فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها اعلام کرد:

آماده باش برای برخورد با ویلاسازان

کدخبر: ۱۰۵۴۸۹
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها با اشاره به آخرین بخشنامه کاهش ساخت وسازها در جنگل ها و جلسه ای که به تازگی در استانداری سازمان جنگل داری مازندران برگزار شده اظهار امیدواری کرد که این روند آغازی برای جلوگیری از ساخت وسازها در شمال کشور باشد.
آماده باش برای برخورد با ویلاسازان

به گزارش "اقتصاد نیوز" با شروع فصل ساخت و ساز ،‌ سازندگان مسکن و ویلا در شمال کشور هم پر انگیزه می‌شوند و شروع به ساخت و ساز ویلا در جنگل‌ها و مراتع می‌کند، غافل از اینکه این ساخت و سازها می‌تواند به راحتی جان طبیعت را بگیرد و به یکباره آن را به محلی صرف برای سکونت مردم و خالی از درخت و سبزه تبدیل کند.

در این باره نیز فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها معتقد است: در زمینه ساخت‌وساز یا شهرک‌سازی در جنگل‌های شمال کشور، افراد سودجویی سهم دارند و ابتدا باید با این افراد برخورد شود و پس از آن نیز جریمه‌ها تعیین و اجرایی شود.

سرهنگ قاسم سبزعلی در گفت ‌وگو با "اقتصاد نیوز"  با اشاره به آخرین بخشنامه سازمان جنگل‌داری و کاهش ساخت‌وسازها در جنگل‌ها افزود: تغییر کاربری در جنگل‌ها و مراتع موضوعی زیست‌محیطی است که اگر توجه قابل قبولی نداشته باشد، قطعاً با خسارات زیادی همراه خواهد بود.

وی گفت: این آسیب‌ها می‌توانند آنچنان جبران‌ناپذیر باشند که دیگر فرصت تبدیل این منابع به حالت اول فراهم نشود. حال با توجه به ساخت‌وساز و تغییر کاربری‌هایی که در سطح جنگل‌ها چه با مجوز و چه بدون مجوز صورت می‌گیرد، قطعاً سازمان جنگل‌ها، دولت و کلیه دستگاه‌های دخیل در این میان را می‌توان بر آن داشت تا برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند. اولین گام این سازمان در این مسیر نیز در جهت مقابله و پیشگیری است؛ مقابله‌ای که می‌تواند با آغاز به کار در اولین استان نتایج قابل قبولی دهد.

به گفته سبزعلی، در این راستا نیز دولت درخواست داده تا در استان مازندران و در نزدیکی جنگل‌ها و مراتعی که با این ساخت‌وسازها مواجه شده و به نوعی مورد تجاوز قرار گرفته‌اند و به اصطلاح با تغییر کاربری همراه شده است، برخورد شود.

وی ادامه داد: در این میان نیز با توجه به نگاه ویژه دولت به این منطقه به ویژه استان مازندران، اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته است؛ به گونه‌ای که سعی شد ابتدا متخلفان و سودجویانی که این زمین‌ها را خرید و فروش می‌کنند شناسایی شوند، سپس اقدامات گسترده‌تری همچون برخورد با آنها صورت گیرد. این اقدامات نیز مستلزم همکاری و هماهنگی میان بخش‌های مختلف است. در این‌گونه مسائل برخی اقدامات مربوط به سازمان جنگل‌ها، برخی مربوط به امور اراضی و برخی نیز بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است.

وی در ادامه تصریح کرد: سازمان جنگل‌ها نیز در زمینه تغییر کاربری‌ها در منابع اراضی ملی اقداماتی انجام داده است. در این سازمان برای مقابله با این‌گونه اقدام‌ها سازمانی کوچک تشکیل و پس از آن کارگروهی برای مقابله با زمین‌خواری تشکیل شد. حال امیدواریم ساماندهی و کنترل بر ساخت‌وساز در این مناطق آن‌گونه جدی پیگیری شود که این جنگل‌ها و مراتع تا جای ممکن لطمه نخورند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها معتقد است : این در حالی است که می‌توان موضوعات تخلفات حادث در سطح کشور را به حداقل رساند اما نمی‌توان آنها را به مرز صفر درصد کشاند، اما قطعاً با این فرآیند می‌توان اثرات مثبت زیست‌محیطی را برداشت کرد. اجرای این موارد مشارکت مردم و همکاری همه‌جانبه آنها را می‌طلبد. این اقدام ملی می‌تواند تاثیر مثبت و کمک چشمگیری بر محیط زیست داشته باشد، چرا که زنجیره حیات ما به منابع طبیعی و جنگل‌ها متصل است.

وی درباره افزایش آمار ساخت‌وساز ویلا در شهرک‌ها به ویژه در مراتع و جنگل‌های شمال کشور در سال‌های اخیر و اینکه بیشتر این زمین‌ها به واسطه افزایش سود در کوتاه‌مدت است، گفت: در سال‌های اخیر تعداد افراد سودجو رو به افزایش رفت و این اقدامات باعث شد با مستندسازی و فریب دادن افراد بسیاری از زمین‌های ملی به فروش روند.

سبزعلی در ادامه به "اقتصاد نیوز"  گفت: حال با اشاره به آخرین هشدار رئیس سازمان جنگل‌ها باید همه سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط دست‌به‌دست هم دهند تا این مشکل به خوبی برطرف شود، چرا که سازمان جنگل‌ها به‌تنهایی قادر به برطرف کردن این معضل نیست. بنابراین با جلسه‌ای که به تازگی در استانداری سازمان جنگل‌داری استان مازندران برگزار شده است، امیدواریم این روند آغازی برای جلوگیری و کاهش این‌گونه ساخت‌وسازها در شمال کشور به ویژه در جنگل‌ها باشد و این امر مستلزم همکاری دستگاه‌های زیر مجموعه است. به گونه‌ای که وقتی در منطقه‌ای ساخت‌وسازها بدون امکانات صورت گیرد کسی قادر به ادامه ساخت‌وساز و مهاجرت به آن منطقه نخواهد بود.

وی تاکید کرد: اکنون نیز اگر وزارت نیرو در این میان همکاری کند و آب، برق و گاز لازم را به سازندگان این مناطق ندهد، این افراد هم جرات ساخت‌وساز نخواهند داشت و قطعاً زندگی برایشان سخت می‌شود و مکانی برای ادامه زندگی آسوده نخواهند داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید