ده سال از سقوط هواپیمای ایران-ارمنستان گذشت

کدخبر: ۲۹۴۰۰۶
اقتصادنیوز: 24 تیرماه امسال مصادف با دهمین سالگرد سقوط پرواز شماره ۷۹۰۸ هواپیمایی کاسپین و قربانی شدن همه 168 سرنشین این هواپیما است.

به گزارش اقتصادنیوز پرواز شماره ۷۹۰۸ هواپیمایی کاسپین از فرودگاه امام خمینی تهران به مقصد ایروان در حال پرواز بود و در ساعت ۱۱:۴۵ قبل از ظهر روز چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۸ در حوالی قزوین بین روستاهای فارسیان و جنت‌آباد در بخش مرکزی قزوین دچار نقص فنی شد و سقوط کرد.

 توپولف تی یو-۱۵۴ که در این حادثه سقوط کرد در سال 1987 ساخته شده بودو ۱۶ دقیقه پس از آنکه از فرودگاه امام برخاست در نزدیکی دشت‌های کشاورزی قزوین با زمین برخورد کرد، شدت حادثه به حدی بود که ۶ هکتار از اراضی زراعی این منطقه نیز دچار حریق شد. در محل برخورد هواپیما با زمین گودال عظیمی به قطر ۶۰ تا ۷۰ متر ایجاد شد.

به گفته شاهدان عینی دقایقی پیش از سقوط هواپیما آتش گرفته بود و تلاش خلبان برای نشستن روی زمین بی‌نتیجه بود و منجر به چرخ زدن هواپیما در حوالی شهرک اقبالیه شد و در حال دور زدن نیز به ناگاه پس از آتش گرفتن دم هواپیما در مزارع گندم سقوط کرد.

برپایه‌گزارش‌های رسمی از ۱۶۸ مسافر این پرواز، ۳۸ نفرایرانی‌الاصل (شامل ۲ تن از خدمه)، ۴۰ نفر شهروند ایرانی  دو ارمنی‌تبار، دو گرجستانی، دو کانادایی،۲ ایرانی-استرالیایی و همچنین ۲ ایرانی-آمریکایی بوده‌اند.

از چهره‌های سرشناس این پرواز می‌توان اعضای تیم ملی جودو نوجوانان ایران، لون داویدیان نماینده دوره ششم مجلس، ناتلا نیکولاوا، همسر سفیر گرجستان در ایران، عبدی یمینی آهنگساز مشهور و سازندهٔ بسیاری از آثار  خوانندگان مشهور ایران، مارتیک درآوانسیان پایه‌گذار رشته ارتوپدی فنی ایران اشاره کرد.

 

 هفت سال پس از این فاجعه سرپرست دادسرای جرائم جنایی تهران در گفت‌وگویی با میزان مقصران  این سقوط را معرفی کرد.  او تاکید کرد:حسب اعلام کمیسیون وقت بررسی این حادثه به سازمان هواپیمایی، علت سقوط این هواپیما جدا شدن دیسک کمپرسور پرفشار اعلام و در پایان شرکت طراح روسیه و همچنین کادر پرواز مقصر اعلام شدند.

قاضی شهریاری ادامه داد: با ارسال پرونده توسط دادستان تهران به دادسرای امور جنایی در سال 95 و اخذ ابلاغ ویژه بازپرسی از سوی قاضی شهریاری، بررسی‌های صورت گرفته نشان داد که مسئولان وقت شرکت هواپیمایی کاسپین سهل انگاری فاحش درمورد خرید و نظارت و اخذ اسناد بعدی نموده بودند، لذا کمیسیون مجدد در این مورد تشکیل شده است. 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید