شده، وزیرخارجه به دلیل نقشی که در مذاکرات دارد و رئیس کل بانک مرکزی به جهت اثر گذاری مستقیم بر بازار ارز
حساسیت قیمت دلار به سه دولتمرد جدید

به گزارش اکو ایران، قیمت دلار یک مقاومت دیگر را از پیش رو برداشت؛ 28 هزار و 100 تومان مقاومت مهمی بود که روز شنبه شکسته شد و بازار تا 28 هزار و 300 تومن هم بالا آمد، اما نتوانست در این منطقه بماند.برگشت قیمت در بازار با تفاسیر مختلفی روبرو شد برخی تصور می کردند بازار وارد فاز کاهشی شده و برخی تصور می کردند روند بازار صعودی است و کاهش قیمت روز شنبه در حکم بوسه خداحافظی با سطح قبلی است.

در بازار ارز چه خبر است؟

آنچه معامله‌گران میدان فردوسی از آن صحبت می‌کنند مربوط به سخنان مقامات جدید دولت است، هر سخن مسئولان جدید بلافاصله تجزیه و تحلیل می شود. در راس اخبار محمد مخبر است او قول او هفته قبل نقل شد که مردم خرید نکنند ارزانی در راه است اما تیم رسانه ای معاون اول این وعده را تکذیب و اعلام کرد: این سخنان از سوی معاون اول بیان نشده است.

اما در کنار معاون اول چهره دیگری که در صدر رصد بازار ارز و سکه قرار دارد حسین امیر عبداللهیان است وزیر خارجه دولت رئیسی به دلیل بحث احیای برجام و آینده تحریم یکی از چهره مورد توجه معامله گران دلار و سکه قرار دارد. در کنار این دو ابراهیم رئیسی نیز هر گاه درباره سیاست خارجی حرف می زند توجه بازار را به خود جلب می کند. اما بازار ارز و سکه منتظر یک چهره جدید در دولت ابراهیم رئیسی است. رئیس کل بانک مرکزی. از نظر فعان بازار این مقام مهره اصلی برای برای بازار ارز هستند،‌  برخی‌ها در بازار از این صحبت می‌کنند که امروز گزینه ریاست کل بانک مرکزی مشخص می‌شود و بعد آن وضعیت بازار ارز نیز میتواند با ثبات بیشتری همراه شود. البته برخی دیگر اعتقاد دارند اگر گزینه ریاست بانک مرکزی علامت دهنده به بازار نباشد امکان دارد روند نوسان به شکل کنونی ادامه یابد.

در مجموع به نظر می رسد در دولت ابراهیم رئیسی قیمت دلار به سه دولتمرد حساس است: مخبر به جهت اینکه به عنوان فرمانده اقتصادی معرفی شده، وزیرخارجه به دلیل نقشی که در مذاکرات دارد و رئیس کل بانک مرکزی به جهت اثر گذاری مستقیم بر بازار ارز.

مخبر

مواضع حسین امیرعبدالهیان وزیر خارجه دولت رئیسی از جنبه آینده تحریم ها مورد توجه بازار ارز و سکه است.

 

فضای پیش روی قیمت دلار

هنوز عدم قطعیت‌های قبلی نیز در بازار وجود دارد، سخنان متفاوت  جو بایدن درباره ایران که گفته اگر دیپلماسی موفق نباشد ایلات متحده اقدامات دیگر را پیش می گیرد، روی انتظارات برجامی معامله گران اثر نامطلوبی گذاشته است.
برخی خبرها نیز از کره جنوبی حاکی از این بود که این کشور‌ بجای پول‌های بلوکه شده ایران، قرار است واکسن بدهند، در حالیکه در هفته گذشته از سوی رئیس جمهور و معاون اولش، نوید خبرهای خوب درباره گشایش‌هایی در دسترسی به منابع دلاری ایران داده می‌شد.
درباره هرات نیز پس از  اتفاقات افغانستان  هنوز نگرانی وجود دارد و با توجه به اینکه بازار این شهر را مرجع اسکناس دلار می داند این نگرانی بر روند بازار اثر گذرا است.  نرخ دلار هرات طی یک روند صعودی به بالای 28 هزار تومان رفت، هر چند نتوانست تا آخر وقت روی این مرز دوام بیارورد. ارتباط با صرافی‌های هرات هنوز برقرار نشده است،  بانک‌های افغانستان نیز هنوز درست و حسابی فعال نیستند؛ در واقع از طرفی به دلیل نگرانی‌های برجامی تقاضا بالا رفته و از طرف دیگر نیز بدلیل اتفاقات افغانستان، عرضه اسکناس پایین آمده است.
با اینحال معامله‌گران در بازار برای روند صعودی نقطه 28 هزار و 500 تومان را مقاومت مهم‌ برای بازار می‌دانستند و معتقد بودند اگر این سطح شکسته شود، احتمال ورود به کانال بعدی نیز بیشتر خواهد شد. درمقابل کاهشی‌های بازار معتقدند که این روند رو به رشد بازار احتیاج به یک اصلاح دارد.
در سمت رسمی بازار،  بازار متشکل وارد کانال 28 هزار تومان شد، ولی به زیر این سطح برگشت، آخرین نرخ 27 هزار و 700 تومان بود، حجم معاملات نیز نسبت به هفته گذشته افت قابل توجهی کرده که دلیلش به کمتر شدن اختلاف نرخ بین بازار آزاد و صرافی برمی گشت. همچنین صرافی‌هایی که دلار با نرخ ارزانتر از بازار می دادند، صفی در جلوی آن‌ها نبود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید