آنچه باید درباره بازارها 22 خرداد 1400

اوجِ حساسیت در بازارها/ نوسانات لحظه ای را دریابید

کدخبر: ۴۱۸۴۵۴
اقتصادنیوز: بازارها هفته پیش رو را متاثر از دو رویداد با اوج حساسیت ها، نوسانی دنبال میکنند.
اوجِ حساسیت در بازارها/ نوسانات لحظه ای را دریابید

به گزارش اقتصادنیوز، مهمترین موضوع بازارها سرنوشت مذاکرات وین و تعیین رئیس جمهور آینده ایران است. اگرچه برای هر دو موضوع تا حدودی وضعیت روشن شده اما قطعی نشده است و تحولات هفته های گذشته نشان میدهد نمیتوان به برخی اخبار و گزارش های قطعی محتمل استناد کرد.

از امروز دور ششم مذاکرات وین آغاز میشود اما این دور از مذاکرات زیر سایه گزارش آژانس با تردیدها و امیدواری ها روبه رو ست. همچنین سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری نیز هر چه به آن نزدیک میشویم با حساسیت بیشتری دنبال میشود، چرا که با وجود برخی گمانه زنی ها مبنی بر قطعی بودن انتخاب یک کاندیدا (!)،اما همه چیز رسمی و قطعی نشده است.

در بازار ارز با خبر مربوط به برداشتن تحریم 5 نهاد حقیقی و حقوقی (در بخش نفت پتروشیمی) و اظهار نظر مقامات وزارت خارجه امریکا مبنی بر نشان دادن حسن نیت، به نظر میرسد در وضعیت پشت خطی بازار، خریداران تا حدودی عقب نشینی کردند و قیمت دلار چسبیده به کانال 24 هزار تومان در افت و خیز است. از شنبه بازار دو رویداد مهم مزبور را پیگیر میشود و در این هفته ممکن است شاهد نوسانان لحظه ای باشیم اما بعد از انتخابات و نتایج مذاکرات وین، به نظر میرسد فشار ناشی از این دو رخداد در سمت تقاضا تخلیه شود.

در بازار سهام از امروز پیش بینی شده بازار متعادل شود. با فشار سمت عرضه در ساعات پایانی روز چهارشنبه هفته گذشته، حالا برخی معتقدند بازار در یک حالت خوش بینانه متعادل میشود. در این میان البته بازار سهام هم به مثابه بازار ارز، با دقت مذاکرات وین و انتخابات ریاست جمهوری را دنبال میکند.

در بازار خودرو و مسکن همچنان شاهد همان سیکل تکراری خواهیم بود. در بازار خودرو شاهد رشد قیمتها در شرایطی هستیم که مشتریان و متقاضیان فعالی در بازار نیستند. در بازار مسکن نیز با وجود کاهش تعداد معاملات و قیمت ها در دو ماه ابتدایی امسال، اما انتظارات بر این است که این روند حداقل تا آخر مرداد دنبال شود.

در دیگر بازارها همچنان کانون توجهات به نوسانات بازار ارز است؛ چرا که با رفتار سینوسی قیمت ارز، همین رفتار در قیمت مربوط به کالاهای وابسته به دلار به وضوح دیده میشود. همسو با این اتفاقات و تحولات، خبرهای رسیده حکایت از این دارد که همچنان مجوز افزایش قیمت محصولات بنگاه ها در سه ماهه ابتدایی امسال  در دستورکار است. در بخش دارویی یکی از شرکت های تهیه و تامین مواد اولیه دارویی از مجوز افزایش نرخ خبر داد که به نظر میرسد شرکت های همگروه این شرکت ها در صنعت دارویی نیز در روزهای آینده مجوز افزایش نرخ خود را اعلام کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید