لحظه به لحظه با بزرگترین عرضه تاریخ بورس تهران/ آغاز ثبت سفارش شستا/استقبال شاخص /واکنش متفاوت ترکان و آخوندی/ گزارش خطا در ثبت سفارش برخی متقاضیان/ احتمال بالای رکورد شکنی در عرضه امروز/به هر نفر بیش از 3 میلیون تومان رسید/رکوردها جابجا شد

کدخبر: ۳۳۲۹۷۲
اقتصادنیوز: امروز بزرگترین عرضه تاریخ بورس تهران به وقوع پیوست. عرضه‌ای که کل بازار سرمایه کشور، اعم از بورس و فرابورس را حداقل به اندازه 4 درصد بزرگتر می‌کند؛ عرضه اولیه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی(شستا).
لحظه به لحظه با بزرگترین عرضه تاریخ بورس تهران/ آغاز ثبت سفارش شستا/استقبال شاخص /واکنش متفاوت ترکان و آخوندی/ گزارش خطا در ثبت سفارش برخی متقاضیان/ احتمال بالای رکورد شکنی در عرضه امروز/به هر نفر بیش از 3 میلیون تومان رسید/رکوردها جابجا شد

به گزارش اقتصادنیوز، سهام شستا بزرگترین عرضه تاریخ بورس ایران به ارزشی حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان و بیش از ۴ درصد، ارزش بورس ایران است. می‌توان گفت که یکی از بزرگترین فعالان این بازار، خود را در معرض قضاوت و ارزشگذاری دائمی قرار داده است. تاکنون کلیه عرضه اولیه‌های بزرگ مقیاس بازار سرمایه، با حجم 12 درصد کل سهام انجام نشده است. بعنوان مثال شرکت مخابرات ایران در روز واگذاری، تنها 2.5 درصد سهام آن واگذار شد. گزارش لحظه به لحظه «اقتصادنیوز» از عرضه اولیه امروز را می‌خوانید. 

پیش‌بینی رسمی از روز عرضه اولیه

حجت میرزایی، معاون امور اقتصادی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در مورد عرضه اولیه شستا در بورس گفته است: به دلیل جذابیت‌های سهام شستا روز سه شنبه بازار بورس با صف فروش بسیاری از سهام برای جایگزینی با سهام شستا مواجه شد و پیش‌بینی می‌شود، بیش از ۵ میلیون خریدار حقیقی و حقوقی این سهام را خریداری کنند. او حتی معتقد است که عرضه سهام شستا بر بازار ارز هم تاثیر خود را گذاشته است. به گفته میرزایی، با ورود شستا به بورس و در مرحله بعد سهام شرکت‌های دولتی به بازار بورس، بازار ارز با کاهش قیمت مواجه خواهد شد، بخشی از نقدینگی سرگردان را جذب می‌کند و بسیاری از دارندگان ارز یا سپرده گذاران بانکی ترجیح می‌دهند که با جا به جایی در ترکیب دارائی‌های خود، بخشی از دارائی خود را از بازار ارز و بازار پول را به بازار سرمایه منتقل کنند.

نظر منتقدان

برخی از کارشناسان معتقدند که عرضه عمومی شستا مالکیت‌های چند لایه و هرمی در بازار سرمایه کشور را بیش از پیش گسترش می دهد و واگذاری باید به شکل دیگری انجام می‌شد. 

در حال حاضر شستا سهامدار عمده 3 هولدینگ بورسی شامل سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، سرمایهگذاری صدر تامین (تاصیکو) و سرمایه گذاری دارویی تامین (تیپکو) با مجموع ارزش بازار حدود 63 هزار میلیارد تومان است و سرمایه گذاری صبا تامین نیز در شرف ورود به بورس است. اما واگذاری 12درصدی شستا، با وجود تامین 7 هزار میلیارد تومانی از طریق سهامداران خرد، تغییری در ساختار مدیریتی هیچ از شرکت‌های بورسی را رقم می‌زند. از اینرو کارشناسان معتقدند که تامین اجتماعی می‌توانست سهام خود در شرکت‌های غیراستراتژیک را به فروش برساند یا شرکت‌های غیربورسی را در بورس عرضه کند تا شفافیت آنها ارتقا یابد. ضمن اینکه، تعویق در عرضه شستا، می‌توانست فرصت تامین مالی از طریق بورس برای دولت را فراهم کند. 

9:23 اولین اطلاعیه ناظر بازار

بر اساس اطلاعیه مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران زمان ثبت سفارش از ساعت 09:45 الی 13:00 تعیین شده است. جزئیات بیشتر

9:45  ثبت سفارش آغاز شد

بر اساس اطلاعیه ناظر بازار، از این لحظه ثبت سفارش برای خرید شستا آغاز شده است.

9.56 سهم صندوق‌ها از عرضه اولیه امروز

در این لینک می‌توانید سهم هر صندوق سرمایه‌گذاری از عرضه اولیه شستا را مشاهده کنید. 

10.03 رنگ سبز شاخص در روز عرضه بزرگ

شاخص بورس تهران تا اینجای کار با افزایش نزدیک به 13 هزار واحدی استقبال خوبی از عرضه اولیه شستا داشته است. شاخص اکنون در کانال 639 هزار واحدی قرار دارد. 

10:20 وضعیت ثبت سفارش در کارگزاری‌ها

برخی از معامله گران در ساعات ابتدایی فعالیت امروز بازار به عدم امکان ثبت سفارش اعتراض کردند که به مرور زمان از حجم انتقادات کاسته شده و اوضاع به سمت آرامش بیشتر در حرکت است.

10:28 هرم مدیریتی شستا

شستا هلدینگی با حدود ۱۸۰ شرکت بزرگ و بالاترین تنوع ممکن در صنایع شیمیائی، پالایش نفت،  پتروشیمی، داروئی و سیمانی است که می‌توانید نمودار مربوط به آن را اینجا ملاحظه کنید. 

11:24 نگاه متفاوت عباس آخوندی

اکبر ترکان و عباس آخوندی دو واکنش متفاوت به عرضه شستا نشان دادند؛ واکنش ترکان مثبت و واکنش آخوندی انتقادی و منفی بود. در اینجا بخوانید.

11:55 جو روانی مثبت بازار

تا این لحظه خبر قطعی از تعداد متقاضیان و سفارش های خرید مخابره نشده است ولی شرایط عمومی بازار از تمایل به خرید این عرضه اولیه حکایت دارد. رشد شاخص از جو روانی مثبت در بازار و جذابیت خرید حکایت دارد. تا این لحظه شاخص با رشد نزدیک به 19 هزار واحد در کانال 645 هزار واحدی قرار گرفته است. 

12:04 روحانی: کل شرکت‌های شستا عرضه می‌شوند

رئیس جمهور اعلام کرد که امروز بزرگترین عرضه سهام اولیه را در بورس داریم. رهبر انقلاب از من خواستند دولت تصدی های غیر ضرور را کنار بگذارد. تامین اجتماعی هم دست از تصدی گری بردارد. در تاریخ بورس ایران برای بار اول است که چنین عرضه ای صورت می گیرد. کل شرکت های شستا همه با هم عرضه می شوند.(فیلم سخنان)

12:22 گزارش خطا در ثبت سفارش از سوی برخی متقاضیان

اطلاعات رسیده از سوی برخی متقاضیان نشان می‌دهد که در ثبت سفارش با پیام خطا مواجه می‌شوند. در حقیقت در برخی از کارگزاری‌ها، متقاضیان امکان خرید تاکنون نداشته‌اند.(تصویر را اینجا ببینید

12:30 احتمال رکوردشکنی تعداد مشارکت در عرضه اولیه

فعالان بازار اعتقاد دارند عرضه اولیه شستا رکورد مشارکت در بورس را جابجا می کند. برآوردها حکایت از آن دارد حدود 2 میلیون و ۲۰۰ هزار کد در این عرضه اولیه شرکت کنند. رکورد قبلی به عرضه صبا تامین اختصاص داشت. داده‌ای که احتمال رکورد شکنی را افزایش می‌دهد، رکورد ثبت‌نام در سامانه سجام است. روز دوشنبه ۲۵ فروردین ماه، ۱۰۰ هزار و ۳۳۹ نفر در سامانه سجام ثبت نام و کد بورسی دریافت کردند تا رکورد ثبت نام در یک روز در این سامانه شکسته شود که به احتمال زیاد متاثر از عرضه اولیه شستا بوده است. 

12:44 زمان عرضه‌های اولیه بعدی بورس

معاون فرابورس از احتمال دو عرضه اولیه دیگر تا یک ماه آینده خبر داد. افسانه اروجی گفت: طبق نکات اعلامی "آریا" ، تغییرات قیمت نفت بر نرخ اتان اثر گذاشته و باعث شده فرابورس به دنبال شفافیت در قیمت‌های ارائه شده از سوی این شرکت باشد. وی ادامه داد: تا زمان مشخص شدن نرخ واقعی اتان به عنوان خوراک این شرکت و تاثیر آن بر درآمد ، عرضه اولیه حدود 5 درصدی این شرکت منتفی است.  به گفته اروجی، دو شرکت لاستیک یزد و پگاه گیلان هم در فرابورس درج شده اند که تا یک ماه آینده به عرضه اولیه می رسند.

13:00 پایان زمان معاملات
طبق اعلام ناظر بازار، زمان پایان ثبت سفارش عرضه شستا، ساعت 13 بوده است. 
 
13.09 سهم هر متقاضی

پیگیری‌های اقتصادنیوز نشان میدهد که به هر کد معاملاتی، حدود 3400 سهم رسیده است. (جزئیات بیشتر)

15:06 سهم دقیق هر کد معاملاتی

در عرضه اولیه شستا به هر کد بورسی، تعداد 3637 سهم در سقف قیمت ۸۶۰۰ ریال اختصاص یافت. در واقع هر کد معاملاتی توانست 3 میلیون و 127 هزار تومان از سهام شستا را خریداری کند.

15:12 رکوردها جابجا شد

امروز با احتساب ارزش معامله شستا، رکورد ارزش معاملات خرد شکسته شد. ارزش معاملات خرد (با احتساب شستا) امروز ۱۳۵۴۳ میلیارد تومان بود. یک رکورد تاریخی که حتما در تاریخ بورس ماندگار خواهد شد. همچنین در عرضه قبلی "صبا" عرضه اولیه شد که بیش از یک میلیون و ۹۳۰ هزار و ۸۳۸ نفر خریدار این سهم بودند. در عرضه امروز حدود ۲ میلیون و 70 هزار کد در این عرضه مشارکت داشتند.(جزئیات را در اینجا بخوانید)

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید