نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 27 اردیبهشت

همه‌پرسی در انگلیس برای پیوستن به یورو

کدخبر: ۴۹۵۶۷۴
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
همه‌پرسی در انگلیس برای پیوستن به یورو

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

27 اردیبهشت 1352؛ 180 تومان قیمت یک پهلوی طلا

بازار معاملات طلا راکد است و معامله‌گران از فروش طلا خودداری می‌کنند و در عوض خواستار خرید طلای بیشتری به قیمت هرچه کمتر می‌باشند.

قیمت طلا به وسیله تلکس از بورس لندن به بانک مرکزی ایران می‌رسد و بانک مرکزی آن را به صورت بخشنامه به فروشندگان ابلاغ می‌کند و قیمت طلا در بازار چنین است: شمش طلا 24 عیار 110 تومان، پهلوی طلا 181 تومان، نیم پهلوی طلا 91 تومان و ربع پهلوی 47 تومان و طلا 18 عیار مثقالی 85 تومان، طلا 17 عیار مثقالی 79 تومان.

یکی از فروشندگان گفت که در حال حاضر فروشندگان از فروش خودداری می‌کنند و بیشتر مایل به خرید طلا هستند و چون قیمت‌ها نیز بالاست، مردم از خرید طلا خودداری می‌کنند مگر برای کارهای ضروری مانند عروسی و غیره مجبور به خرید شوند.

در بازار زوریخ قیمت طلا هر اونس 104.5 دلار که این قیمت در بازار زوریخ نسبت به روز گذشته 6 دلار کاهش نشان می‌دهد.

یکی از علل بالا رفتن قیمت طلا در چند روز اخیر، ماجرای واترگیت و عدم اعتماد نمایندگان کنگره آمریکا به نیکسون و سیاست اقتصادی او بوده است.

27 اردیبهشت 1372؛ ایجاد شبکه تلویزیونی کابلی در دست بررسی است

وزیر پست و تلگراف و تلفن گفت: شبکه‌های مخابراتی ما در حال حاضر ظرفی بالنسبه خالی را می‌مانند که قابلیت ارائه انواع و اقسام خدمات رایج نظیر دیتا، موبایل، ویدئوفون، تله کنفرانس، تلویزیون کابلی و خدمات ماهواره‌ای را دارند و به مرور در آینده‌ای بسیار نزدیک بهره‌برداری از این سرویس‌ها محقق خواهد شد.

محمد غرضی افزود: سرویس «دیتا» که مولود پیوند طبیعی مخابرات و کامپیوتر می‌باشد، آماده ارائه به جامعه است و به طور بالقوه قابلیت سرویس‌دهی به همه مراکز فعال جامعه را دارا است و امیدواریم با راه‌اندازی این سرویس نقایص اطلاعاتی جامعه در ابعاد مختلف علمی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به حداقل رسیده یا به کلی مرتفع شود.

«موبایل» سرویس نافعی است که اهداف متحرک کشور را پوشش خواهد داد و به خودی خود نقطه عطفی در تاریخ مخابرات کشور ما به وجود خواهد آورد. عملیات نهایی اجرای مراکز «موبایل» در حال انجام است و به زودی در چند شهر بزرگ ارائه خواهد شد.

27 اردیبهشت 1382؛ انگلیس تضمین‌های صادراتی به ایران را توسعه می‌دهد

مدیرکل فعالیت‌های اقتصادی «اداره تضمین‌های اعتباری بریتانیا» به ایران سفر می‌کند.

هدف از سفر سه روزه «جان ویس» به ایران توسعه فعالیت‌های اقتصادی بین ایران و انگلیس و شرکت در پنجمین گردهمایی پتروشیمی تهران اعلام شده است.

اداره تضمین‌های اعتباری بریتانیا با انتشار اطلاعیه‌ای سفر مدیرکل فعالیت‌های اقتصادی خود به ایران را اعلام و تصریح کرده است که این اداره کل تاکنون 2.4 میلیارد پوند اعتبارات صادراتی در اختیار شرکت‌هایی قرار داده است که با کشورهای حاشیه خلیج فارس در ارتباط هستند، ولی بسیار مهم است تا زمینه‌های اقتصادی جدید را با ایران جست‌و‌جو کند.

دولت انگلیس در اواخر سال 2000 میلادی (پاییز سال 1379) اعلام کرد که تلاشی برای دریافت طلب‌های ادعایی خود از ایران، که به سال‌های قبل از انقلاب سال 1357 ایران مربوط می‌شود، نخواهد کرد.

انگلیس در سال 2000 میلادی به دلیل «فروش مستقیم طلا به ایران» به طور استثنایی معادل 1.1 میلیارد یورو صادرات به ایران داشت.

این در حالی است که صادرات اتحادیه اروپا به ایران در سال 2002 میلادی با یک میلیارد یورو افزایش نسبت به سال قبل از آن به هشت میلیارد یورو رسید.

قانون کار تغییر می‌کند

وزیر کار و امور اجتماعی پس  از مراسم، معنای بیانیه مشترک بین وزارت کار و سازمان بین‌المللی کار گفت: از آنجا که وزارت کار و امور اجتماعی گفت‌و‌گوهای سه‌جانبه را به عنوان راهبرد اساسی روابط کار قلمداد می‌کند یکی از شرط‌های لازم برای توسعه برنامه کار شایسته و معنی‌دار کردن اصل 3 جانبه‌ای وجود سازمان‌ها و تشکل‌های کارگری و کارفرمای مستقل است.

سیدصفدر حسینی افزود: در بیانیه مشترکی که با سازمان بین‌المللی کار امضا کرده‌ایم، این امر در گفت‌و‌گوهای سه‌جانبه مورد تاکید واقع شده و قدم‌های مثبتی در راستای گفت‌و‌گوهای اجتماعی، تامین حقوق بنیادین نیروی کار و برنامه‌های توسعه کار شایسته و اشتال برداشته شده است.

رئیس شورای عالی کار کشور تصریح کرد: در نظام جدیدی که در روابط کار کشور شکل خواهد گرفت، نظام شوراهای اسلامی کار به عنوان یک نظام مشارکتی فعال خواهد بود و نظام صنفی با عملکرد کاملا صنفی با گفت‌و‌گوها و مذاکرات دوجانبه و سه‌جانبه، مطالبات صنفی کارفرمایان و کارگران با پیمان‌های جمعی را پیگیری خواهد کرد.

حسینی با اشاره به نقش وزارت کار پس از اصلاح قانون در مورد فعالیت سندیکاهای کارگری و کارفرمایی اظهار کرد: وزارت کار و امور اجتماعی به عنوان نماینده دولت در مذاکرات گروه‌های کارگری و کارفرمایی محلی خواهد بود که انجمن‌ها در آن اساسنامه‌هایشان را تنظیم و به ثبت خواهند رساند. مداخله دولت محدود به سیاست‌گذاری، نظارت و داوری خواهد بود.

وی افزود: پس از تصویب قانون آیین‌نامه‌های اجرایی راهبرد سه‌جانبه‌گرایی با مشارکت گروه‌های کارفرمایی و بخش‌های مختلف ILO تنظیم خواهد شد.

علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر نیز گفت: اصل 104 قانون اساسی تنها مرجع ممکن کارگران در واحدهای تولیدی و صنعتی را شوراهای اسلامی کار معرفی کرده و بنابر همین شوراها نمایندگی قانونی و اصلی کارگران محسوب می‌شوند.

همه‌پرسی در انگلیس برای پیوستن به یورو

در حالی که انگلیس آماده می‌شود تا موضوع پیوستن به یورو را به رفراندوم بگذارد، کریس پاتن، کمیسر روابط خارجی اتحادیه اروپا، انتقادات شدید و صریحی از تونی بلر، نخست‌وزیر بریتانیا کرد.

گوردون براون، وزیر خزانه‌داری انگلیس که در زمره مخالفان پیوستن به یورو محسوب می‌شود، اعلام کرد: پس از 5 ماه آزمایش اقتصادی که برای پیوستن به یورو انجام شده است، تصمیم‌گیری نهایی درباره این موضوع در روز 7 ژوئن به رفراندوم گذاشته می‌شود.

کریس پاتن که وزیر دولت سابق محافظه‌کار است و در حال حاضر کمیسر روابط خارجی اتحادیه اروپاست، نظر خوبی نسبت به 5 آزمایش اقتصادی به‌عنوان تعیین‌کننده پیوستن به یورو ندارد. پاتن در یادداشت خود نوشت: تفکری که این 5 آزمایش را «نماینده مطلق حقایق اقتصادی» بداند، بچگانه و نحیف است.

با این وجود جک استراو، وزیر خارجه انگلیس از این آزمایش‌ها دفاع کرد و گفت: برای بریتانیا این موضوع حیاتی و ضروری است که تصمیم اقتصادی صحیحی اتخاذ کند.

پیوستن به یورو بحث داغ هفته‌های اخیر دولت بوده است. تحلیلگران آن را نوعی چالش و زورآزمایی شخصی و فردی میان موافقان بروکسل یعنی نخست‌وزیر تونی بلر و مخالفان یورو (گوردون براون) می‌دانند.

ماکرشن یکی از وزیران کابینه بلر معتقد است، مخالفت مردم برای پیوستن به یورو دلایل مذهبی دارد. او استدلال می‌کند، مردم اعتقاد و ایمان بنیادگرایانه‌ای در مورد پول رایج ما یعنی پوند دارند و یک بنیادگرای تقریبا مذهبی با یورو مخالف است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید