اسدالله عسگراولادی در گفت و گو با اقتصادنیوز:

پرده برداری از رانت میلیاردی در اتاق بازرگانی

کدخبر: ۱۰۷۳۹۴
رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با انتقاد شدید از دریافت یک در هزار فروش از سوی اتاق های بازرگانی گفت:در شرایط رکود اقتصادی دریافت یک در هزار از شرکت ها اجحاف بزرگی بر حق آنها است و درآمدزایی اتاق از این محل رانت هایی به همراه داشته است. 

اسدالله عسگراولادی در گفت‌و‌گو با «اقتصادنیوز» درباره تاریخچه دریافت سه در هزار با بیان اینکه با افزایش تعداد فعالان بخش خصوصی در کشور هزینه‌های اتاق رشد یافت و باید به تبع بودجه اتاق نیز برای تامین هزینه‌های خود افزایش می‌یافت، بیان کرد: بر همین اساس بودجه اتاق بازرگانی همیشه از سه منبع تامین می‌شد. عمده مخارج اتاق بازرگانی بیشتر در راستای هزینه و حقوق کارمندان و سایر هزینه‌های جانبی اتاق است که اولین منبع آن دریافت حق عضویت و ارائه کارت بازرگانی ‌است.

وی با بیان اینکه با توجه به تحولاتی که از 10 سال قبل پیش آمده و اتاق رشد کرده است، این هزینه‌ها دیگر تکافو اتاق را نمی‌کرد، گفت: بنابراین به دنبال این بودیم که از محل خود تجار، یا صاحبان صنایع که دارای کارت بازرگانی هستند، درآمدی حاصل کنیم که بودجه اتاق افزایش یابد و به راحتی بتواند تامین مالی بای هزینه‌های خود کند.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه از طرف دیگر اتاق‌های شهرستان‌ها نیز به لحاظ مالی و نبود ساختمان زیر فشار بودند، خاطرنشان کرد: در بودجه شش یا هفت سال پیش، تصمیم گرفتیم هر فعال بخش خصوصی سه در هزار مالیات خود را برای کمک به بودجه به اتاق بازرگانی پرداخت کند. به این معنی که هر فعال بخش خصوصی که کارت بازرگانی دارد باید مالیات پرداخت کند و اتاق بازرگانی می‌تواند از محل درآمد‌های مالیاتی دارندگان کارت بازرگانی برای تامین مخارج خود استفاده کند.

عسگراولادی ادامه داد: این موضوع پس از تصمیم‌گیری نهایی برای تصویب به مجلس تقدیم شد و مجلس نیز آن‌را تصویب کرد. پس اتاق‌های بازرگانی صاحب درآمدی شدند، بنابراین سه در هزار از مبلغی که هر صاحب کارت بازرگانی مالیات می‌دهد باید پرداخته شود و با دارایی تسویه حساب می‌کنند.

وی درباره دلایل دریافت یک در هزار گفت: بعد‌ها علاوه بر موضوع سه در هزار عوارض وصولی بعدی نیز به آن اضافه شد که ما با آن مخالف بودیم. ناگهان بدون اینکه ما و اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران بدانیم، در یکی از لایحه‌های بودجه برنامه پنجم، آقای نهاوندیان که در آن زمان رئیس وقت اتاق بود به مجلس رفت و موضوع دریافت یک درصد فروش را مطرح و به درآمد‌های اتاق اضافه کرد.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: از نظر ما رقم یک در هزار فروش دریافتی بسیار بالایی است که البته مورد نیاز اتاق هم نیست. باید تاکید کنم که از این محل، رانت‌ها و حیف و میل‌های زیادی نیز متاسفانه پیش آمد و هنوز هم ادامه دارد. البته بعد‌ها با به وجود آمدن مشکلات اقتصادی برای بنگاه‌ها اتاق تخفیفی از محل یک درصد فروش به شرکت‌ها داد. در راستای این تخفیف اعمال شده دو سوم از یک در هزار دریافت نشد و تنها یک سوم آن را می‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه اتاق تهران در ظرف سه چهار سال اخیر، نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان از این محل گرفته است، گفت: این یک درصد فروش در هنگامی که دنیا دارد به سمت رکود حرکت می‌کند و آن هم در شرایطی که ما می‌بینیم تورم شدید است، کاملا اشتباه است. زمانی که برنامه پنجم توسعه تدوین شد، تورم شدیدی در کشور داشتیم. دولت آقای احمدی‌نژاد هم دولت موفقی نبود در چنین حالتی، یک درصد فروش گرفتن از صاحبان صنایع و بازرگانان، یک اجحاف و یک تبعیض و دریافتی خوبی نیست. ما با این مخالف هستیم و هنوز هم مخالفت خود را اعلام می‌کنیم.

عسگراولادی در پاسخ به این سوال که آیا اتاق تهران مخالف دریافت یک در هزار است؟ گفت: اتاق تهران مخالف نیست و تا کنون این مبالغ را گرفته است. اگر مخالف بود، یک در هزار را نمی‌گرفت. به ظاهر می‌گوید که مخالف است که اعضایش، ناراحت نشوندشما می‌دانید که پیش از این اتاق تهران ۲۰ وچند هزار عضو داشته و در حال حاضر اعضای آن حدود 10 هزار شده  و کاهش یافته است.

رئیس کمیسون اتاق بازرگانی ایران افزود: اتاق تهران ظاهراً مخالف است. باطناً، سه تا ساختمان ۲۰ میلیاردی اخیراً خریده است. از کجا خریده است؟ از همین پول یک در هزار فروش.

وی در پایان با تاکید بر اینکه درآمد یک در هزار رانتی شده است، خاطرنشان کرد: منظورم تبعیض است. از بعضی‌ نمی‌گیرند و از بعضی‌ می‌گیرند. یک نوع تبعیض قائل می‌شوند. یا از این محل پول اضافی دارند و نمی‌دانند که چه کنند، یک مشاور می‌گیرند ماهی ۲۰ میلیون تومان به او می‌دهند. رانت است دیگر.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۰ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید